Secinājumi
1. Mīlestības un cieņas jēdzienus centušies formulēt daudzi pedagogi, psihologi un filozofi, piemēram: Ē. Fromms, B. Spinoza un J. A. Students.
2. Mīlestības jēdziena skaidrojumi neapšaubāmi ir dažādi un tie visai savdabīgi atšķiras ne tikai starp tautībām, bet arī starp dažāda vecuma cilvēku grupām.
3. Cieņa nesākas pati no sevis, tā ir jāiemāca audzināšanas laikā. Tikai ieaudzinot cieņas izpratni pret citiem, cilvēks kļūst par patiesi labi audzinātu un izglītotu personu.
4. Mīlestība un cieņa ir cieši saistītas gan savā starpā, gan ar daudziem citiem jēdzieniem, piemēram: brīvība, attieksme, atbildība, godīgums u.c.
5. Bērna psihiskā attīstība notiek audzināšanas un mācīšanās procesā, ko realizē pieaugušie.
6. Pirmsskolas vecums ir tas laiks, kad notiek strauja emocionālā, garīgā, intelektuālā un fiziskā attīstība. Viss, kas norisinās šajā vecumposmā, ir būtiski, jo ietekmē bērna turpmāko attīstību un dzīves kvalitāti.
7. Pirmsskolas vecuma bērna psihiskās attīstības veicināšanā liela nozīme ir rotaļām, kas ir bērna darbības vadošā forma. Rotaļas nozīmi uzsver arī tādi psiholoģi kā D. Elkoņins un G. Breslavs.
8. Vecāku savstarpējās attiecības ģimenē ieņem galveno lomu cieņas un mīlestības veicināšanā starp bērniem un vecākiem. Centrālo vietu ģimenē ieņem māte. Tēvs ir pats galvenais paraugs bērnu mīlestības un cieņas veicināšanai pret māti un viņam to vajag arī atbilstoši parādīt.
9. Pirmsskolas vecuma bērnu mīlestības un cieņas veidošanas procesā nozīmīgu vietu ieņem pedagogi. Skolotājam kā personībai pedagoģiskajā procesā ir īpaša nozīme. Ja pedagogs nespēj ar literatūras palīdzību veicināt un panākt bērnu mīlestības jūtu veidošanos, kā arī cieņas veidošanos ne tikai pret cilvēku (māti, tēvu), ne tikai pret dzīvnieku, bet pret visu pasauli kopumā, visai viņa pedagoģiskajai darbībai, kas saistīta ar mīlestības un cieņas veicināšanu, zūd jēga.
10. Latviešu rakstnieku darbi, piemēram, J. Jaunsudrabiņa „Baltā grāmata”, Valda „Staburaga bērni”, V. Belševicas „Bille”, V. Plūdoņa „Mazā Anduļa pirmās bērnības atmiņas” un amerikāņu rakstnieces Lauras Ingalsas – Vailderes „Būdiņa lielajā mežā” palīdz bērnu emociju un jūtu audzināšanā.
11. Literatūra ir viens no tiem mākslas veidiem, kuru bērns uztver visvieglāk. Tāpēc tā var tikt izmantota garīgo un intelektuālo vērtību izpratnes veidošanai. Literatūra pozitīvi ietekmē bērna iekšējo garīgo pasauli.
…