Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Apdrošināšana
Sauzemes transporta līdzekļu īpašnieku obligātās civiltie...-
Sauzemes transporta līdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas attīstība Latvijā
Novērtēts!
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācijas | 3 | |
Saīsinājumu un nosacīto apzīmējumu saraksts | 6 | |
Ievads | 7 | |
1. | Apdrošināšanas raksturojums | 9 |
1.1. | Apdrošināšanas vēsture | 9 |
1.2. | Apdrošināšanas definīcija un ekonomiskais raksturojums | 10 |
1.3. | Apdrošināšanas klasifikācija un mehānisms | 17 |
2. | Transportlīdzekļu apdrošināšanas tirgus un juridiskais aspekts | 19 |
2.1. | OCTA koncepcija, tās raksturojums | 19 |
2.2. | Eiropas Savienības konteksts | 26 |
2.3. | Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana | 32 |
2.4. | Transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības brīvprātīgā apdrošināšana | 36 |
2.5. | Apdrošināšana nelaimes gadījumiem transportā | 37 |
2.6. | Bonus-Malus sistēma | 43 |
3. | Latvijas auto apdrošināšanas tirgus analīze | 49 |
3.1. | Auto apdrošināšanas tirgus raksturojuma | 49 |
3.2. | Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas priekšrocības un trūkumi | 56 |
Secinājumi un priekšlikumi | 64 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 68 | |
Galvojums | 71 | |
Pielikumi | 72 |
Ņemot vērā Latvijas virzību līdz Eiropas valstu līmenim būtu jāpalielina apdrošināšanas firmu atlīdzība par satiksmes negadījumā iegūtajiem zaudējumiem. Tāpēc par apdrošināšanu atbildīgais Satiksmes birojs pirms diviem gadiem nolēma, ka piecu gadu laikā, ik gadu palielinot zaudējumu izmaksu apjomu, ir jāsasniedz citu valstu līmenis. Šādi apdrošināšanas izmaksu galējās summas ir pieaugušas jau divas reizes — 2004. un 2005.gadā.
Polises cenu vairs nenosaka likumdošana, bet to nosaka apdrošinātāji paši. Taču negribas piekrist domai, ka, augot apdrošinātāju atbildības limitiem, polises cena būtiski palielināsies. Turklāt jāuzsver, ka sāka efektīvi darboties atlaižu sistēmas. Polises cena ir atkarīga no klienta apdrošināšanas vēstures. Piemēram, cik bieži viņš ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumus, cik viņa kontā ir rupju satiksmes noteikumu pārkāpumu, cik reižu viņš pieķerts pie stūres reibumā. Ārzemēs šie faktori ir izdalīti vēl sīkāk. Kaut vai apdrošinātājs apskata auto nobraukumu — kam tas mazāks, tam arī polise lētāka, jo viņš ceļu satiksmē parādās reti.
Būtisks jautājums ir polises darbību termiņš. Nav noslēpums, ka, tagad automašīnu apdrošinot uz gadu, polise uz gadu ir izdevīgāka nekā polise uz dažiem mēnešiem tikpat ilgā laika posmā. Diemžēl ar šādu ideju visvairāk neapmierināti varētu būt tā dēvētie sezonas braucēji, kuri ar savu automobili izbrauc vien vasaras mēnešos. Taču jāatzīst, ka likumdošana pieļaus samaksu sadalīt vairākos maksājumos. Tātad pirmo reizi cilvēks nopērk polisi un līdzīgi kā līzinga darījumos samaksā vien daļu apdrošināšanas cenas.
Jāmin tas, ka, ja klients vēlas ne tikai ietaupīt savu laiku, bet arī maksimāli ātri izvēlēties starp vairākām apdrošināšanas sabiedrībām, neaizpildot neskaitāmas pieteikuma anketas un nemeklējot īstos speciālistus, tad ir īstais darbs apdrošināšanas brokerim – brokera pienākums vienā apdrošināšanas veidā ir piedāvāt (piemēram, apdrošinot ēku vai mašīnu) vairāku apdrošināšanas sabiedrību piedāvājumus, izskaidrot apdrošināšanas noteikumus, kā arī atšķirības starp apdrošināšanas sabiedrībām, atgādināt par tekošajiem maksājumiem, kā arī sniegt informāciju par jauniem apdrošināšanas produktiem, ko piedāvā apdrošinātāji.
