Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
Akcijas un īpašie piedāvājumi 2 Atvērt
21,48 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:437352
 
Autors:
Vērtējums:
Publicēts: 13.02.2013.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 75 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  IEVADS    3
1.  Putna tēla atveide latviešu tautasdziesmās pasaules strukturējuma vertikālajā dimensijā    6
1.1.  Putna tēls sakrālajā ( debesu ) līmenī    10
1.2.  Putna tēls sadzīviskajā ( zemes ) līmenī    17
1.2.2.  Putnu un cilvēku attiecības, putnu vērošana, zīlēšana, pareģošana    32
2.  Ieskats mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu izmantojumā putna tēla atklāsmē latviešu tautasdziesmās    45
3.  Vārda putns un putnu nosaukumu etimoloģija    45
3.1.  Latviešu valodas putnu nosaukumu izveide    54
3.2.  Substantīvu nozīme putna tēla atklāsmē    59
3.3.  Dzejiski paskaidrojošie pielikumvārdi    65
4.  Vārdšķiru izmantojums putna tēla raksturojumā latviešu tautasdziesmās    68
4.1.  Adjektīvu nozīme putna tēla raksturojuma paspilgtināšanai    70
4.2.  Numerāļu nozīme putna tēla atklāsmē    78
4.3.  Putna tēla raksturojošie verbi    87
4.4.  Interjekcijas kā putna tēla skaniskais raksturojums    88
4.5.  Palīgvārdu nozīme putna tēla raksturojumā    89
  NOBEIGUMS    90
  SECINĀJUMI    92
  AVOTU UN LITERATŪRAS SARAKSTS    93
  SAĪSINĀJUMI    96
Darba fragmentsAizvērt

SECINĀJUMI
1. Putns ir universāla mitoloģiska būtne, kas ir nozīmīga figūra ne tikai latviešu folkloras, bet arī citu tautu pasaules uzskatā.
2. Putniem debesīs ir sava apmešanas vieta, Pasaules kokā tā ir galotne, putni saistīti ar sauli un mēnesi un visa šī sistēma ir kosmogoniskā modeļa paveids.
3. Putns mitoloģijā, pārsvarā, tiek uztverti pozitīvi, mītiskajā pasaulē arī dievības mēdz parādīties putnu veidolā ( Zevs, Dioniss, Afrodīte u.c).
4. Tautasdziesmas saglabājušas senās totēmiskas filozofijas iezīmes, jo dabas elementi ( putni), dievības, cilvēki savstarpēji cieši saistīti. Putni tautasdziesmās viegli var aizstāt cilvēkus, tikt gan simboliski, gan reāli iesaistīti rituālajā dzīvē, cilvēka dzīves svarīgākajos rituālos.
5. Putni ir cieši saistīti kā ar cilvēku, tā ar dievību pasauli, ir vieni no būtiskākajiem elementiem pasaules zīmju sistēmā, putns ir viens no galvenajiem un zīmīgākajiem dievību atribūtiem.
6. Putna tēls simbolizē auglību, labklājību, bagātības ideju, brīvību u tml. Vanagu saista ar spēku, varu, dižciltību; gulbis – skaistulis, debesu jaunava; vārna – veiklības, ļaunprātības, zaglības , tenku izplatīšanas simbols; balodis – debesu vēstnesis, mirušā dvēseles simbols; dzērve – auglības vēstnese, labas dzīves, askētisma simbols; krauklis – burvja, raganas un ļauna cilvēka dvēsele; dzeguze – nākotnes pareģe utt.
7. Senlatviešiem putns bija viens no svarīgākajiem līdzekļiem nākotnes pareģošānā, zīlēšanā.
8. Priekšstati par cilvēku dzimšanu cieši tautasdziesmās savijušies ar priekšstatiem par putnu izcelšanos. Cilvēkus ar tiem apvieno totēmiskās saiknes. Putnu kodā tiek saukts puisis, tautietis ( vanags, cīrulis, gailis), meita, līgavaine ( irbe, cielava ,vista) cilvēku kāzu iniciācijā.
9. Putna tēla izpausme sadzīviskajā līmenī visspilgtāk konstatējama tieši kāzu tradīcijās, kur nozīmīgi posmi ir – lūkošanās, precības un kāzas, visos šajos dzīves posmos neatņemama sastāvdaļa un nozīme ir putnam.
10. Kāzu rituālu izpēte ( putnu alus dzeršana, dziedāšana, dejošana, kamanu apgāšanās, biķera sadauzīšana) , ļauj gūt pārliecību. Ka katram rituālam ir sakrāls modelis, arhetips un jebkura darbība, kurai ir noteikta vērtība, ir sakrālā sastāvdaļā.
11. Putnu kāzas ir debesu kāzu atkārtojums, tas ir cilvēka kāzu ekvivalents.
12. Putna tēls tiek izmantots, runājot par dažādiem cilvēku rakstura iezīmēm, dažādās dzīves situācijās. Putna tēls dainās saistīts ar erotisko simboliku, ar auglību, tās sekmēšanu.
13.Kāzu iniciācijas dziesmu īpatnība ir tā, ka bieži nevar pateikt, vai putna kodā apzīmētais pāris ir dievību kāzu dalībnieku zoomorfs attēlojums ( Dieva dēli – vanagi, Saules meitas – irbes) vai cilvēku kāzu dalībnieku totēmisks attēlojums, vai arī pašu putnu kāzas. Līdz ar to var runāt par savdabīgu latviešu tradicionālās kultūras pasaules uztveri.
14. Dainas runā it kā par ikdienišķām, parastām lietām un norisēm. Katrā četrrindē izteikta salīdzinājuma glezna, kurā fokusējas uz kādu konkrētu, asi jutekliski tvertu priekšstatu. Dzejas glezna ir tikai izteiksmes līdzeklis daudz dziļākai, sarežģītākai idejai.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties