Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
14,20 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:395406
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 20.03.2019.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 50 vienības
Atsauces: Nav
Laikposms: 2000. - 2010. g.
2011. - 2015. g.
2016. - 2020. g.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  ANOTĀCIJA    2
  ABSTRACT    3
  IEVADS    5
  PĒTĪJUMA MĒRĶIS UN UZDEVUMI    6
1.  LITERATŪRAS APSKATS    7
1.1.  Stresa pārvarēšanas metodes    7
1.1.1.  Aizsardzības mehānismi    7
1.1.2.  Lazarus un Folkmanes stresa pārvarēšanas metožu modelis    9
1.1.3.  Stresa pārvarēšanas metožu iedalījums    10
1.2.  Emocionālo stāvokli raksturojoši jēdzieni un to savstarpējā saistība    12
1.2.1.  Stress    12
1.2.2.  Depresijas simptomi    13
1.2.3.  Trauksme    15
1.3.  Stress un emocionālais stāvoklis fizioterapijas un citiem ar veselības aprūpi saistītiem studentiem    16
1.3.1.  Biežākie stresori    16
1.3.2.  Paaugstināta stresa līmeņa un emocionālo traucējumu izplatība un ietekme    17
1.3.3.  Izmantotās stresa pārvarēšanas metodes    19
2.  PĒTĪJUMA METODES    20
2.1.  Pētījuma dalībnieki    20
2.2.  Pētījuma norise    20
2.3.  Pētījuma instrumenti    21
2.4.  Matemātiskās statistikas metodes    24
3.  PĒTĪJUMA REZULTĀTI    25
3.1.  Izmantotās stresa pārvarēšanas metodes (Brief COPE anketas rezultāti)    25
3.2.  Emocionālā stāvokļa raksturojums (DASS-21 rezultāti) pētījuma grupā    27
3.3.  Korelāciju analīzes rezultāti starp stresa pārvarēšanas metodēm (Brief COPE rādītājiem) un emocionālo stāvokli (DASS-21 rādītāji) pētījuma grupā    28
4.  PĒTĪJUMA REZULTĀTU ANALĪZE    29
  SECINĀJUMI    31
  IZMANTOTO INFORMĀCIJAS AVOTU SARAKSTS    32
  Pielikums    36
Darba fragmentsAizvērt

Ja tuvāk aplūko tieši ar depresijas simptomiem saistītās stresa pārvarēšanas metodes, tad bez “ar uzvedību saistītas atsvešināšanās”, “atkarību izraisošu vielu lietošanas” un “atbildības uzņemšanās”, ar paaugstinātiem rādītājiem saistītas ar tādas metodes kā “uzmanības novēršana” un “jūtu izpaušana”. Visām šīm metodēm ir kopīgs tas, ka tās var raksturot kā maladaptīvas – tās var īslaicīgi uzlabot esošo emocionālo stāvokli, bet nav lietderīgas ilgtermiņā, tās gan uztur emocionālo stāvokli esošajā līmenī, gan var arī to pasliktināt (Hassan, Hayati and Salmiah, 2016). Šāda pat tendence vērojama aplūkojot arī ar paaugstinātu stresa izpausmi saistītās stresa pārvarēšanas metodes.
Savukārt ar paaugstinātu trauksmes līmeni saistītās stresa pārvarēšanas metodes ietver gan iepriekš minētās ar depresijas simptomiem un stresa izpausmi saistītās metodes, gan citas, pie adaptīvām metodēm (tādām, kas uzlabo emocionālo stāvokli un ir vērstas uz cēloņa risināšanu) pieskaitāmas metodes – “aktīvu pārvarēšanu”, “emocionāla atbalsta izmantošanu” un “plānošanu”. Iespējāms, tāpēc, ka lielākajam īpatsvaram studentu vērojams vidējs līdz ļoti augsts trauksmes līmenis (salīdzinoši depresijas simptomiem un stresa izpausmei ļoti augsti rādītāji vērojami mazākai daļai studentu), nepieciešams izmantot krietni vairāk stresa pārvarēšanas metožu, lai spētu ar to tikt galā, bet to nevar viennozīmīgi atbildēt. Līdzīgā pētījumā Malaizijā netika novērota saistība starp trauksmes līmeni un adaptīvām stresa pārvarēšanas metodēm (Hassan, Hayati and Salmiah, 2016).

SECINĀJUMI
1. Fizioterapijas studentu visbiežāk izmantoto stresa pārvarēšanas metožu vidū dominē adaptīva stresa pārvarēšana (“aktīva pārvarēšana” un “emocionāla atbalsta izmantošana”).
2. Lielākajai daļai fizioterapijas studentu raksturīgs paaugstināts negatīvais emocionālais stāvoklis, kas sasaucas ar citu ar veselības aprūpi saistītu studentu radītājiem, un liek domāt par efektīvu un mērķtiecīgu psihiskās veselības veicinošo pasākumu (t.sk., adaptīvo stresa pārvarēšanas metožu) apmācības un treniņa lietederību.
3. Paaugstināti emocionālā stāvokļa rādītāji ir saistīti ar maladaptīvām stresa pārvarēšanas metodēm. Fizioterapijas studentiem raksturīga šo metožu reta izmantošana, izņemot vienu metodi – “atbildības uzņemšanās”.

Autora komentārsAtvērt
Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties