Diplomdarbs
Eksaktās un dabaszinātnes
Anatomija, veselība, medicīna, higiēna
Priekšējo mēleņu (svelpeņu) izrunas traucējumu novēršana ...-
Priekšējo mēleņu (svelpeņu) izrunas traucējumu novēršana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem
Diplomdarbs55 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 6 | |
1. | Pirmsskolēnu attīstības pedagoģiski psiholoģiskā analīze problēmas skatījumā | 7 |
1.1. | 4 – 5 gadīgu bērnu psihofiziskā un sociāli emocionālā attīstība | 8 |
1.2. | Pirmsskolēna runas attīstības likumsakarības, īpatnības | 17 |
2. | Skaņu izrunas traucējumu daudzveidību izpausmes | 22 |
2.1. | Izrunas traucējumu rašanās cēloņi, svelpeņu izrunas īpatnības | 22 |
2.2. | Korekcijas darba metodes un darba posmi svelpeņu izrunas traucējumu novēršanā | 30 |
3. | Logopēdiskā koriģējoši attīstošā darbība ar bērniem, kuriem ir priekšējo mēleņu (svelpeņu) izrunas traucējumi | 35 |
3.1. | Bērnu grupas logopēdiskā izpēte, uzsākot pedagoģisko izmēģinājumu darbību | 36 |
3.2. | Vingrinājumu, rotaļu izmantošana svelpeņu izrunas traucējumu novēršanā | 40 |
3.3. | Pētījumu gaitā iegūto rezultātu dinamikas analīze | 55 |
Secinājumi | 59 | |
Izmantotā literatūra un informācijas avoti | 60 |
Secinājumi
Veicot pētījumu, darba autore iepazinās ar dažāda veida zinātnisko literatūru, tika izvērtēti autoru uzskati par pirmsskolas vecuma bērnu attīstības īpatnībam un skaņu izrunas traucējumu ietekmi uz bērna attīstību veselumā.
Tika gūtas nozīmīgas atziņas.
1. Bērna runas pamatus ir īpaši nozīmīgi attīstīt līdz skolas vecumam, kā pamatnosacījumu sekmīgam mācību procesam skolas laikā. Runa var tikt traucēta dažādu sociālu un bioloģiski nelabvēlīgu faktoru ietekmē.
2. Skaņu izrunas traucējumi rada problēmas ne tikai bērna mutvārdu runas attīstībā, bet arī ietekmē bērnu fizisko un emocionālo attīstību.
3. Pedagoģiski psiholoģiskā klasifikācija palīdz sagrupēt bērnus ar skaņu izrunas traucējumiem, individuāli piemeklējot, konkrētas bērnam attiecīgās darba metodes un paņēmienus, logopēda koriģejoši attīstošajās darbībās.
4. Pirmsskolas vecuma bērnu logopēdiskā izpēte, literatūras analizē apstiprina, ka daudziem bērniem ir nepieciešama priekšējo mēleņu (svelpeņu) traucējumu korekcija.
5. Pedagoģiskajā izmēģinājuma darbībā praktiski tika analizētas priekšējo mēleņu (svelpeņu) skaņu pareizas izrunas sekmēšanas iespējas, izmantojot vingrinājumus un rotaļas. Darba autore secina, ka vingrinājumu un rotaļu atlase veicama, ievērojot bērnu skaņu izrunas specifiku, kā arī personības pedagoģiski psiholoģiskās rakstura īpatnības.
6. Vingrinājumi un rotaļas ir neaizvietojama bērnības sastāvdaļa, kuras audzina, pilnveido un veicina bērna socializēšanos, palīdz labvēlīgi emocionāli iejusties korekcijas darbā, sasniedzot pozitīvus rezultātus.
7. Svelpeņu izrunas traucējumu novēršana noritēs sekmīgi, ja logopēds izzinās bērnu attīstības īpatnības, atlasīs, izmantos vingrinājumus, rotaļas, ievēros bērnu specifiskās vajadzības valodas jomā – apstiprinājās.
