Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Mārketings, reklāma
Tarifu sistēmas pilnveidošana dzelzceļa transportā Latvijā-
Tarifu sistēmas pilnveidošana dzelzceļa transportā Latvijā
Diplomdarbs83 Mārketings, reklāma, Transports, sakari, Uzņēmējdarbība
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 4 | |
1. | ANALĪTISKĀ DAĻA | 8 |
1.1. | Dzelzceļa transporta attīstības analīze Latvijā | 8 |
1.1.1. | Transports un tā ekonomiskā nozīme | 8 |
1.1.2. | Dzelzceļa transports un to īpatnības | 10 |
1.2. | Ostu vieta kravu tranzītā | 18 |
1.3. | Konteineru pārvadājumi | 21 |
2. | TEORETISKĀ DAĻA | 29 |
2.1. | Latvijas dzelzceļa tarifu politikas īpatnības | 29 |
2.2. | Dzelzceļa transporta ritošā sastāva īpatnības un klasifikācija | 42 |
2.3. | Tranzīta pārvadājumu maršruta izvēle | 47 |
3. | ZINĀTNISKI-PRAKTISKĀ DAĻA | 58 |
3.1. | Konteineru vilciena „Vikings” tarifu aprēķināšana | 58 |
3.2. | Privātā ritošā sastāva izmantošanas ekonomiskais pamatojums | 66 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 78 | |
BIBLIOGRĀFISKAIS SARAKSTS | 82 | |
Pielikums 1 | 82 |
Transports ir viens no visnozīmīgākajām tautsaimniecības nozarēm valstī, jo tas ir nu arī turpmāk būs viens no valsts iekšzemes kopprodukta palielināšanas avotiem.
Latvijas tranzīts balstās uz Eiropas un Austrumu reģionu rūpniecības materiālplūsmu divpusēju apmaiņu, tas savieno reģionus ar atšķirīgu ekonomisku attīstību, uzņēmumus, koncernus un kompānijas, kas veido kopīgu ražošanas ciklu. Veiksmīgam tranzītam ir ļoti svarīgs ģeogrāfiskais stāvoklis un šajā jomā Latvijai ir ievērojamās priekšrocības: Latvijas ģeogrāfiskais izvietojums pie Baltijas jūras austrumu krasta ar tās neaizsālošajām ostām, autoceļu un dzelzceļu tīklu, kas īpaši strauju attīstību sasniedza pēc iestāšanas Eiropas Savienībā (turpmāk ES). Tāpēc Latvijas ekonomika ir cieši saistīta ar transportu un tranzīta biznesu. Līdz ar to, lai nākotnē veiksmīgi darboties, jānodrošina attīstību infrastruktūrai, likumdošanas noteikumiem, labvēlīgai muitas un tarifu politikai.
Lielā loma Latvijas transporta sistēmā ir atvēlēta dzelzceļa transportam. Latvijas dzelzceļa transports ir pietiekami attīstīts un katru gadu turpina uzlabot kravu pārvadājumu apjoma rādītājus. Neskatoties uz pēdēja gada negatīviem ekonomiskiem nosacījumiem Latvijas dzelzceļš sasniedza kravu pārvadājumu rekorda apgrozījumu.
Par noteicošo faktoru dzelzceļa transporta attīstībā var uzskatīt kravu pārvadājumu tarifu politiku. Ekonomiskas izaugsmes etapā dzelzceļu administrācijas katru gadu palielināja kravu pārvadājumu tarifus un tāda viedā radīja draudus Latvijas tranzītam. Pieaugot kravu pārvadājuma tarifiem, pieauga kravas transportēšanas izmaksas, kas tieši ietekmē uz izejvielu un galā produkcijas cenu. Pašreiz, kad pasaules ekonomiska situācija ir krīzes apstākļos, mūsu valsts dzelzceļa administrācijai un vadībai atnāca laiks rūpīgi apdomāt kravu pārvadājumu tarifu līmeni un pilnveidot to esošai tirgus situācijai un konjuktūrai.
Tādēļ, lai saglabātu esošas pozīcijas, Latvijas dzelzceļam jāpiedāvā izdevīgus pārvadājumu nosacījumus – jāattīsta pieostu pārkraušanas terminālus (dzelzceļš – kuģis - dzelzceļš), nodrošināt izdevīgus pārkraušanas un uzglabāšanas pieostu terminālu izmaksas, kā arī jāmodernizē ritošo sastāvu un jāizstrādā efektīvu kravu pārvadājumu tarifu politiku, atbilstošu pašreizējiem tirgus apstākļiem.
Darbam izvelēts sekojošais mērķis – palielināt dzelzceļa transporta ienākumus un piesaistīt jaunus klientus ar kravu pārvadājumu tarifu sistēmas pilnveidošanu.
