Diplomdarbs
Humanitārās zinātnes
Latviešu valoda
Valodas pilnveidošanas nozīme sākumskolas skolēniem ar ps...-
Valodas pilnveidošanas nozīme sākumskolas skolēniem ar psihiskās attīstības aizturi
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 4 | |
1. | Valodas attīstība un tās nozīme mācīšanās procesā | 7 |
1.1. | Valodas veidošanās ontoģenēze | 7 |
1.1.1. | Valodas sagatavošanas posms | 8 |
1.1.2. | Valodas sākotnējā apguve | 10 |
1.1.3. | Valodas apguve pirmsskolas vecumā | 11 |
1.1.4. | Rakstu valodas apguve | 13 |
1.2. | Valodas attīstības nozīme mācību procesā | 14 |
2. | Skolēnu ar psihiskās attīstības aizturi valodas īpatnību raksturojums | 17 |
2.1. | Psihiskās attīstības aiztures cēloņi un klasifikācija | 18 |
2.2. | Skolēnu ar psihiskās attīstības aizturi valodas attīstības īpatnības | 21 |
2.2.1. | Vārdu izrunas un fonemātiskās dzirdes īpatnības | 22 |
2.2.2. | Vārdu krājuma un valodas gramatiskās struktūras īpatnības | 23 |
2.2.3. | Lasītprasmes un rakstītprasmes apguves īpatnības | 25 |
2.3. | Valodas attīstības īpatnību ietekme uz skolēnu mācību darbību | 26 |
3. | Valodas pilnveidošanas metodoloģija mācību satura apgūšanas sekmēšanai skolēniem ar PAA | 29 |
3.1. | Dzimtās valodas mācīšanas nosacījumi sākumskolā | 29 |
3.2. | Valodas attīstību ietekmējošie faktori | 35 |
3.3. | Valodas traucējumu korekcija sākumskolas skolēniem ar PAA | 38 |
4. | Pedagoģisko paņēmienu sistēma skolēnu ar PAA valodas pilnveidošanā sekmīgai mācību satura apgūšanai | 44 |
4.1. | Pētījuma procedūra un izmantotās metodes | 44 |
4.2. | Pētījuma praktiskā daļā iekļauto skolēnu grupas apraksts | 48 |
4.3. | Praktiskā pētījuma apraksts | 49 |
4.4. | Praktiskā pētījumā iegūto datu analīze | 63 |
Secinājumi | 71 | |
Izmatotās literatūras saraksts | 72 | |
Anotācija | 78 | |
Annotation | 80 | |
Pielikums | 82 |
Sekmīga valodas apguve ir viens no pamatnosacījumiem, lai skolēns varētu pilnvērtīgi apgūt mācību programmu. Bērns ar noformētu valodu sekmīgāk spēj :
izteikt savas domas, emocijas, vajadzības, problēmas;
veiksmīgāk komunicēt ar apkārtējiem;
pilnvērtīgāk apgūt vispārizglītojošo skolu mācību programmas;
apgūt lasīt un rakstīt;
izprast informāciju (lasīto, rakstīto, dzirdēto).
Dažādas atkāpes valodas attīstībā rada psihisko procesu – atmiņas, domāšanas, uzmanības un citus traucējumus, kas negatīvi ietekmē bērna raksturu un uzvedību. Valodas attīstības traucējumi izraisa grūtības mācību vielas apguvē ne tikai latviešu valodā, bet arī matemātikā, dabas zinībās u.c. mācību priekšmetos.