…
21. gadsimts saistīts ar jaunām tehnoloģijām un jaunām elektroiespējām. Zūd nepieciešamība satikties realitātē, sarunāties, zūd savstarpējā komunikācija. Runājot par bērniem, vecāku aizņemtība ikdienas darbos, kā arī dzīvojošie vecāki ārzemēs, ir saistīti ar to, ka bērniem netiek veltīta pietiekama uzmanība, līdz ar to aizkavējas dzimtās valodas attīstība. Tas rada situāciju, ka bērna personības attīstība tiek kavēta, jo ir kavēts komunikācijas process. Pedagoģiskā prakse parāda, ka visbiežāk komunikācijas procesa īpatnības saistītas ar runas, valodas traucējumiem. Strauji palielinās bērnu skaits, kam pieaug skaņu izrunas traucējumi. Tā ir aktuāla tēma gan pirmsskolas skolotājiem, kā arī ar to saskaras sākumskolas skolotāji (Парамонова Л.Г., 1997). Mūsdienu jaunie vecāki īsti neizprot vai neiedziļinās problēmas – skaņu izrunas traucējumi, būtībā. Varētu teikt, visbiežāk viņi nav iedziļinājušies, kas notiek, ja skaņu izrunas traucējums netiek labots, ka bērnam grūtības parādīsies skolā – mācību programmas apguvē. Tāpēc pirmsskolas izglītības iestādē nozīmīga vieta ir logopēdam. Vingrinājumi un rotaļas ir vissvarīgākie runas pilnveides līdzekļi. Jo tieši rotaļa ir bērna dzīvesveids pirmsskolas vecumā un rotaļas elementi veiksmīgi logopēdam iekļaujas savā koriģējoši attīstošajā darbībā. Caur rotaļām bērns iepazīst un izzina pasauli, tās attīsta fantāziju, iztēli, ļauj iejusties tēlos, rotaļām ir audzinošs raksturs. Tām ir plašas funkcijas, kas aptver gan intelektuālo, gan garīgo, gan emocionālo sfēru (Dzintare, D., Boša, R., (1997); Brice (2007). Diplomdarbs tiek rakstīts, balstoties uz pedagogu, psihologu, speciālo pedagogu, logopēdu – S. Tūbeles (2002), I. Miltiņas (2005), I. Puškareva (2005), G. Svences (1999), A.Vorobjova (2000), A. Ļubļinskas (1979), D. Lieģenieces (1999) u.c. autoru teorētiskajām atziņām.
Pielikumu nav.
-
Priekšējo mēleņu (svelpeņu) izrunas traucējumu novēršana vidējā pirmsskolas vecuma bērniem
Diplomdarbs55 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija
-
Rinolālija un tās novēršanas iespējas pirmsskolas vecumā
Diplomdarbs38 Tulkošana, valodniecība, Psiholoģija, Pedagoģija
- Trauksmainības izpausmes jaunākā skolas vecuma bērniem
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Speciālās skolas jaunāko klašu skolēnu savstarpējā saskarsme: problēmas un risinājumi
Diplomdarbs augstskolai68
-
Saldumu un saldinātu gāzētu dzērienu lietošanas paradumi stresa un depresīvu izjūtu gadījumā Latvijas pieaugušo populācijā
Diplomdarbs augstskolai60
-
3-4 gadīgu bērnu vārdu krājuma bagātināšana rotaļās un spēlēs
Diplomdarbs augstskolai40
-
Marijas Montesori valodas materiāla izmantošana pirmsskolas vecuma bērnu valodas attīstības sekmēšanai
Diplomdarbs augstskolai46
-
Sociālā rehabilitācija aprūpes centrā klientiem ar psihiskiem traucējumiem
Diplomdarbs augstskolai34