NOBEIGUMS
Vecāku kļūšana par aktīviem skolu sadarbības partneriem, nosakot izglītības mērķus un virzienu ir būtisks pavērsiens mūsdienu izglītības sistēmā. Tradicionālā prakse, kurā vecāki ir kā skolu klienti un pasīvi vērotāji, vairs nenodrošina efektīvu bērna izglītošanās procesu un gan izglītības jomas profesionāļi, gan paši vecāki meklē jaunus risinājumus. Vecāki sadarbojas ar skolotājiem, risina konkrētas problēmas, palīdz saviem bērniem tikt galā ar mācīšanās grūtībām. Taču vecākiem ir iespējas iesaistīties izglītības sistēmā arī augstākā līmenī – pieņemt izglītības saturu ietekmējošus lēmumus, vērtēt to un piedāvāt savus priekšlikumus izglītības politikas veidošanā.
Sociālās zinības ir viens no tiem mācību priekšmetiem pamatskolā, kurā vecāku iesaiste ir būtiska ne tikai minētajā augstākajā līmenī, bet arī zemākajā – palīdzot saviem bērniem apgūt nepieciešamās zināšanas un prasmes. Līdz ar to viņu viedokļi par šī priekšmeta nepieciešamību un ietverto saturu ir īpaši svarīgi. Sociālo zinību kvalitatīvu apguvi ietekmējošs faktors ir šī mācību priekšmeta mērķa un sasniedzamo rezultātu atbilstība vecāku priekšstatiem par to, kādai jābūt labai izglītībai.
Vecāki sociālās zinības atzīst kā nepieciešamu mācību priekšmetu pamatskolā un vismaz vispārīgi ir informēti par stundās apskatītajiem tematiem. Šajā mācību priekšmetā iegūstamās zināšanas viņi vērtē pozitīvi un īpaši atbalsta veselības, ētikas un drošības jautājumu iekļaušanu saturā. Mazāka vienprātība ir viņu vidū, vērtējot ekonomikas un pilsoniskās izglītības zināšanas, taču to mācīšana skolā nopietni netiek apšaubīta. Lai gan veselības izglītība tiek vērtēta kā visbūtiskākā, izvērtējot konkrētus ar veselību saistītus tematus, vecāki izrāda šaubas, vai visām sociālo zinību standartā minētajām zināšanām ir vieta sociālo zinību stundās.
…