Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Mārketings, reklāma
Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās-
Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās
Diplomdarbs80 Mārketings, reklāma, Politika, Sabiedriskās attiecības
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Rezumējums | 2 | |
Abstract | 4 | |
Saturs | 6 | |
Ievads | 7 | |
1. | PRIEKŠVĒLĒŠANU KAMPAŅAS UN AR TĀM SAISTĪTIE ASPEKTI | 9 |
1.1. | Vēlēšanas un priekšvēlēšanu kampaņa | 9 |
1.1.1. | Elektorāta priekšizpēte – priekšvēlēšanu kampaņas pamats | 13 |
1.1.1.1. | Interešu grupu loma un ietekme uz priekšvēlēšanu kampaņām | 15 |
1.1.2. | Tēla jeb imidža izveide | 17 |
1.2. | Priekšvēlēšanu kampaņas komunikāciju kanāli | 20 |
1.2.1. | Plašsaziņas līdzekļi | 23 |
1.2.2. | Starppersonu komunikācija | 24 |
1.3. | Priekšvēlēšanu kampaņas finansiālie aspekti | 27 |
1.4. | Administratīvais resurss kā viens no priekšvēlēšanu kampaņas līdzekļiem | 29 |
1.5. | Centralizācija – decentralizācija – viens no partiju priekšvēlēšanu kampaņu organizatoriskajiem aspektiem | 31 |
2. | LATVIJAS PRIEKŠVĒLĒSANU KAMPAŅAS UN TAJĀS PIELIETOTIE LĪDZEKĻI | 33 |
2.1. | Tradicionālā reklāma un plašsaziņas līdzekļi, tās loma priekšvēlēšanu kampaņā | 33 |
2.1.1. | Slēptā reklāma plašsaziņas līdzekļos | 35 |
2.2. | Starppersonu komunikācija, tās loma priekšvēlēšanu kampaņā | 37 |
2.3. | Vēlēšanas reglamentējošo normatīvo aktu loma priekšvēlēšanu kampaņā | 41 |
2.4. | Administratīvie resursi, to loma priekšvēlēšanu kampaņā | 49 |
2.5. | Tiesisko līdzekļu, kompromatu pielietošanas loma attiecībā uz konkurentiem priekšvēlēšanu kampaņā | 52 |
2.6. | Priekšvēlēšanu kampaņu centralizācija – decentralizācija | 57 |
2.7. | Priekšvēlēšanu kampaņu profesionalizācija | 59 |
2.8. | Politisko aktieru tēlu mītiskums priekšvēlēšanu kampaņās | 61 |
3. | LATVIJAS PRIEKŠVĒLĒŠANU KAMPAŅĀS PIELIETOTO LĪDZEKĻU IZVĒRTĒJUMS. ATKLĀTĀS TENDENCES | 66 |
3.1. | Secinājumi par tendencēm Latvijas priekšvēlēšanu kampaņās | 77 |
Nobeigums | 80 | |
Izmantotie literatūras avoti | 82 | |
Pielikumi | 85 |
Nobeigums
Pētnieciskais darbs „Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās” ir ieguldījums tuvākajām vēlēšanām, uz kuru balstoties ir iespējams izvērst pārdomātu un mērķtiecīgu priekšvēlēšanu kampaņu. Darbā ir apskatīti būtiskākie aspekti, kas nosaka, ietekmē priekšvēlēšanu kampaņu saturu un pielietotos līdzekļus. Pētījuma izvirzītais mērķis, atklāt tendences, virzību Latvijas politisko vēlēšanu kampaņās, tiek uzskatīts par sasniegtu. Darbā aprakstītas un izvērtētas priekšvēlēšanu kampaņas, tajās pielietotie līdzekļi, kā arī to ietekmējošie faktori (mainīgie), kas ietekmē attīstības tendences.
Atbilde uz pētījumam izvirzīto problēmu – politisko aktieru pieaugošā konkurence cīņā par leģitīmo varu aizvien vairāk veicina pielietot amorālas, neētiskas metodes (piem. administratīvais resurss, slēptās reklāmas, tā saucamās „pelēkās un melnās” PR tehnoloģijas, manipulācija ar informāciju dezinformācijas nolūkos un tml.), tajā pat laikā meklējot risinājumus pastāvošās likumdošanas ierobežojumu apiešanai – ir saistāma ar daudziem ietekmējošajiem faktoriem. Kā divi nozīmīgākie aspekti ir jāatzīmē normatīvo aktu būtiski ierobežojumi un, kas šajā gadījumā zināmā mērā ir saistīts, komunikācijas kanālu pieejamības ierobežojumi, kā arī to nepietiekama efektivitāte, kas liek meklēt jaunus līdzekļus, pieejas, elementus, kas nereti ir neētiski un amorāli. Plašāk apskatīts darbā.