Pētot literatūru secināju, ka 1970.gadā Krievijā sākumskolas klasē bērni ar psihiskās attīstības aizturi (turpmāk darbā PAA) bija 5% no kopējā bērnu skaita, taču 1990. gadā šo bērnu skaits sasniedza 15-16% no kopējā skaita. Kā var secināt, tad šo bērnu skaits ar katru gadu pieaug.(87;90)
Starptautiskā konferencē „Sociālpediatriskā aprūpe bērnam un viņa ģimenei”, kas notika 2006.g. 9 un 10 jūnijā Rīgā, tika publicēti dati, ka apmācību pēc psihiskās attīstības aiztures un grūtībām mācībās piešķirta 88% skolēnu, kuri apmeklēja medicīniski pedagoģisko komisiju. Lielākajai daļai šo skolēnu tika konstatēti runas un valodas traucējumi. Kā konferencē minēja pedagoģe S.Mutule, tad Latvijā vispārizglītojošās skolās katru gadu pieaug skolēnu skaits, kuriem ir vērojamas mācīšanās grūtības. Salīdzinot ar 2004.gadu individuāli konsultēto skolēnu skaits mācību grūtību gadījumos ir pieaudzis par 1029 skolēniem jeb 8%.(54)
Pētījuma praktiskās daļas veikšanai tika izvēlēta Cieceres internātpamatskola. Šajā skolā 2004./2005. mācību gadā PAA klases apmeklēja 25 skolēni, 2005./2006. mācību gadā 47, bet 2006./2007. 89 skolēni. Var secināt, ka šo skolēnu skaits ar katru gadu pieaug.
Valoda ir viena no nozīmīgākajām sfērām bērna psihes attīstībā. Lai skolēns labāk iekļautos skolas dzīvē un sasniegtu labākus rezultātus mācību vielas apguvē, ir nepieciešams pārdomāts, organizēts un regulāri izzinošs darbs bērna valodas attīstīšanā. Strādājot sākumskolā ar skolēniem, kuriem ir psihiskās attīstības aizture, secinu, ka ir nepieciešams izstrādāt paņēmienus un metodes, ar kuru palīdzību varētu sistemātiski organizēt un pilnveidot skolēnu valodu. Tāpēc sava maģistra darba tēmu izvēlējos: ”Valodas pilnveidošanas nozīme sākumskolas skolēniem ar psihiskās attīstības aizturi”.
Pētījuma objekts: sākumskolas skolēnu ar psihiskās attīstības aizturi mācīšanās procesa kvalitātes paaugstināšana.
Pētījuma priekšmets: valodas nozīme skolēnu ar psihiskās attīstības aizturi mācīšanās procesā.
Pētījuma mērķis: noskaidrot valodas attīstības nozīmi skolēniem ar psihiskās attīstības aizturi sekmīgas mācīšanās organizēšanā.
Hipotēze: mērķtiecīga valodas pilnveidošanas organizēšana sākumskolas skolēniem ar psihiskās attīstības aizturi sekmē mutvārdu valodu, rakstu valodu, valodas izpratni, kas veicina arī citu mācību priekšmetu satura apguvi.
Pētījuma uzdevumi:
1)pamatot valodas nozīmi mācību procesā;
2)raksturot skolēnu ar psihiskās attīstības aizturi valodas īpatnības;
3)valodas pilnveidošanas metodisko paņēmienu izpēte;
4)pedagoģisko paņēmienu un sistēmas noteikšana sākumskolas skolēniem ar psihiskās attīstības aizturi valodas pilnveidošanā. …
- Interaktīvo metožu nozīme pedagoģiskajā procesā ģeogrāfijas stundās pamatskolā
- Kultūras nozīme pirmsskolas vecuma bērnu personības attīstībā
- Valodas pilnveidošanas nozīme sākumskolas skolēniem ar psihiskās attīstības aizturi
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Interaktīvo metožu nozīme pedagoģiskajā procesā ģeogrāfijas stundās pamatskolā
Diplomdarbs augstskolai60
-
Kultūras nozīme pirmsskolas vecuma bērnu personības attīstībā
Diplomdarbs augstskolai42
Novērtēts! -
Sociālā pedagoga darbs ar bērniem, kuriem ir valodas sistēmas nepietiekama attīstība
Diplomdarbs augstskolai71
Novērtēts! -
Valodas traucējumi 4 gadus veciem bēniem
Diplomdarbs augstskolai52
Novērtēts! -
Priekšmetiskās vides nozīme matemātisko priekšstatu veicināšanā 4-5 gadus veciem bērniem
Diplomdarbs augstskolai92
Novērtēts!