Jau Cicerons savā laikā ir teicis: „Vai var sniegt valstij vēl lielāku un labāku dāvanu par to, kā mācīt un izglītot jauno paaudzi, jo sevišķi mūsu tikumības apstākļos un mūsu laikā, kad jaunatne ir tik samaitāta, ka tā jāiegrožo un jāapvalda kopīgiem spēkiem.” [25: 11]
Pēdējie sešpadsmit gadi izglītībā raksturīgi ar būtiskām pārmaiņām. Pedagogi ir gājuši garu šaubu un meklējumu ceļu, cenšoties rast atbildes uz daudziem svarīgiem jautājumiem.
Profesore Dagmāra Ausekle raksta: „Valstī ar pozitīvi izprastu vērtību sistēmu izglītības virsuzdevums, visas sabiedrības mērķis ir veidot brīvu un inteliģentu, daudzpusīgu, iespējami labi izglītotu cilvēku, kas spējīgs adaptēties jebkurā dzīves situācijā”.[4: 4]
Latvijā Izglītības pamatprincipi ir humanitātes, demokrātiskuma, individualizācijas, radošās darbības, tautiskuma, tikumiskuma, profesionalitātes, zinātniskuma, sistemātiskuma un mūsdienīguma principi.
„Humanitātes principa būtība ir cilvēka atzīšana par pamatvērtību. Izglītība veido patiesi cilvēcīgu personību, kopj humānus uzskatus, jūtas un attieksmes.
Demokrātiskuma princips nozīmē, ka audzēkņu un pedagogu mērķtiecīgā sadarbība izglītības ieguves gaitā tiek īstenota savstarpējā cieņā balstīta cilvēku kopdarbība, ievērojot pieņemtās vienošanās. Tas palīdz cilvēkam labāk sagatavoties turpmākajam darbam un dzīvei demokrātiskā sabiedrībā.
Individualizācijas princips izsaka to, ka izglītības ieguves gaitā tiek respektētas un attīstītas individualitātes intereses, vajadzības, darbības motīvi, vērtības un spējas, vienlaikus ievērojot sabiedrības centienus un vajadzības.
Radošās darbības princips nozīmē, ka izglītība attīsta un aktualizē personības radošo potenciālu.
Tautiskuma princips paredz personības nacionālās apziņas iesakņošanos, nacionālās kultūras apguvēja un pilnīgotāja īpašību attīstību, personības atvērtību un cieņu pret tautas nacionālajām vērtībām.
Tikumiskuma princips nozīmē, ka izglītība sekmē tādas personības tapšanu, kam piemīt augsta morālā apziņa un tikumiska rīcība.
Profesionalitātes princips paredz profesionālās virzības izkopšanu vispārējās izglītības ieguves gaitā un augstvērtīgas profesionalitātes veidošanos profesionālās izglītības ieguves procesā.
Zinātniskuma princips liek projektēt un īstenot tādu izglītību, kuras pamatā ir mūsdienu zinātnes atziņas, zinātnisko metožu lietojums, patiesības un tās pierādījumu meklējumi.
Sistemātiskuma princips prasa izprast un projektēt izglītību kā veselumu, kuru apguvē cilvēks varēs izveidot kopsakarīgu pasaules redzējumu un skaidri apzināt savu vietu un lomu pasaulē. …