Darba gaitā tika rastas atbildes uz izvirzītajiem jautājumiem. Uz jautājumu – kādu līdzekļu pielietošanu veicina priekšvēlēšanu kampaņu finansiālo tēriņu ierobežošana? – var definēt sekojošus būtiskākos līdzekļus, kas saistāmi ar tādu komunikācijas veidu meklēšanu un izmantošanu, kuru pielietošana, bet galvenais finansiālie izdevumi, ir grūtāk izkontrolējami: 1. administratīvā resursa pastiprinātu pielietošanu no pie varas esošu politisko aktieru puses; 2. slēptās reklāmas pieaugumu; 3. kompromatu, tiesisko līdzekļu un „pelēkā un melnā” PR pielietošanas palielināšanos. Finansiāli lētāku komunikācijas veidu meklēšana galvenokārt ir otršķirīga.
Uz jautājumu - vai Latvijas politiskie aktieri vadās pēc principa „mērķis attaisno līdzekļus”? – nevar viennozīmīgi atbildēt. Tas ir atkarīgs no katra politiskā aktiera. Tomēr, ņemot vērā darbā apskatītos materiālus un no tiem izrietošos secinājumus, spriežot konkrēti par varas partijām jāatzīst, ka šāda iezīme ir vērojama un kļūst aizvien būtiskāka.
Atbilde uz jautājumu - Kādas tendences saskatāmas un tuvākajā nākotnē prognozējamas Latvijas politisko vēlēšanu kampaņās? – ir sniegta nodaļā 3.1. „Secinājumi par tendencēm Latvijas priekšvēlēšanu kampaņās”.
„Raugoties tuvākajā nākotnē, vislielāko pārbaudījumu politiskajai elitei radīs 2006. gada Saeimas vēlēšanas. Var pieņemt, ka pie pastāvošajiem striktajiem politisko partiju finansēšanas noteikumiem politiķi mēģinās apiet likuma normas, izmantojot to rīcībā esošos administratīvos resursus, ja vien netiks turpināta uzraudzība, ko veic sabiedrība un NVO. Kā atzīmēja vairāki politiķi un vietējās sabiedrības pārstāvji – viņuprāt, tieši pretkorupcijas NVO uzmanība darbojas kā disciplinējošs mehānisms, pievēršot arī sabiedrības uzmanību.”
…
Pētījumā tiek izmantota kvalitatīvā pētījumu metode. Darba ietvaros veikta kvalitatīva, daļēji strukturēta atsevišķu politisko partiju pārstāvju aptauja. Aptaujas galvenais mērķis ir iegūt partiju pārstāvju galvenās praksē gūtās atziņas, viedokļus, to argumentāciju. Aplūkoti vairāku nozares vadošo ekspertu (sabiedrisko attiecību speciālistu, politologu, sociologu) viedokļi, galvenokārt izmantojot sekundāros (iepriekš publicētos) avotus. Apskatīti un analizēti atsevišķi šim darbam saistoši Latvijas gadījumu pētījumi. Pēc savas struktūras tas sastāv no trim daļām. Pētījums ir ieguldījums tuvākajām vēlēšanām, uz kuru balstoties politiskajiem aktieriem ir iespējams izvērst pārdomātu un mērķtiecīgu priekšvēlēšanu kampaņu. Pētījums var palīdzēt vēlētājiem labāk saprast priekšvēlēšanu kampaņu būtību un politisko aktieru rīcību. Priekšvēlēšanu kampaņu un politisko aktieru darbību uzraugošajām pusēm rodas papildus skaidrība par problēmām, tās attīstības tendencēm.
- A/s "Latvijas Balzams" - darbības efektivitāte, attīstības perspektīvas un tendences
-
Latvijas ziedu tirgus konkurentspējas un attīstības iespēju analīze ES tirgus ietvaros
Diplomdarbs74 Starptautiskās organizācijas, Mārketings, reklāma, Ekonomika
-
Tendences Latvijas politisko priekšvēlēšanu kampaņās
Diplomdarbs80 Mārketings, reklāma, Politika, Sabiedriskās attiecības
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!A/s "Latvijas Balzams" - darbības efektivitāte, attīstības perspektīvas un tendences
Diplomdarbs augstskolai63
-
Latvijas ziedu tirgus konkurentspējas un attīstības iespēju analīze ES tirgus ietvaros
Diplomdarbs augstskolai74
Novērtēts! -
Mazo un vidējo uzņēmumu zīmolu pozicionēšanas iespējas Latvijas tirgū
Diplomdarbs augstskolai60
-
Tūrisma loma Latvijas tēla veidošanā
Diplomdarbs augstskolai58
Novērtēts! -
Reģionālās attīstības tendences Latvijā
Diplomdarbs augstskolai82
Novērtēts!