Darba mērķis ir izanalizēt transportlīdzekļu civiltiesiskās apdrošināšanas būtību, nepieciešamību Latvijā un sniegt iespējamos uzlabojumu priekšlikumus.
Lai sasniegtu darba mērķi, tiks risināti šādi uzdevumi:
aprakstīt apdrošināšanas vispārējo raksturojumu, tās būtību un veidus;
analizēt transportlīdzekļu civiltiesiskās apdrošināšanas juridiskā pusi, izmaiņas saistībā ar ES likumdošanu;
analizēt transportlīdzekļu civiltiesiskās apdrošināšanas priekšrocības;
raksturot apdrošināšanas tirgu Latvijā, saistībā ar transportlīdzekļu civiltiesisko apdrošināšanos;
uz akadēmiskās literatūras, likumu, preses u.c. materiālu analīzes pamata, izdarīt secinājumus un dot priekšlikumus.
Darba pamatā tika izmantota zinātniskā literatūra, Internet datubāzes, kā arī dažādi nepublicētie materiāli.
Diplomdarba pētījuma periods ir 2003. - 2006.gads, tas ir, četri gadi, kas ļauj raksturot un izpētīt procesa attīstību Latvijā un citviet pasaulē.
Darbā izmantotas statistiskās, salīdzinošās, analītiskās un grafiskās metodes, ar kuru palīdzību autors sniedz savu vērtējumu, salīdzinājumu un analīzi par konkrēto jautājumu.…
Ņemot vērā Latvijas virzību līdz Eiropas valstu līmenim būtu jāpalielina apdrošināšanas firmu atlīdzība par satiksmes negadījumā iegūtajiem zaudējumiem. Tāpēc par apdrošināšanu atbildīgais Satiksmes birojs pirms diviem gadiem nolēma, ka piecu gadu laikā, ik gadu palielinot zaudējumu izmaksu apjomu, ir jāsasniedz citu valstu līmenis. Šādi apdrošināšanas izmaksu galējās summas ir pieaugušas jau divas reizes — 2004. un 2005.gadā. Polises cenu vairs nenosaka likumdošana, bet to nosaka apdrošinātāji paši. Taču negribas piekrist domai, ka, augot apdrošinātāju atbildības limitiem, polises cena būtiski palielināsies. Turklāt jāuzsver, ka sāka efektīvi darboties atlaižu sistēmas. Polises cena ir atkarīga no klienta apdrošināšanas vēstures. Piemēram, cik bieži viņš ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumus, cik viņa kontā ir rupju satiksmes noteikumu pārkāpumu, cik reižu viņš pieķerts pie stūres reibumā. Ārzemēs šie faktori ir izdalīti vēl sīkāk. Kaut vai apdrošinātājs apskata auto nobraukumu — kam tas mazāks, tam arī polise lētāka, jo viņš ceļu satiksmē parādās reti. Būtisks jautājums ir polises darbību termiņš. Nav noslēpums, ka, tagad automašīnu apdrošinot uz gadu, polise uz gadu ir izdevīgāka nekā polise uz dažiem mēnešiem tikpat ilgā laika posmā. Diemžēl ar šādu ideju visvairāk neapmierināti varētu būt tā dēvētie sezonas braucēji, kuri ar savu automobili izbrauc vien vasaras mēnešos. Taču jāatzīst, ka likumdošana pieļaus samaksu sadalīt vairākos maksājumos.
- Apdrošināšana
- Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas būtība un darbības principi Latvijā
- Sauzemes transporta līdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas attīstība Latvijā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas būtība un darbības principi Latvijā
Diplomdarbs augstskolai60
-
Apdrošināšana
Diplomdarbs augstskolai43
Novērtēts! -
Risku apdrošināšanas sabiedrību darbības apskats Latvijā
Diplomdarbs augstskolai49
Novērtēts! -
Valsts sociālā apdrošināšana Latvijā
Diplomdarbs augstskolai42
-
Nelaimes gadījumu apdrošināšanas tirgus Latvijā
Diplomdarbs augstskolai40
Novērtēts!