Lai sasniegtu darba mērķi tiek noteikti sekojošie uzdevumi:
noteikt dzelzceļa transporta izmantošanas priekšrocības un veikt Latvijas dzelzceļa transporta attīstības analīzi;
izpētīt kravu plūsmas, projektus un esošus tranzīta koridorus;
novērtēt kravu pārvadājamu dzelzceļa tarifu aprēķināšanas kartību Latvijas dzelzceļā;
izpētīt ritošā sastāvu viedus un numerācijas kartību;
veikt dzelzceļa ritošā sastāva klasifikāciju atkarības no dažādiem faktoriem;
novērtēt Latvijas priekšrocības kā tranzīta valstīm un izstrādāt ietekmējošo faktoru kritēriju skalu valsts konkurentspējas novērtēšanai dzelzceļu pārvadājuma jomā;
izstrādāt tarifu shēmu konteineru vilcienam „Vikings” pēc to pagarināšanas līdz Latvijai;
noteikt privātā ritoša sastāva izmantošanas lietderību;
izpildot augšminētus uzdevumus sniegt secinājumus un izvirzīt priekšrocības tālākai dzelzceļa transporta attīstībai un veiksmīgai darbībai.
Pētījuma priekšmets ir tarifi dzelzceļa transporta nozarē.
Pētījums objekts ir dažādas Latvijas Republikas uzņēmējdarbības struktūras: tajā skaitā SIA LDz Cargo un privātie uzņēmumi.
Darbā tiek plaši izmantotas statistiskas un analītiskas metodes.
Izstrādātas sekojošas novitātes:
dzelzceļa tarifu veidošanas modelis, kuru autors piedāvā pilnveidot izstrādājot tarifu shēmu Latvijas dzelzceļa teritorijai konteineru vilcienam „Vikings” pēc to pagarināšanas līdz Latvijai un palielinot atlaidi Latvijas dzelzceļa tarifu politikā privātam ritošam sastāvam;
ietekmējošo faktoru kritēriju skala tranzīta valsts konkurentspējas novērtēšanai dzelzceļu pārvadājuma jomā.
Maģistra darba sagatavošanā tika plaši izmantota ārvalstu un Latvijas zinātniska un praktiska literatūra, analītiskie raksti, Ministru kabinetu noteikumi, internēta resursi, konsultācijas ar speciālistiem, kā arī citi informācijas avoti un daži aprēķini veikti ar speciālo datora programmatūru dzelzceļa tarifu aprēķināšanai.…
Maģistra darba īss apraksts: Sniegta LR dzelzceļa transporta attīstības analīze, plaši apskatīti statistiskie dati par dz/c darbību pēdējo 2 – 5 gadu laikā, novērtētas galvenās LR dz/ctīkla priekšrocības, izpētītas ostu un konteineru pārvadājumu nozīme LR ekonomikā un dz/c transporta sistēmā. Aprakstīta LR dz/c tarifu aprēķināšanas kartība un nosacījumi, novērtēta dz/c loma tarifu pārdošanas ķēdē, izstrādāts dz/c tarifu veidošanas modelis, tiek sniegta ritoša sastāva klasifikācija atkarība no dažādiem faktoriem, aprakstīta ritoša sastāva globālā numerācijas kartība, izvērtēts optimālākais tranzīta koridors kravas dze/c pārvadājumam, piedāvāta tarifu shēma konteineru vilcienam „Vikings” pēc to pagarināšanas līdz Latvijai, tiek sniegti priekšlikumi par kravu pārvadājumu tarifu politikas pilnveidošanu, izstrādāta faktoru novērtēšanas skala tranzīta valsts konkurentspējas novērtēšanai dz/c pārvadājuma jomā. Recenzenzenta vērtējums - 9 balles. Maģistra darbs tika aizstavēts 2009. gadā jūnijā(9 balles). Darbam tiek pievienota aiztavēšanas prezentācija.
- Latvijas Republikas tranzītpakalpojumu tirgus analīze
-
Tarifu sistēmas pilnveidošana dzelzceļa transportā Latvijā
Diplomdarbs83 Mārketings, reklāma, Transports, sakari, Uzņēmējdarbība
- Vadības principi un metodes mazajā uzņēmumā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Vadības principi un metodes mazajā uzņēmumā
Diplomdarbs augstskolai54
-
Latvijas Republikas tranzītpakalpojumu tirgus analīze
Diplomdarbs augstskolai52
-
AS "Ventspils tirdzniecības osta" darbības pilnveidošana
Diplomdarbs augstskolai66
-
Mazo uzņēmumu konkurētspējas palielināšanas virzieni mēbeļu ražošanas tirgū
Diplomdarbs augstskolai66
Novērtēts! -
Uzņēmējdarbības vide un ārvalstu investīcijas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai72
Novērtēts!