Secinājumi
1. Bērna gatavību skolai nosaka bērna attīstībā kopumā, psihisko procesu un personisko īpašību attīstība. Vecāki uzskata, ka bērnu attīstību, lielākoties, nosaka cik viņš labi pazīst burtus, prot tos rakstīt, bet reti kurš vecāks uzslavē un priecājas par bērna pirmo pateikto paldies vai labdien. Manā pētījumā, tas ir ļoti spilgti attēlojies.
2. Nenoliedzami socializācija un sociālo prasmju apguve ir viens no bērna audzināšanas pamatuzdevumiem. Sekmīga bērnu sociālo prasmju veidošanās notiek bērnu un pieaugušo mijiedarbībā. Sociālās prasmes ir nepieciešams nosacījums bērnu un pieaugušo sadarbībai. Tās dod iespēju katram izmantot savu pieredzi un mācīties vienam no otra: veido humānas un emocionālas savstarpējās attiecības ar citiem: veido prasmi sadarbības situācijās uzņemties atbildību par sevi un citiem.
3. Pirmsskolas pedagoģiskais process ir skolotāja un audzēkņa mērķtiecīgi organizēta mijiedarbība, kura vērsta uz attīstošo un audzinošo uzdevumu realizāciju, kā rezultātā audzēkņi apgūst cilvēces uzkrāto pieredzi visā tās daudzveidībā, bet savas pirmās sociālās prasmes (sasveicināšanos, galda kultūru), vairāk vai mazāk, visi bērni apgūst apmeklējot pirmsskolas izglītības iestādi, ar šīm apgūtajām prasmēm bērni aiziet tālākās dzīves gaitās.
4. 5 – 7 gadus veci bērni socializācijas prasmes labāk apgūst sižeta lomu rotaļās.
5. Ģimenei bērna attīstībā ir milzīga nozīme. Bērnības pieredze un atmiņas ir mūsu visas dzīves sākums un ‘’pamats’’.
6. Rotaļa ir bērnības pavadonis. Bērns un rotaļa ir nesaraujami saistīti, jo tā bērnā rada prieku, enerģiju, kā arī attīsta pašu bērnu. Rotaļu darbībā bērni aktīvi izzina apkārtējo īstenību un iegūst socializācijas prasmes. Vienlaikus rotaļā bērns izzina savu personību, savas iespējas, savu vietu apkārtējo cilvēku vidū, jo pirmsskolas izglītības iestādē rotaļa tiek izmantota visas dienas garumā, ko apliecināja lielākā daļa no aptaujātajiem pedagogiem.
7. Pētījumā novēroju, ka sociālās prasmes bērni apguvuši dažādā līmenī. To ietekmē bērna pasaules uzskati, sociālais status, ģimenes tradīcijas un paradumi. Bērni katras ģimenes sociālo stāvokli atspoguļo savā saskarsmē ar pirmsskolas iestādes skolotājiem un vienaudžiem.
8. Pirmsskolas iestādē darbs sociālo prasmju apguvē veicams tā, lai pilnveidotu bērna iemaņas un papildinātu viņa spējas iekļauties sabiedrībā un atvieglotu bērna iekļaušanos skolas kolektīvā.
9. Pētījums ir daļēji apstiprinājis, ja pedagogs mērķtiecīgi organizē, lomu rotaļas, paplašinot tā sižetu, saturu un atribūtus, tad rotaļa veicina bērnu socializācijas prasmju attīstību.
…