Secinājumi
1. Finanšu sistēma ir valsts, mājsaimniecību un uzņēmumu naudas līdzekļu fondu veidošanas, sadales un izmantošanas formu un metožu sistēma, bet par galveno finanšu sistēmas posmu tiek uzskatīts valsts budžets.
2. VID ieņem lielu lomu Latvijas finanšu sistēmā, jo ir atbildīgi par nodokļu ieņēmumiem valsts budžētā, kuri sastāda lielāko budžeta ieņēmumu daļu.
3. VID galvenā funkcija Latvijas finanšu sitēmā ir nodokļu administrēšana.
4. Budžeta ieņēmumi, kā rezultātā arī nodokļu ieņēmumi, nodrošina spēju valstij pildīt savas funkcijas.
5. Valsts nodokļu likmes tiek noteiktas bieži vien nerēķinoties ar iedzīvotāju un uzņēmējdarbības labklājības līmeni.
6. Nodokļu likmju paaugstināšana ne vienmēr nozīmē ieņēmumu palielināšanu.
7. Lielākos nodokļu ieņēmumus sastāda galvenokārt 3 nodokļi – VSOAI, PVN un IIN. 2010. gadā šo nodokļu ieņēmumi sastādija 80% no visiem nodokļu ieņēmumiem.
8. VID viens no uzdevumiem ir radīt tādu vidi, kas paaugstinātu labprātīgu un godprātīgu nodokļu maksāšanu, taču to ir ļoti grūti panākt dēļ ekonomiskās situācijas valstī un dēļ tā, ka valdība paaugstina nodokļus.
9. VID gada laikā veic ļoti daudz nodokļu kontroles, lai pārbaudītu, vai uzņēmumi pilnībā un likuma kārtība maksā tiem paredzētos nodokļus.
10. 2010. gadā stipri paaugstinājās konfiscētais nelegālo tabakas iztrādājumu un naftas produktu apjoms, kas norāda uz divām lietām – VID darba effektivitāte aug, kā arī, valstī arvien vairāk tiek ievestas un laistas apgrozīmē nelikumīgas akcīzes preces.
11. 2010. gadā uz pusi ir samazinājies valstij nodarīto kaitējumu apjoms no finanšu noziegumiem, kaut gan pārbaužu skaits samazinājās tikai par 16%.
Priekšlikumi
1. Veicināt gan fiziskās, gan juridiskās personas izmantot elektroniskās deklarēšanas sistēmu, kas ir ērtāk un ātrāk, kā rezultātā samazinās personu skaits, kursa jāapkalpo klātienē, tādejādi samazinās gaidīšanas laiks un uzlabojas klientu apkalpošanas kvalitāte.
2. Nosakot nodokļu likmes Latvijā, nedrīkst ņemt tikai vērā valsts ekonomisko stāvokli un ārējo parādu, ir jāņem vērā cilvēku iespējas un stāvoklis, kā arī uzņēmējdarbības līmenis valstī.
3. Samazināt gan UIN, gan IIN, taču pārveidot tos, par progresīvajiem nodokļiem. Kā rezultātā, iedzīvotājiem un maziem uzņēmumiem ar zemu ienākumu līmeni vajadzētu maksāt mazāk.
…