Diplomdarbs
Humanitārās zinātnes
Pedagoģija
Robežsarga karjeras attīstīšana Valsts robežsardzes koled...-
Robežsarga karjeras attīstīšana Valsts robežsardzes koledžā un Valsts robežsardzes koledžas Robežsargu skolā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Teorētiskais apskats par motivācijas nozīmi karjeras attīstīšanā | 6 |
1.1. | Karjeras veidošanas teorijas | 7 |
1.2. | Karjeras attīstību ietekmējošie faktori | 10 |
1.3. | Karjeras izaugsmei traucējošie faktori | 21 |
1.4. | Motivācijas nozīme karjeras attīstības procesā | 29 |
1.5. | Mācību vides motivējošā ietekme karjeras veidošanā | 38 |
2. | Pedagoģiskais pētījums par robežsargu motivāciju karjeras attīstīšanā Valsts robežsardzes koledžā un Valsts robežsardzes koledžas Robežsargu skolas kadetiem | 42 |
2.1. | Pētījuma struktūra un organizācija | 48 |
2.2. | Pētījumā pielietotās pedagoģiskās pētniecības metodes un to pamatojums | 50 |
2.3. | Pētījumā iegūtie rezultāti un to analīze | 51 |
2.5. | Metodiskie ieteikumi Valsts robežsardzes koledžas administrācijai par karjeras attīstīšanas pilnveidi Valsts robežsardzes koledžas un Valsts robežsadzes koledžas Robežsargu skolas kadetiem | 77 |
Secinājumi | 78 | |
Bibliogrāfija | 79 | |
Anotācija | 83 | |
Annotation | 84 | |
Аннотация | 85 |
IEVADS
Katrs no mums, agri vai vēlu sāk domāt nopietnāk par saviem dzīves mērķiem, par savu ģimeni, kā arī par darbu un karjeras izaugsmi. Karjera – sekmīga, parasti apzināta, izvirzīšanās darbā vai citā darbības jomā. Agrāk valdīja uzskats, ka iegūtā profesija un garantēts darbs pilnībā ir pietiekošs normālai cilvēka eksistencei. Pašlaik lielākā sabiedrības daļa saprot, ka vidējā izglītība ir tikai mazumiņš – turpmāk jāseko augstākā līmeņa studijām un dažādiem prasmju pilnveides kursiem. Tomēr – vai augstākā izglītība ir nozīmīgākais faktors veiksmīgas karjeras uzsākšanai? Karjeras veidošanā izglītība kļūst arvien būtiskāka. Dzīve ir kļuvusi dinamiskāka, darba devējs katrā profesijā un amatā vēlas kaut ko citu. Darba devējs nevēlas pielāgoties izglītībai, kuru darbinieks ir ieguvis, viņš vēlas, lai darbinieks pats pielāgojas darbavietas prasībām. Katrs cilvēks sākot jaunu darbu, atklāj trūkumus gan savās prasmēs, gan zināšanās, bet, lai veiksmīgi pildītu darba pienākumus, šie trūkumi ir jānovērš.
Valsts robežsardzes koledža (VRK), kuras sastāvā ir arī Valsts robežsardzes koledžas Robežsargu skola (VRK RS), ir vienīgā mācību iestāde Latvijā, kura sniedz pamatzināšanas robežsarga profesijas apguvei. Lai spētu profesionāli pildīt savus pienākumus, ikvienam ir jāapgūst noteikts zināšanu un iemaņu daudzums, kurš turpmākajā darbā ir jāpapildina. Robežsargu apmācībai un sagatavošanai ir sava specifika. Tas, kas ir jāapgūst jaunajam robežsargam, netiek mācīts ne policijas, ne muitas, ne bruņoto spēku mācību iestādēs. Motivācijas veidošana kadetiem ir svarīgs faktors, no kura ir atkarīgs mācību procesa rezultāts. Šī motivācijas attīstīšana nav tikai pozitīva vai negatīva attieksme pret mācībām, bet gan ar to saistītais process, kurā motivācijas loma kļūst arvien komplicētākā.
