Pēdējos gados turpinājās nodokļu sistēmas pilnveidošana atbilstoši notiekošajiem sabiedriskajiem, politiskajiem un ekonomiskajiem pārveides procesiem mūsu valstī.
Latvijas iesaistīšanas starptautiskajās organizācijas, kā arī kļūstot par Eiropas Savienības (ES) asociēto locekli radīja nepieciešamību reformēt esošo nodokļu sistēmu.
Mēģinājumi harmonizēt tiešos nodokļus ES norit jau vairākas desmitgades, tomēr līdz šim tie nav bijuši veiksmīgi. Saskaņa ar ES spēkā esošajiem tiesību aktiem dalībvalstīm nav noteikti nekādi ierobežojumi. Reglamentēšana ir atstāta katras dalībvalsts kompetencē, nenosakot ne minimālās nodokļa likmes, ne apliekamo bāzi. Pamatprasība tiešo nodokļu likumu saskaņošanā ar ES normām ir nodrošināt ne diskrimināciju pret nodokļu maksātājiem un novērst iespējamos nodokļu šķēršļus uzņēmumu pārrobežas reorganizācijas gadījumā, kā arī mātes un meitas uzņēmumus starpā samazināt atsevišķu maksājumu aplikšanu ar nodokļiem.
Bakalaura darba mērķis ir sniegt Latvijas tiešo nodokļu raksturojumu, parādīt cik lielu daļu budžetā veido tieši nodokļu ieņēmumi, kā arī sasaistīt tiešo nodokļu ieņēmumus ar pārmaiņām Latvijas Republikas nodokļu sistēmā pēc iestāšanās ES.
Izvirzītā mērķa sasniegšanai bakalaura darbā risināmie uzdevumi ir šādi:
1.Apskatīt nodokļu sistēmas teorētiskos principus Latvijā.
2.Salīdzināt tiešo nodokļu likmes ES dalībvalstīs un kandidātvalstīs
3.Analizēt tiešo nodokļu dinamiku Latvijā 2000. - 2004. gados.
4.Raksturot tiešos nodokļus Baltijas valstīs 2001. - 2003.gados.
Bakalaura darba struktūra ir veidota plānveidīgi. Tā pamatteksts sastāv no trim nodaļām. Pirmā nodaļa veltīta Latvijas Republikas tiešo nodokļu raksturojumam, kā arī Latvijas tiešo nodokļu sistēmas īpatnību aplūkošanai un tiešo nodokļu likmju salīdzinājumam ES dalībvalstīs un kandidātvalstīs. Savukārt darba otra nodaļa ir veltīta tiešo nodokļu ieņēmumu raksturojumam periodā no 2000. līdz 2004. gadam. …