Diplomdarbs
Humanitārās zinātnes
Starptautiskās organizācijas
Šanhajas sadarbības organizācija kā militāri politiska al...-
Šanhajas sadarbības organizācija kā militāri politiska alianse starptautiskās sistēmas polaritātes transformācijas kontekstā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | STARPTAUTISKO ATTIECĪBU SISTĒMA UN ALIANŠU ĢENĒZES PRINCIPI | 7 |
1.1. | Starptautisko attiecību sistēmu raksturojošie elementi | 7 |
1.1.1. | Valstu mijiedarbības teorētiskie pamati starptautisko attiecību sistēmā | 8 |
1.1.2. | Sistēmas trīs polaritātes un to ietekme uz valstu uzvedību | 13 |
1.2. | Militāri politisko alianšu veidošanās starptautisko attiecību sistēmā | 19 |
1.2.1. | Alianšu veidošanas motīvi | 20 |
1.2.2. | Revizionisms un status quo starptautiskajā sistēmā | 22 |
1.2.3. | Militāri politisko alianšu tipoloģija | 25 |
2. | ASV GLOBĀLĀ HEGEMONIJA UN NATO LOMA TĀS NODROŠINĀŠANĀ | 29 |
2.1. | ASV hegemonijas ekonomiskā dimensija | 29 |
2.2. | ASV hegemonijas militārā dimensija | 33 |
2.3. | ASV hegemonijas politiskā dimensija | 37 |
2.4. | NATO nozīme vienpolārās starptautisko attiecību sistēmas kontekstā | 44 |
2.4.1. | Atšķirīgā izpratne par drošības apdraudējumiem | 45 |
2.4.2. | Miera uzturēšana un atbalsts ASV kundzībai pasaulē | 46 |
2.4.3. | NATO un jaunā pasaules kārtība | 48 |
3. | ĶĪNAS UN KRIEVIJAS IESPĒJAS MAINĪT STARPTAUTISKO ATTIECĪBU POLARITĀTI UN BALANSĒT ASV | 51 |
3.1. | Balansēšanas ekonomiskā dimensija | 51 |
3.2. | Balansēšanas militārā dimensija | 59 |
3.3. | Balansēšanas politiskā dimensija | 64 |
3.4. | Šanhajas Sadarbības organizācijas nozīme | 66 |
3.4.1. | ŠSO ģenēze | 66 |
3.4.2. | ŠSO atbilstība militāri politiskās alianses kritērijiem | 70 |
3.4.3. | ŠSO un NATO dalībvalstu spēka samērs | 72 |
3.4.4. | ŠSO tālākās attīstības perspektīvas un Irānas faktors | 77 |
Nobeigums | 80 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 85 | |
Anotācijas | 91 |
NOBEIGUMS
Iepriekšējās darba nodaļās tika sniegta virkne pierādījumu tam, ka reālisma un neoreālisma tēzes par valstu dabu un starptautisko attiecību sistēmu darbojas arī 21. gadsimta vienpolāras pasaules apstākļos. Pastāv viedoklis, ka reālisma starptautisko attiecību teorija nespēj skaidrot starpvalstu attiecības, jo šobrīd nav novērojami pārējo lielvalstu mēģinājumi balansēt vienīgo pasaules supervaru, kā to paredz šī teorija. Šajā pētījumā tika pierādīts, ka sistēmas hegemona balansēšana nenotiek, jo pārējo valstu spēka potenciāls ir ievērojami mazāks par ASV spēka potenciālu un Vašingtonas izveidotā globālā ekonomiskā sistēma padara līdzsvarošanas mēģinājumus par nesamērīgi dārgu procesu. Valstis kā racionāli aktori apzinās balansēšanas mēģinājumu negatīvās sekas un arī hegemona potenciālie konkurenti darbojas pašreizējā globālā tirgus sistēmā, lai palielinātu savu spēka potenciālu, kamēr varēs izaicināt Vašingtonas kundzību pasaulē.
