Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
21,48 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:874616
 
Vērtējums:
Publicēts: 14.12.2004.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 30 vienības
Atsauces: Ir
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  Ievads    2
  Teorētiskā daļa    4
1.  Mazā grupa , tās sociālpsiholoģiskie procesi    4
2.  Grupas psiholoģiskā klimata raksturojums dažādu autoru teorijās    6
3.  Psiholoģisko klimatu ietekmējošie faktori    9
3.1.  Lomas un statusi    9
3.2.  Vadības un līderības procesi    12
3.3.  Psiholoģiskā saderība , savienojamība ( temperaments,saliedētība,attieksme pret grupu, komunikācijas sistēmas)    16
3.4.  Stress, tā cēloņi un sekas    21
  Praktiskā daļa    25
1.  Pētījumā izvirzīto problēmjautājumu pamatojums ar izvēlētajām psihodiagnostikas metodēm    25
2.  Pētāmās grupas apraksts    27
3.  Pētījuma norises apraksts    28
4.  Izvēlēto metožu apraksts    29
5.  Pētāmās grupas pētījumā iegūto datu analīze un interpretācija    45
Pētījumā iegūto datu individuālā analīze un interpretācija    53
7.  Slēdziens par grupu    68
  Secinājumi    71
  Izmantotās literatūras saraksts    73
  Anotācija    73
  Annotation   
  Diplomdarba vadītājas atsauksme   
Darba fragmentsAizvērt

Mūsdienu sarežģītajos sociālekonomiskajos apstākļos, kad arvien lielāku lomu katra indivīda personības izaugsmes un pilnveidošanās procesos ieņem sociālā vide un darba kolektīvs, ir ļoti būtiski un svarīgi , lai cilvēks justos apmierināts ar piederību pie attiecīgās grupas , lai tajā valdītu pozitīva , aktīvu darbību rosinoša gaisotne ,atklātas , draudzīgas , koleģiālas attiecības starp grupas dalībniekiem. Ikviens cilvēks efektīvi strādāt un darboties var tikai tad , ja jūtas apmierināts un gandarīts par savu ieguldījumu grupas kopīgo mērķu sasniegšanā, ja tiek adekvāti novērtēts no citu cilvēku puses, ja viņš var darboties apstākļos , kas neizraisa stresu un nepatiku pret grupu un grupas mērķiem. Optimisms, darba prieks, uzticēšanās, savstarpējās saskarsmes prieks, “pleca izjūta”, drošības sajūta, pārliecinātība, možums un citi dalībnieku emocionālie stāvokļi rodas indivīda darbības procesā, kad tas jūt tuvošanos mērķim. Turpretim stagnācija, visāda veida neveiksmes rada pretējas jūtas – pesimismu , satraukumu, garlaicību, zemu darbinieku pašvērtējumu. Šo dažādo emocionālo un psiholoģisko noskaņojumu kopums veido grupas psiholoģisko klimatu. Tomēr grupas klimats nav tikai emocionālais noskaņojums vien – tas ir dažādu parādību komplekss ( cilvēku savstarpējās attiecības darba procesā, darba apstākļi, darbinieku personīgās īpašības, darba stimulēšana, utt.).
Tāpēc arī es sava diplomdarba izstrādei saņēmu konkrētu pasūtījumu no organizācijas X vadītāja par psiholoģiskā klimata izpēti šīs organizācijas Y grupā.
Organizācijas vadība nav īsti apmierināta ar Y grupas darba rezultātiem , dažādām kļūdām un saspringtajām savstarpējām attiecībām. Y grupa šajā ražošanas uzņēmumā veic vienu no svarīgākajām tā darbības funkcijām , - darbs ar klientiem un sadarbība ar pārējām uzņēmuma struktūrvienībām. Šī grupa ( kā raksturoja vadītājs) ir “ uzņēmuma sirds”. Tāpēc ļoti svarīgi , lai tajā būtu pozitīvs psiholoģiskais klimats.
Savā darbā izmantoju daudzas empīriskās metodes, jo ,sākotnējā vadības hipotēze , ka grupā Y psiholoģiskais klimats nav pozitīvs , neapstiprinājās, tāpēc soli pa solītim , izmantojot dažādus testus , pētīju kā psiholoģisko klimatu ietekmē dažādi kritēriji, lai rastu atbildi uz doto pasūtījumu.

Diplomdarba pētījuma priekšmets: psiholoģiskais klimats Y grupā.

Pētījuma objekts: 8 organizācijas X grupas Y darbinieces .(25-43 g.v.)
Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski analizēt psiholoģisko klimatu grupā.

Diplomdarba uzdevumi:
1.Analizēt un apkopot dažādu autoru teorētiskās atziņas par psiholoģisko klimatu , to ietekmējošos faktorus;
2.Noteikt grupas psiholoģisko klimatu;
3.Izpētīt un izvēlēties metodikas , ar kuru palīdzību noteikt psiholoģisko klimatu , to ietekmējošos faktorus;
4.Ar izvēlēto metodiku palīdzību izpētīt 8 respondentes;
5.Apkopot , analizēt un interpretēt iegūtos rezultātus;
6.Izstrādāt secinājumus un ieteikumus psiholoģiskā klimata uzlabošanai.

