Diplomdarbs
Humanitārās zinātnes
Pedagoģija
Somijas valsts pieredze kompetencēs balstīta izglītības s...-
Somijas valsts pieredze kompetencēs balstīta izglītības satura reformas īstenošanā
2011. - 2015. g.
2016. - 2020. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
1. | Izglītības reformu nepieciešamības pamatojums | 7 |
1.1. | Ekonomisko procesu loma izglītības reformu veicināšanā | 8 |
1.2. | Paaudžu vērtībīborientācijas maiņas ietekme uz izglītības procesiem | 9 |
1.3. | Tehnoloģiskā progresa loma izglītības reformu veicināšanā | 11 |
2. | Kompetenču jēdziens izglītībā | 14 |
2.1. | Somijas izstrādātais kompetenču rāmja ietvars | 16 |
3. | Somijas pieredze izglītības reformu īstenošanā | 19 |
3.1. | Pētījuma raksturojums | 20 |
3.2. | Somijas valsts raksturojums | 21 |
3.3. | Somijas izglītības sistēmas struktūra | 23 |
3.4. | Somijas izglītības sistēmas raksturojums | 26 |
3.5. | Somijas PISA rezultātu analīze | 30 |
3.6. | Somijas izglītības reformu īstenošanas vēsture | 36 |
3.7. | Kompetencēs balstītas izglītības reformas īstenošanas būtība un gaita | 37 |
3.8. | Izmaiņas pamatizglītības līmenī kompetenču izglītības reformas ietvaros | 43 |
3.8.1. | Izmaiņas izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanā | 44 |
3.8.2. | Mācību procesa digitalizācija | 46 |
Secinājumi | 48 | |
Priekšlikumi | 50 | |
Literatūras saraksts | 51 |
SECINĀJUMI
1. Globālo tendenču radītie riski noliek izglītības sistēmu pārmaiņu priekšā: tiek pārskatīts skolēnam izglītības iestādē apgūstamo zināšanu un prasmju kopums, globālā mērogā tiek izstrādāti jauni izglītības standarti, kā arī pārskatīta mācību procesa organizēšana izglītības iestādēs.
2. Kompetence izglītības kontekstā tiek definēta kā indivīda spēja kompleksi lietot zināšanas, prasmes un paust attieksmes, risinot problēmas mainīgās reālās dzīves situācijās, kā arī veikt pašvirzītu iekļaušanos mūžizglītības procesos. Tā ir spēja adekvāti lietot mācīšanās rezultātu noteiktā kontekstā (izglītības, darba, personiskā vai sabiedriski politiskā).
3. Somija, izstrādājot pamatkompetenču rāmja ietvaru, balstījās uz Eiropas Savienības līmenī definēto pamatkompetenču rāmja ietvaru, pielāgojot to aktuālajai sociālekonomiskajai situācijai un valsts mērogā definētajām izglītības vērtībām.
4. Somijas izglītības plānotāji izvēlas alternatīvas izglītības politikas veidošanu, kurā tiek iekļautas skolu pašnoteikšanās iespējas, individuālu mācību programmu izstrāde balstoties uz reģionālām vajadzībām, tiek aktualizēts kreatīvs mācīšanās process, kura mērķis ir izkopt izglītojamā talantus, paredzot individuālu pieeju, kā arī skolu reitinga neesamība, uzticoties izglītības iestāžu pedagogu un administrācijas pārstāvju profesionalitātei.
5. Somijas izglītības politikas galvenais mērķis ir nodrošināt visiem pilsoņiem vienlīdzīgas iespējas iegūt izglītību, neatkarīgi no vecuma, dzīves vietas, finansiālās situācijas, vecuma vai dzimtās valodas. Izglītība tiek uzskatīta par fundamentālu pilsoņu tiesību izpausmes formu. Ikvienam tiek nodrošināta piekļuve bezmaksas pamatizglītības apguvei.
…
Globāls pieprasījums pēc augsti kvalificētiem speciālistiem pieaug, tas noliek esošo izglītības vērtību sistēmu pārbaudījumu priekšā. Visā pasaulē palielinājies pieprasījums pēc kvalitatīvas izglītības un nepieciešamības pārveidot mācību saturu atbilstoši augošajām un mainīgajām sabiedrības un ekonomikas prasībām un vajadzībām. Eiropas izglītības un apmācības sistēmās joprojām trūkst piemērotu prasmju, kas sagatavotu izglītojamos un veicinātu viņu konkurētspēju darba tirgū, mācību saturs neatbilst darba vides realitātei. Šīs prasmju neatbilstības aizvien vairāk rada bažas par Eiropas rūpniecības un izglītības attīstības iespējām konkurētspēju.
- Skolotāja kompetences pilnveidošana jaunās Eiropas kontekstā
- Somijas valsts pieredze kompetencēs balstīta izglītības satura reformas īstenošanā
- Valsts policijas koledža kā augstākās izglītības iestāde
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Vecāku uzskati un pieredze par datoru izmantošanas iespējām jaunu iemaņu apgūšanai pirmsskolas vecuma bērniem
Diplomdarbs augstskolai44
-
Starptautiskās sadarbības aspekti profesionālās izglītības iestādē
Diplomdarbs augstskolai73
-
Augstākās izglītības kvalitātes novērtēšana Latvijā
Diplomdarbs augstskolai61
-
Izglītības loma nodarbinātības paaugstināšanā Latvijā
Diplomdarbs augstskolai64
-
Vecāku audzināšanas kompetences pilnveide darbā ar pirmsskolas vecuma bērniem
Diplomdarbs augstskolai39