Diplomdarbs
Eksaktās un dabaszinātnes
Anatomija, veselība, medicīna, higiēna
Skolēnu veselīga uztura nodrošināšana-
Skolēnu veselīga uztura nodrošināšana
Diplomdarbs40 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pārtikas tehnoloģija, kulinārija
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācijas | 3 | |
Ievads | 5 | |
1. | Teorētiskā daļa | 7 |
1.1. | Sabalansēta uztura nozīme bērna augšanā un attīstībā | 7 |
1.1.1. | Bērnu veselības stāvoklis Latvijā | 8 |
1.1.2. | Problēmu raksturojums skolēnu uztura izvēlē | 10 |
1.2. | Uzturvielu nozīme organismā | 11 |
1.2.1. | Skolas vecuma bērniem nepieciešamās uzturvielas | 12 |
1.2.2. | Galveno uzturvielu raksturojums | 12 |
1.2.2.1. | Olbaltumvielas | 12 |
1.2.2.2. | Oģļhidrāti | 13 |
1.2.2.3. | Lipīdi | 14 |
1.2.2.4. | Minerālvielas | 15 |
1.2.2.5. | Vitamīni | 16 |
2. | Pētnieciskā daļa | 20 |
2.1. | Pētījums par ēdināšanas organizāciju X vidusskolā | 20 |
2.1.1. | Pētniecisko metožu apraksts | 20 |
2.1.2. | Pētniecisko rezultātu analīze | 21 |
2.1.2.1. | Intervijas datu apkopojums | 21 |
2.1.2.2. | Anketēšanas rezultātu analīze | 22 |
2.2. | Sabalansētas ēdienkartes sastādīšana | 32 |
2.2.1. | Skolā piedāvātās ēdienkartes uzturvērtības novērtējums | 33 |
2.2.2. | Sabalansētas ēdienkartes piemērs | 36 |
Secinājumi | 39 | |
Priekšlikumi | 41 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 42 |
Latvijas Veselības ministrijas izstrādātajā „Sabiedrības veselības stratēģijā” uzsvērts, ka ģimene un skola ir divi nozīmīgākie kolektīvi, kas sniedz pamata ieguldījumu skolas vecuma bērnu personības attīstībā un vērtību sistēmas izveidē. Tas ir vispateicīgākais laiks, lai ietekmētu viņu uzskatu veidošanos, īpašu nozīmi pievēršot skolēnu iespējām izkopt ar veselību saistītās iemaņas attiecībā uz veselīga un dzīvesveidam atbilstoša uztura izvēli. Tas nākotnē veicinātu dažādu veselības problēmu samazinājumu, kuru cēlonis būtu nepilnvērtīga uztura izvēle skolas gados.
Kā liecina Veselības veicināšanas valsts aģentūras veiktā Latvijas skolēnu veselības paradumu pētījuma rezultāti par 2005./2006. m.g., katrs ceturtais skolēns ēd saldumus vismaz vienu reizi dienā. Arī čipsi un atspirdzinošie dzērieni ir iecienīti skolēnu vidū.
Biežāk lietoto produktu sarakstā maz tiek minēti augļi, dārzeņi, dažādi putraimi, izplatīta ir ēšana maltīšu starplaikos. Lielākai daļai skolēnu jau agri no rīta nav laika paēst, daži vispār neēd. Iemesli, kāpēc tik liela vērība ir jāpievērš veselīga uztura paradumu veicināšanai gan skolā, gan mājās, ir gremošanas orgānu slimību un aptaukošanās problēmu lielā izplatība Latvijā.
Sabalansēta uztura izvēle, ēdienreižu regularitāte un skolu ēdināšanas uzņēmumu ieinteresētība daudzveidīga un veselīga piedāvājuma nodrošināšanā ir svarīgākie faktori, lai uzlabotu bērnu un pusaudžu veselības stāvokli un veicinātu skolu ēdināšanas organizācijas sistēmas pilnveidošanos. Tādēļ autors nolēma izanalizēt esošo situāciju skolēnu uztura izvēlē un skolas ēdināšanas uzņēmuma organizāciju, izstrādājot priekšlikumus kopējās situācijas uzlabošanai.
Diplomdarbam tika izvirzīts šāds mērķis: izpētīt un apzināt skolas vecuma bērnu veselīga uztura nodrošināšanas iespējas, teorētiski pamatojot tā nozīmi un raksturojot pašreizējo situāciju vienā no skolas ēdināšanas uzņēmumiem.
Šī mērķa sasniegšanai, tika izvirzīti šādi uzdevumi:
1.Apkopot literatūru par veselīga uztura principiem un svarīgākajiem priekšnoteikumiem;
2.Iegūt datus par skolēnu ikdienas uzturu;
3.Izpētīt pašreizējo situāciju skolēnu uztura kvalitātes jomā;
4.Izveidot pilnvērtīga uztura ēdienkarti skolas ēdināšanas uzņēmumam laika periodam – vienai nedēļai;
5.Izdarīt secinājumus un izstrādāt priekšlikumus skolēnu uztura pilnveidošanai.…
Anotācijas......3 Ievads........5 1. Teorētiskā daļa 7 1.1. Sabalansēta uztura nozīme bērna augšanā un attīstībā 7 1.1.1. Bērnu veselības stāvoklis Latvijā.......8 1.1.2. Problēmu raksturojums skolēnu uztura izvēlē.......10 1.2. Uzturvielu nozīme organismā........11 1.2.1. Skolas vecuma bērniem nepieciešamās uzturvielas........12 1.2.2. Galveno uzturvielu raksturojums.......12 1.2.2.1.Olbaltumvielas..... 1.2.2.2.Oģļhidrāti.......13 1.2.2.3.Lipīdi......14 1.2.2.4.Minerālvielas.......15 1.2.2.5.Vitamīni....16 2.Pētnieciskā daļa.......20 2.1. Pētījums par ēdināšanas organizāciju X vidusskolā......20 2.1.1.Pētniecisko metožu apraksts 20 Pētniecisko rezultātu analīze.......21 2.1.2.1.Intervijas datu apkopojums.........21 2.1.2.2.Anketēšanas rezultātu analīze........22 2.2. Sabalansētas ēdienkartes sastādīšana...32 2.2.1.Skolā piedāvātās ēdienkartes uzturvērtības novērtējums.....33 2.2.2.Sabalansētas ēdienkartes piemērs........36 Secinājumi...........39 Priekšlikumi.........41 Izmantotās literatūras saraksts
- Medikamentozās aprūpes iespējas herpes simplex pacientiem Latvijā
-
Pusaudžu alkoholisms kā viena no deviācijas problēmām
Diplomdarbs26 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija
-
Skolēnu veselīga uztura nodrošināšana
Diplomdarbs40 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pārtikas tehnoloģija, kulinārija
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Pusaudžu alkoholisms kā viena no deviācijas problēmām
Diplomdarbs augstskolai26
-
Medikamentozās aprūpes iespējas herpes simplex pacientiem Latvijā
Diplomdarbs augstskolai56
Novērtēts! -
Informācijas pieejamība un izglītošanas iespējas skolās par azartspēļu atkarību
Diplomdarbs augstskolai83
Novērtēts! -
Tēmas "Fiziskā veselība" aktualitāte veselības mācībā 5.klasē
Diplomdarbs augstskolai55
Novērtēts! -
Līdzatkarība kā problēma sabiedrībā. Atveseļošanās ceļi
Diplomdarbs augstskolai76