Motivācijas spēku var izskaidrot ar iekšējo spriegumu sistēmu, kura aktivizē cilvēka aktivitāti. Kadetu sekmes Valsts robežsardzes koledžā un viņu panākumi turpmākajā dienestā uz valsts robežas ir atkarīgas ne tikai no kadeta spējām, bet arī no viņa motivācijas skolā. Ja viņam ir augsti attīstīta iekšējā motivācija, tad tas var aizstāt arī dažādu spēju trūkumu. Profesionālajā motivācijā svarīgu lomu spēlē pozitīvā attieksme pret profesiju, jo šis motīvs ir saistīts ar apmācību mērķiem. Ja kadets spēj apzināties, kādu profesiju viņš ir izvēlējies un robežsargu profesijas nepieciešamību sabiedrībā, tad tas ietekmē viņa mācību darbību.
Apzinoties, cik cieši ir saistīta cilvēku apmācība ar karjeras attīstību, par maģistra darba pētījuma tēmu tika izvēlēta: „Robežsargu karjeras attīstīšana Valsts robežsardzes koledžā un Valsts robežsardzes koledžas Robežsargu skolā ”.
Pētījuma aktualitāti nosaka gan darba devēja ieinteresētība topošo robežsargu izaugsmē, gan arī pašu robežsargu vēlme attīstīties un virzīties pa karjeras kāpnēm.
Pētījums balstās uz pedagogu un zinātnieku – V.Praudes, Supera, J.Beļčikova, Heivighersta, D.Lieģenieces, M.Knowles, J.Dewey, psihologu – A,Maslova, K.Tomassa, V.Frankla, A.Katkevičas, A.Vorobjova un citu autoru paustām atziņām.
Visa tā rezultātā, par maģistra darba tēmu izvēlējos „Robežsarga karjeras attīstīšana Valsts robežsardzes koledžā un Valsts robežsardzes koledžas Robežsargu skolā”.
Pētījums mērķis: noskaidrot motivācijas nozīmi robežsargu karjeras attīstīšanā.
Pētījuma objekts: robežsarga karjeras attīstīšanas nepieciešamība.
Pētījuma priekšmets: karjeras attīstīšana.
Pētījuma hipotēze: personības motivācijas sfēra un pašapziņas līmenis būtiski ietekmē robežsargu karjeras attīstības procesu.
Pētījuma mērķa sasniegšanai noteikti šādi pētījuma uzdevumi:
1. Studēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru un informācijas avotus par karjeras attīstību.
2. Analizēt noturīgas motivācijas nozīmi karjeras attīstībā.
3. Noskaidrot profesijas izvēles motīvu, mācību motivācijas un personības virzības motīvu nozīmi robežsarga karjeras attīstībā.
4. Izstrādāt metodiskos ieteikumus robežsargu karjeras attīstības motivēšanas pilnveidei.
…
Maģistra darbā par pētījuma mērķi tika izvirzīta nepieciešamība izpētīt motivācijas nozīmi robežsargu karjeras attīstīšanā. Tika izvirzīti sekojoši darba uzdevumi : 1. Studēt pedagoģisko, psiholoģisko literatūru un informācijas avotus par karjeras attīstību; 2. Analizēt noturīgas motivācijas nozīmi karjeras attīstībā; 3. Noskaidrot profesijas izvēles motīvu, mācību motivācijas un personības virzības motīvu nozīmi robežsarga karjeras attīstībā; 4. Izstrādāt metodiskos ieteikumus robežsargu karjeras attīstības motivēšanas pilnveidei. • Karjera – sekmīga, parasti apzināta, izvirzīšanās darbā vai citā darbības jomā • Motivācija - vēlme darboties un sasniegt izvirzīto mērķi
Darbam nav pielikumu
- Robežsarga karjeras attīstīšana Valsts robežsardzes koledžā un Valsts robežsardzes koledžas Robežsargu skolā
- Skolēnu balss saliedēšana dziedāšanas procesā un unisona attīstīšana sākumskolā
- Sociālā pedagoga darbība pusaudžu konfliktrisināšanas prasmju attīstīšanā skolā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Sociālā pedagoga darbība pusaudžu konfliktrisināšanas prasmju attīstīšanā skolā
Diplomdarbs augstskolai105
Novērtēts! -
Skolēnu balss saliedēšana dziedāšanas procesā un unisona attīstīšana sākumskolā
Diplomdarbs augstskolai48
Novērtēts! -
Ģimene - pirmsskolas vecuma bērna tikumiskās pieredzes veidotāja
Diplomdarbs augstskolai62
-
Obligātā pirmsskolas izglītība Latvijā
Diplomdarbs augstskolai53
Novērtēts! -
Skolēnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem negatīvo uzvedības izpausmju korekcija audzināšanas procesā
Diplomdarbs augstskolai40