-
Raksturīgie tēlu tipi Kārļa Ieviņa prozā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1. | Autora vēstījums pirmās personas “es” formā | 7 |
1.1. | Novele “Svētā Vendelīna kalpones nāve” | 8 |
1.2. | Novele “Vecais latvietis Stokholmas šērās” | 11 |
1.3. | Romāns “Pie teiksmotā ezera” | 12 |
1.4. | Romāns “Dvēseļu rēgi Zvaigžņu kalnā” | 15 |
2. | Raksturīgie vīriešu tēlu tipi Kārļa Ieviņa prozā | 17 |
2.1. | Izglītotie ideālisti , romantiķi | 17 |
2.1.1. | Guntis | 17 |
2.1.2. | Silnieks | 19 |
2.1.3. | Vilis Apogs | 21 |
2.1.4. | Ēriks | 24 |
2.2. | Avantūristi un uzdzīvotāji , humoristiskie tēli | 25 |
2.2.1. | Putras Dauķis | 25 |
2.2.2. | Vēžu Ķēniņš | 29 |
2.2.3. | Spožais Žanis | 31 |
2.3. | Mācītāju tēli | 32 |
2.3.1. | Jaunais mācītājs | 32 |
2.3.2. | Grēcīgais mācītājs | 34 |
2.4. | Vienkāršo lauku vīriešu tēli | 36 |
2.4.1. | Roberts | 36 |
2.4.2. | Loba | 38 |
2.4.3. | Arnolds | 39 |
2.4.4. | Jānis | 40 |
2.4.5. | Veco kalpu tēli | 42 |
3. | Raksturīgie sieviešu tēlu tipi Kārļa Ieviņa prozā | 43 |
3.1. | Izglītotās sievietes | 44 |
3.1.1. | Daila | 44 |
3.1.2. | Lindgrena kundze | 46 |
3.1.3. | Lūcija | 47 |
3.1.4. | Aina | 48 |
3.2. | Vienkāršo lauku sieviešu tēli | 50 |
3.2.1. | Lienīte | 50 |
3.2.2. | Mīle | 52 |
3.2.3. | Vecā Švarcvaldes zemniece | 54 |
3.2.4. | Maija | 55 |
Tēzes | 57 | |
Avoti | 64 | |
Izmantotā literatūra | 65 | |
Summary | 66 |
Mani Kārlis Ieviņš ieinteresēja ar savu savdabīgo personību , talanta daudzpusību . Jau Latvijas brīvvalsts laikā (1938) Līgotņu Jēkabs Kārli Ieviņu nosauc par “ (..) triju rožu bruņinieku – tas ir dzejnieku , prozaiķi un dramaturgu”.2
Bez tam Ieviņš aktīvi darbojies žurnālistikā , strādājis par skolotāju Jaunpilī , veicinājis diplomātiskos un kultūras sakarus starp Latviju un Zviedriju . Zviedrijā pazīstami viņa latviešu tautasdziesmu tulkojumi no latviešu valodas uz zviedru valodu . Ieviņš rakstījis par zviedru literatūru latviešu valodā , iepazīstinot latviešu lasītājus ar Selmu Lāgerlēvu , Verneru fon Heidenstamu , Knutu Hamsunu , Frederiku Brēmeri , Augustu Strindbergu , Jūnasu Almkvistu u.c. . 1929.gadā Zviedrijas valdība Kārlim Ieviņam piešķir savas valsts atzinības zīmi – Ziemeļzvaigznes ordeni . Kārlis Ieviņš bijis arī gleznotājs (Juris Tārs apzinājis vairāk nekā 600 rakstnieka gleznu ) un vijoļbūves meistars , viņš pats arī vijoli spēlējis .
Lasot dažādus latviešu literatūras vēstures izdevumus , rodas priekšstats , ka Ieviņu literatūrpētnieki nav īpaši atzinuši , it kā piemirsuši . Tam par iemeslu varētu būt fakts , ka Latvijas brīvvalsts laikā , pirms padomju okupācijas , literatūrā darbojas ļoti daudz talantīgu rakstnieku , iznāk liels daudzums stāstu krājumu un romānu . Lielajā rakstnieku plejādē īpašu ievērību spēj izpelnīties tikai paši talantīgākie , veiksmīgākie , savdabīgākie rakstnieki .
Plašāku pētījumu par Kārļa Ieviņa dzīvi un daiļradi publicē E. Anševics – Aistars Luda Bērziņa sastādītajā “Latviešu literatūras vēstures” 5.sējumā (1936) . Apjomīgu pētījumu par rakstnieka daiļradi publicē literatūrzinātnieks J. Čākurs žurnālā “Karogs”(1988. Nr. 3;4 ) , kā arī J. Kalniņš romāna “Putras Dauķis” priekšvārdā (1988) .
Bakalaura darba aktualitāti nosaka tas , ka Ieviņa biogrāfija un literārais devums ir maz pētīts , līdz šim pienācīgi nenovērtēts . Vēl neapgūts ir Ieviņa kā rakstnieka un gleznotāja devums Latvijas un Zviedrijas kultūras attīstībā . Nav izpētīta virzienu un žanru problemātika Kārļa Ieviņa prozas darbos . Šeit rodama viela tālākiem pētījumiem , jo rakstnieka darbos saskatāmas dažādu literatūras virzienu ietekmes (romantisma , reālisma , psiholoģiskā reālisma , teiksmainā reālisma , kritizētāja reālisma , pozitīvisma ) ; problemātiski Ieviņa darbus ievietot kādā konkrētā literatūras žanrā . Pats rakstnieks par virzienu problēmu savos daiļdarbos “Atziņās”(1924) raksta :
“Esmu stūrgalvis , kas iet arvienu pats savu ceļu un citiem , vispārībai , virzieniem piemēroties nevaru .”1
Bakalaura darba izpētes objekts ir Kārļa Ieviņa garstāsts “Guntis un Daila” , noveles “Grēcīgie svētceļnieki” , “Vecais latvietis Stokholmas šērās” , “Svētā Vendelīna kalpones nāve” , romāni “Pie teiksmotā ezera” , “Putras Dauķis” , “Sidraba birzs” , “Dvēseļu rēgi Zvaigžņu kalnā” , “Saules dārzā” , “Mājas ezermalē” .…
- Daba Kārļa Skalbes daiļradē
- Kārļa Ulmaņa autoritatīvā režīma vērtējums latviešu trimdas vēstures literatūrā
- Raksturīgie tēlu tipi Kārļa Ieviņa prozā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Lingvokulturoloģiskā eseja literatūras stundās mazākumtautību programmas 11.klasē
Diplomdarbs augstskolai55
Novērtēts! -
Literatūra kā bērnu radošās darbības sekmētāja vecākajā pirmsskolas vecumā
Diplomdarbs augstskolai59
Novērtēts! -
Skolotāja un skolēna sadarbība Annas Brigaderes pasaku lugas "Sprīdītis" apguves stundās 5.klasei
Diplomdarbs augstskolai90
Novērtēts! -
Sižeta veidojuma īpatnības Jāņa Ezeriņa un Erika Ādamsona novelēs
Diplomdarbs augstskolai85
Novērtēts! -
Nodarījuma un soda problēma latviešu reālismā 19. – 20.gs. mijā
Diplomdarbs augstskolai47
Novērtēts!