Bieži ASV hegemonija pasaulē tiek asociēta ar hierarhiju starptautisko attiecību sistēmā. Tādējādi tiek apstrīdēta neoreālisma tēze par starptautisko attiecību sistēmas anarhisko dabu. Hierarhiskas attiecības dažreiz var izpausties ārpolitiskajā arēnā attiecībās starp ASV un mazām valstīm, tomēr katrai valstij ir savas suverēnās intereses, kura tā veido neatkarīgi no citu sistēmas dalībnieku nostājas. Sākotnēji katra valsts ir autonoma savā rīcībā, tomēr spēka samērs pasaulē liek izvērtēt rīcības sekas, tādēļ valstis izvēlas apstākļiem piemērotāko rīcību. Arī 21. gadsimta sākumā uz zemeslodes valda varas attiecības, kuru galvenā iezīme ir viena sistēmas dalībnieka kapacitāte piespiest otru dalībnieku veikt vai neveikt konkrētas darbības starptautiskajā arēnā. Šobrīd šajā procesā visiedarbīgākā ir ekonomiskā vara, jo starptautiskajā sistēmā pastāv būtiski militārās varas pielietošanas ierobežojumi, visbūtiskākais no tiem ir Savienoto Valstu pārspēks.
Tradicionālās bruņošanās sacensības iztrūkumu starptautisko attiecību sistēmā var skaidrot arī ar globālā tirgus ietekmi uz valstu uzvedību. Globālā tirgus ietekmē ekonomiskā vara ir daudz mainīgāka, nekā iepriekšējos gadsimtos, tādēļ valstu spējas nosargāt to ir ierobežotas. Ekonomiskās varas mainīgums valstīm liek vairāk uzmanīties no pastāvīga militārā spēka palielināšanas, kas pieprasa milzīgus tautsaimniecības resursus. 21. gadsimtā nevar eksistēt spēcīga lielvalsts, kas mēģina attīstīt savu tautsaimniecību tikai rēķinoties ar savu iekšējo tirgu un resursiem. Šobrīd sistēmas dalībniekiem, kā nekad iepriekš, ir nepieciešams iesaistīties konkurencē par citu valstu tirgiem un resursiem, lai stiprinātu savas pozīcijas pasaulē.
…
Ķīna un Krievija ir vienīgās pasaules lielvalstis, kuras atrodas ārpus Rietumu veidotās drošības kopienas, kurā bez NATO dalībvalstīm ietilpst arī Austrālija, Japāna un citi savos reģionos nozīmīgi aktori. Turklāt Maskava un Pekina, apvienojot savus resursus, var izrādīt nopietnu pretestību Vašingtonas interesēm Vidusāzijā un Tālajos Austrumos. Pasaules valstu ekonomiskās attīstības prognozes liecina, ka Ķīna tuvāko trīs līdz četru gadu desmitu laikā panāks Savienotās Valstis iekšzemes kopprodukta rādītājā un 21. gadsimta vidū kļūs par nozīmīgāko ekonomisko lielvaru pasaulē. Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai izmantojot Šanhajas Sadarbības organizaciju Ķīna un Krievija var izaicināt ASV un mainīt starptautisko attiecību polaritāti.
- PVN Latvijā un ES
- Struktūrfondi un to administrēšanas sistēma Latvijā
- Šanhajas sadarbības organizācija kā militāri politiska alianse starptautiskās sistēmas polaritātes transformācijas kontekstā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Struktūrfondi un to administrēšanas sistēma Latvijā
Diplomdarbs augstskolai64
-
PVN Latvijā un ES
Diplomdarbs augstskolai82
-
Nodokļu aplikšanas problēma kā Latvijas integrācijas Eiropas Savienībā faktors
Diplomdarbs augstskolai85
-
Starptautisko organizāciju iesaiste pilsonības politikas veidošanā Latvijā
Diplomdarbs augstskolai55
Novērtēts! -
Latvijas ziedu tirgus konkurentspējas un attīstības iespēju analīze ES tirgus ietvaros
Diplomdarbs augstskolai74
Novērtēts!