Pētījumā izvirzītie problēmjautājumi:
1.Kāds ir organizācijas X grupas Y psiholoģiskais klimats?
2.Kādi ir pozitīva psiholoģiskā klimata rādītāji?
3.Kādi faktori ietekmē grupas psiholoģisko klimatu?
Pētījumā izmantotās metodes:
Teorētiskās:
zinātniskās literatūras analīze;
Empīriskās :
Kolektīva psiholoģiskā klimata novērtēšanas “Ekspresmetodika”;
Tests kolektīva psiholoģiskā klimata izpētei;
Tests darba kolektīva novērtēšanai ”Pulsars”;
Tests vadības stila noteikšanai.
Tests “Kā noteikt savu lomu komandā?”
Sociometriskā metode;
Tests temperamenta tipa noteikšanai ;
Tests stresa cēloņu noteikšanai( ārējo un iekšējo);
Tests - Personības novērtējums pēc Šarpa un Hārpera;
Novērošana.
Tā kā mana diplomdarba darba tēma ir saistīta ar grupas psiholoģiskā klimata izpēti mazajā grupā , svarīgi noskaidrot un definēt mazās grupas jēdzienu , tās struktūru, grupā darbojošos indivīdu savstarpējo attiecību ietekmējošos dinamikas procesus .Socioloģijā un mazo grupu psiholoģijā tieši mazā grupa pastāv kā šo zinātņu izpētes objekts, kas ir samērā labi izprasts.[ 8 ,257]
Sociāļo psihologu starpā nav vienotas mazās grupas definīcijas , tomēr .lai kādu teorētisko orientāciju zinātnieki pārstāvētu, visi ir vienisprātis , ka grupa ir sociālpsiholoģisks organisms, funkcionējošs veselums. Atšķirības mazo grupu satura, grupu dinamikas, un grupu fenomenu izpratnē ir eiropeiski amerikāniskās un Krievijas darbības psiholoģijas starpā.
Psiholoģijas vārdnīcā sociālā grupa definēta kā cilvēku kopums, kas atrodas savstarpējā mijiedarbībā, kam ir kopēji ( vai līdzīgi) mērķi un izturēšanās normas un kas pilda noteiktas sociālas lomas.[9 ,50]
Vienu no vispārīgākām grupas definīcijām sniedz Š.Brēma .Sociālā grupa ir indivīdu kopums , uz kuru var attiecināt vismaz vienu no šiem raksturojumiem: 1) indivīdi noteiktā laika periodā atrodas mijiedarbībā; 2)viņiem ir piederība kādai sociālajai kategorijai;3) viņiem ir kopējs liktenis , identitāte vai mērķi.
Mazās grupas analīzē var izdalīt četras galvenās teorētiskās pieejas :
1.Socioloģisko , kuras pamatlicējs ir E.Meijo , kas aplūko mazo grupu kā sociālu vienību, kura nosaka savu locekļu statusus, lomas, un sociālās uzvedības standartus grupā , integrējot cilvēku individuālās pūles, aktivitātes, veidojot kolektīvas uzvedības normas.
2.Mikrosocioloģisko, kuras pamatlicējs ir Dž.Moreno, kas galveno uzmanību pievērš mazās grupas locekļu starppersonisko attiecību sociālpsiholoģiskajiem aspektiem, simpātijām un antipātijām, komunikāciju tīklam , kuri apvieno cilvēkus mazajā grupā.
3.Grupas dinamikas pieeja , kuras pamatlicējs K.Levins (Lewin) apskata mazo grupu kā funkcionējošu un attīstošos sociālu organismu un analizē tos dinamiskos , sociālpsiholoģiskos procesus, kuri pavada un nodrošina grupas attīstību. ( saliedēšanos, normu un vērtību veidošanos, līderības un vadības fenomenu u.c.)
4.Psihoanalītiskā pieeja , kuras pamatlicējs Ē .Fromms izceļ grupas lomu savu locekļu emocionālajā atbalstīšanā un psiholoģiskajā aizsargāšanā , kā arī analizē indivīda ieguldījumu grupas attīstībā.
Savā darbā es pētīju grupas dinamiku - sociālpsiholoģiskos procesu un parādību kopumu, kas raksturo grupas attīstības fenomenus. Psiholoģiskās izmaiņas , kas notiek grupā ietekmē gan ārējie apstākļi , gan iekšējās grupas darbības pretrunas- integrācija un diferenciācija . [8 ,264]
Kā galvenos grupas sociālpsiholoģiskos procesus , es pētīju starppersonu attiecības , līderības fenomenu, grupas dalībnieku lomu un statusu atbilstību , indivīdu personīgo īpašību ietekmi uz grupas procesiem, kā arī visu šo faktoru ietekmi uz grupas sociāli psiholoģisko klimatu. …

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties