Rakstīšanas traucējumi visbiežāk sastopami sākumskolas skolēniem. Tie ir problemātiski, jo traucē apgūt mācību programmā paredzēto vielu un var būt par iemeslu nesekmībai. Ir skolotāji, kuri uzskata, ka skolēni nemāk klausīties, ir neuzmanīgi rakstot, ir pavirša attieksme pret mācību darbu. Rakstīšanas traucējumu novēršanā jāstrādā logopēdiem.
Studiju programmas „Skolotājs logopēds” mērķis ir sagatavot skolotāju logopēdu, kas prot izzināt, izprast un palīdzēt bērniem ar runas/valodas attīstības traucējumiem pirmskolas, sākumskolas vecumā, nodrošinot traucējumu mērķtiecīgu korekciju un izglītības pilnvērtīgas apguves iespējas.
No gada uz gadu skolā ienāk un aiziet skolēni „ceļotāji”, kuri nesekmības, daudzo kavējumu dēļ paliek uz otru gadu vai atkal nomaina skolu. Šiem skolēniem nereti vērojami rakstīšanas traucējumi.
Skolā integrējas arī liels skaits krievvalodīgo bērnu. Daļai no viņiem ir logopēdiskas problēmas arī dzimtajā valodā un skolēniem ir nepieciešamība pēc koriģējoši attīstošās darbības.
Lai skolēni sekmīgi apgūtu mācību vielu, neatņemams atbalsts ir vecāki. Diemžēl mūsu trauksmainajā ikdienā vecāki ir tik aizņemti, steidzīgi, ka neatliek laika iedziļināties un ieklausīties pašu bērnos. Tā arī netiek pamanīti runas/valodas attīstības traucējumi un bērns savlaicīgi nesaņem logopēda palīdzību.
Rakstīšanas traucējumu savlaicīga un precīza diagnosticēšana, mērķtiecīga metodisko paņēmienu izvēle to novēršanai, pasargā skolēnus no nevajadzīgiem pārdzīvojumiem un nesekmības.
Tēmu „Rakstīšanas traucējumu novēršana 2. un 3. klašu skolēniem ar nepietiekami attīstītu fonemātisko uztveri” darba autore savam darbam izvēlējās tāpēc, ka vēlējās izzināt rakstīšanas traucējumu rašanās cēloņus, izpausmes un izstrādāt pedagoģiskus paņēmienus rakstīšanas traucējumu novēršanā.
Pētījuma objekts – logopēdijas nodarbības
Pētījuma priekšmets – rakstīšanas traucējumi 2. un 3. klašu skolēniem
Pētījuma mērķis – pētīt rakstīšanas traucējumu novēršanas iespējas 2. un 3. klases skolēniem ar nepietiekami attīstītu fonemātisko uztveri
Hipotēze – 2. un 3. klases skolēnu rakstīšanas traucējumu novēršana būs veiksmīgāka, ja
logopēdijas nodarbībās darbība būs mērķtiecīga un aktīva,
tiks attīstīta fonemātiskā uztvere,
tiks ievērotas vecumposma īpatnības.…