-
Rastafari kustība
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 1 | |
1. | Rastafari vēsture | 2 |
1.1. | Vergu reliģija Jamaikā | 2 |
1.2 | Marūni | 3 |
1.3. | Kristietības ienākšana Jamaikā | 4 |
1.4. | Sems Šarps un 1831.-32. gada dumpis | 5 |
1.5 | Pols Bogls un Morant bajas 1865. gada sacelšanās | 5 |
1.6. | Etiopiānisms Jamaikā | 7 |
1.7. | Markuss Gārvijs | 8 |
1.8. | Itālijas uzbrukums Abesīnijai | 10 |
1.9. | Pirmie rastafarieši | 11 |
1.10. | Pirmā kopā sanākšana | 13 |
1.11. | Atceltā repatriācija | 15 |
1.12. | Universitātes ziņojums | 17 |
1.13. | Ras Sems Brauns | 19 |
1.14. | Selasijes vizīte Jamaikā | 20 |
1.15. | Haile Selasijes I gāšana un nāve | 21 |
1.16. | Roberts Nesta Mārlijs | 22 |
2. | Rastafari uzskati un simboli | 24 |
2.1. | Rastafari un Bībele | 24 |
2.2. | Gandža | 26 |
2.3. | Lauva | 28 |
2.4. | I-tal ēdiens | 29 |
2.5. | Babilonas gūsts | 30 |
2.6. | Repatriācija | 30 |
2.7. | Princis Emanuels un Boboašanti | 31 |
2.8. | 12 Izraēlas ciltis | 33 |
2.9. | Ras Tafari dzīvo mūžīgi | 35 |
2.10. | Afrocentrisms rastafari kustībā | 37 |
Nobeigums | 39 | |
Bibliogrāfija | 42 | |
Interneta resursi | 44 | |
Pielikums | 45 |
Rastafari vārds Rietumu pasaulē tapa plašāk pazīstams līdz ar Boba Mārlija tēlu un
mūziku. Rastafariešus sāka asociēt ar drediem, matu sakārtojumu, kas konservatīvākiem
eiropiešiem varētu šķist atbaidošs un draudīgs, kā arī marihuānu, ko lielākā daļa cilvēku
uzskata par bīstamu narkotiku. Ar šādām asociācijām rastafari idejas viegli ienāca to jauniešu dzīvē, kuri protestēja pret pastāvošo iekārtu un nebaidījās to paust atklāti. Šīs kustības idejas izplatījās melnādaino diasporās, piemērām, Londonā, Ņujorkā un citur. Dredi, marihuāna un regejs kļuva par šo jauniešu identitātes un pašizpausmes līdzekli.
Šajā darbā tiks apskatīti galvenie notikumi, kas veidoja rastafari kustības uzskatus, kā
arī rastafari galvenie simboli un uzskati daţādu rastafari skolu ietvaros. Darbā tiks meklēta
atbilde uz jautājumu: “Kas ir īsts rastafarietis?” Tiks apskatīts arī nacionālisma jautājums
rastafari kustībā.
Darbs galvenokārt tiks balstīts uz divu rastafari kustības pētnieku darbiem: Viens no
šiem pētniekiem – antropologs Leonards Barets, kurš savu pētījumu pirmo reizi publicējis
1988. gadā grāmatā, kuras nosaukums ir The Rastafarians – uzskata, ka rastafari ir mesiāniski
millenāra kustība. Viņa darbā galvenokārt aplūkots rastafari agrīnais periods. Otrs pētnieks
grāmatas Rasta and resistance from Marcus Garvey to Walter Rodney autors Hoross Kembels – pats būdams marksists, uzskata, ka rastafari ir kustība, kas pārstāv zemāko sabiedrības šķiru un cīnās pret kapitālistu un imperiālistu iekārtu, ko tā dēvē par Babilonu. Lai gan Kembels savā pētījumā gandrīz nepiemin rastafari reliģiskos uzskatus, tajā ir atrodams ļoti detalizēts vēsturisko notikumu apraksts un īpaša uzmanība viņa darbā tikusi pievērsta ekonomiskajiem, sociālajiem un politiskajiem apstākļiem un norisēm Karību salās. Labs rastafari kustības apraksts atrodams arī Lindsija Dţounsa sastādītajā Encyclopedia of Religion, kurā autors apskata ne tikai rastafari kustības tapšanu un veidošanos, bet arī tās galvenās idejas mūsdienās.
Darbs ir sadalīts divās nodaļās: 1. nodaļā izklāstīta rastafari vēsture, savukārt 2. nodaļā –
rastafari uzskati un izmantotie simboli. Pirmajā nodaļā tiks apskatīti galvenie notikumu, kas
veidoja rastafari kustības idejas, simboliku un uzskatus. Otrajā nodaļā tiks apskatīti galvenie
rastafari simboli un uzskati, kā arī divas no pazīstamākajām rastafari skolām: Boboašanti un
Divpadsmit Izraēlas ciltis. …
Rietumu sabiedrībai rastafarieši asociējas ar drediem, marihuānu un regeju, taču aiz visa tā slēpjas bagāta uzskatu sistēma, ko daudzi pētnieki sauc par reliģiju, bet paši rastafarieši par dabīgu dzīvesveidu. Tā atstājusi manāmas pēdas ne tikai Jamaikā, salā, kur tā radās, bet arī parējās Karību salās, melnādaino diasporās Amerikā un Eiropā, kā arī Āfrikā, zemē no kuras, kā apgalvo rastafarieši, ir cēlusies visa cilvēce. Rastafari parasti tiek uzskatīts par kultu, kura sekotāji uzskata, ka Etiopijas pēdējais imperators Haile Selasje I ir melnādaino mesija, taču šo apgalvojumu var attiecināt uz agrīnajiem rastafariešeim, jo vēlāk rastafari kustības idejas mainās pateicoties dažādiem notikumiem un rastafari vecajo interpretācijām.
- Daugavpils izaugsmes faktori 19.gadsimtā
- Rastafari kustība
- Vēsturnieki par nacistu nākšanu pie varas Vācijā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Daugavpils izaugsmes faktori 19.gadsimtā
Diplomdarbs augstskolai49
Novērtēts! -
Vēsturnieki par nacistu nākšanu pie varas Vācijā
Diplomdarbs augstskolai56
-
Korporatīva kultūra
Diplomdarbs augstskolai78
-
Jaunu pašvaldību veidošanas iespējas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai73
Novērtēts! -
Lietuviešu integrēšanās Rubas pagasta kultūrvidē
Diplomdarbs augstskolai59
Novērtēts!