SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Izpētot publiskā iepirkumu tiesisko regulējumu PIL, kopsakarā ar citiem normatīvajiem aktiem un tiesu praksi, autore ir izpildījusi darba sākumā izvirzīto mērķi, kā arī ir apkopojusi secinājumus un priekšlikumus.
Apokopojot masu informācijas līdzekļos izskanējušo, tiesu praksē un personīgajā pieredzē iegūto informāciju, autore secina, ka korupcija veidojas un attīstās sfērās, kurās personai ir rīcības brīvība pieņemt lēmumus pēc sava ieskata.
Autores izvirzītā hipotēze, ka publisko iepirkumu dokumentācijā iekļautās prasības pretendentiem un līguma priekšmeta tehniskās specifikācijas lielākoties nenodrošina brīvas konkurences pastāvēšanu, apstiprinājās. Publiskā iepirkuma institūta tiesiskais regulējums nav pilnīgs, tajā ir atrodami trūkumi, kas pārkāpumus un korupciju iepirkumos padara par iespējamiem.
Darba izstrādes rezultātā autore secina, ka:
1. atšķirībā no civiltiesību jomas, slēdzot līgumu publiskā iepirkuma ietvaros, pasūtītājs nevar atsaukties uz privātās autonomijas un līgumu slēgšanas brīvības principiem, jo publiskajos iepirkumos likums nosaka striktu kārtību, kādā tiek slēgti līgumi publiskā iepirkuma ietvaros. ES nav vienotas prakses par iepirkuma līgumu atbilstību publisko vai privāto tiesību nozarēm. Piesaiste tiesību nozarei izriet no valsts nacionālā regulējuma un tiesu prakses. Lai arī Latvijas Republikā judikatūrā ir noteikta iepirkuma līguma piederība privāto tiesību nozarei, tomēt šāds iedalījums nav absolūts. Tas izsecināms no PIL regulējuma, kurā noteikts imperatīvs pienākums piemērot administratīvo procesu, kā arī no prakses – iepirkuma līguma puses izvēles tieši administratīvo procesu kā savu likumīgo tiesību aizstāvības veidu. Autore uzskata, ka arī Latvijā, tāpat kā Francijā, strīdi, kas saistīti ar iepirkuma līgumu izpildi, ir risināmi publisko tiesību ietvaros, jo jau sākotnēji PIL iestrādātas normas, kas nosaka līgumā obligāti iekļaujamo informāciju, nosaka pienākumu līguma projektu iekļaut iepirkuma dokumentācijā, paredzot iespējas piegādātājam apstrīdēt tā nosacījumus publiskā iepirkuma procesa ietvaros. Tas pamatojams arī ar PIL 85.1 un 85.2 pantā noteikto kārtību līguma grozīšanai vai atcelšanai Administratīvā procesa kārtībā.
…