SECINĀJUMI
1. Apkopojot kvalifikācijas darbā ietverto un analizēto teorētisko literatūru, darba autorei ir šādas galvenās atziņas:
Adaptācijas procesam pirmsskolas izglītības iestādē ir ļoti liela nozīme, jo tas veido pozitīvu attieksmi un palielina pirmsskolas un vecāku sadarbību bērna sekmīgas attīstības nodrošināšanā.
Bērnam, sākot apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi, pirmais un svarīgākais uz-devums ir pielāgoties jaunajai videi.
Adaptācijas periods bērniem palīdz uzturēt organisma iekšējās vides stabilitāti, sekmē patstāvību, mazajiem bērniem sāk veidoties priekšstats par citu vidi, kas nav mājās.
Ja bērns nav sabiedrisks vai arī viņam grūti uzticēties citiem iekšējās nedrošības dēļ, adaptācijas periods ir ilgstošs un smags.
Skolotājam jāseko līdzi adaptācijas procesam, it īpaši bērniem, kuriem ir problē-mas, un jārealizē individuāla pieeja.
Pirmsskolas izglītības iestādes un bērnu ģimeņu sadarbībai ir kopīgi mērķi, uzde-vumi un atbildība. Tā ir radoša darbība kopīgu mērķu sasniegšanai – bērna perso-nības attīstība.
Sadarbības rezultāts starp pirmsskolas izglītības iestādes personālu un ģimeni no-drošina bērnam optimālus apstākļus sociālajā vidē, palīdz bērnam izkopt savas in-dividuālās spējas un prasmes un palīdz veidoties par sevi apzinošu personību.
Lai sadarbība noritētu veiksmīgi, ir nepieciešams pārzināt sadarbības formas, iz-vēlēties atbilstošu sadarbības formu katrā konkrētā situācijā.
Ģimene ir pirmā sociālā vide, kur attīstās bērns, un bērnu audzināšanas rezultāti ir atkarīgi no ģimenes iespējām un no tā, kā vecāki tās izmanto bērnu personības at-tīstības veicināšanā.
Vecākiem ir nepieciešamas individuālās konsultācijas par psiholoģiska un peda-goģiska rakstura jautājumiem.
Jāiesaista pedagoģiska satura jautājumu risināšanā arī neaktīvie vecāki ģimenes izzināšanas nolūkā.
Vecāku ieinteresētība, aktīva iesaistīšanās sadarbībā ar pirmsskolas izglītības ie-stādi sekmē ģimenes pedagoģisko potenciālu, kas savukārt veicina bērnu veik-smīgu adaptāciju pirmsskolas izglītības iestādē.
Pozitīva attieksme palielina pirmsskolas un vecāku sadarbību bērna sekmīgas adaptācijas nodrošināšanā.
2. Balstoties uz bērnu sākotnējo iepazīšanu un izpēti, izmēģinājuma darbības norises laikā tika plānota un organizēta pirmsskolas izglītības iestādes un vecāku sadarbības programma, kuras realizēšanā galvenais akcents tika orientēts uz bērnu sekmīgu adap-tāciju pirmsskolas izglītības iestādē un panākts pozitīvs efekts.
…