Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Bankas, finanses, vērtspapīri
Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas problēma un iespēj...-
Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas problēma un iespējamie risinājumi cīņai ar to
2011. - 2015. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 5 | |
1. | Pievienotās vērtības nodokļa vēsturiskā attīstība, koncepcija, regulējums un nozīme budžetā | 7 |
1.1. | Pievienotās vērtības nodokļa vēsture Eiropā un Latvijā | 7 |
1.2. | Pievienotās vērtības nodokļa koncepcija | 9 |
1.3. | Pievienotās vērtības nodokļa tiesiskais regulējums | 11 |
1.4. | Pievienotās vērtības nodokļa nozīme valsts budžeta ieņēmumu veidošanā | 15 |
2. | Pievienotās vērtības nodokļa iztrūkums un tā rašanās cēloņi | 18 |
2.1. | Pievienotās vērtības nodokļa plaisa | 18 |
2.2. | Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas un to sekas | 24 |
2.3. | Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas veidi | 29 |
2.4. | Pievienotās vērtības nodokļa “Karuseļu shēmas” | 32 |
2.5. | Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas darījumos ar transportlīdzekļiem | 36 |
2.6. | Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas darījumos ar nekustamo īpašumu | 39 |
2.7. | Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas būvniecības nozarē | 39 |
2.8. | Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas ar dārgmetāliem | 40 |
2.9. | Tiesu prakses piemērs par pievienotās vērtības nodokļa krāpšanu Latvijā | 41 |
3. | Pasākumi cīņai ar pievienotās vērtības nodokļa krāpšanu un pievienotās vērtības nodokļa sistēmas aizsardzībai | 44 |
3.1. | Krāpšanas apkarošana | 44 |
3.2. | Tiesiskais regulējums un EUROFISC tīkls | 45 |
3.3. | Revīzijas palāta - īpašais ziņojums | 47 |
3.4. | Pievienotās vērtības nodokļa reversā maksāšanas kārtība | 49 |
3.5. | Nodokļa maksātājam veicamie pasākumi | 51 |
3.6. | Administratīvie pasākumi cīņai ar pievienotās vērtības nodokļa krāpšanām | 55 |
3.7. | Alternatīvās metodes | 57 |
3.8. | Sodu piemērošana par nodokļu noziegumiem | 60 |
3.9. | Ar pievienotās vērtības nodokļa krāpšanu saistīto risku novēršanas regulējums | 65 |
Secinājumi un priekšlikumi | 71 | |
Bibliogrāfisko norāžu saraksts | 74 |
Secinājumi un priekšlikumi
Maģistra darba izstrādes laikā autore nonāca pie šādiem secinājumiem:
1. Pievienotās vērtības nodoklis ir patēriņa nodoklis, kuru iekasē preču vai pakalpojumu piegādātājs, tomēr faktiski samaksā galapatērētājs, līdz ar to uzņēmumiem šis nodoklis ir neitrāls.
2. PVN nodrošina vislielāko fiskālo efektu, jo tā ieņēmumi Latvijas valsts budžetā veido līdz pat 23% no kopējiem budžeta ieņēmumiem.
3. Tā kā pievienotās vērtības nodoklis nodrošina būtisku daļu no kopējiem nodokļu ieņēmumiem, minētā nodokļa izkrāpšana ir nopietns faktors, kas apdraud valsts budžetu un godīgu konkurenci, kā arī vairo “ēnu ekonomiku”.
4. PVN krāpšanas cēlonis ir PVN sistēmas ļaunprātīga izmantošana, tomēr minētās sistēmas negodīgu izmantošanu var veicināt arī nepilnības normatīvajos aktos, kas tieši neatbild par PVN piemērošanu.
5. Lai cīnītos ar PVN krāpšanas problēmu, viena no iedarbīgākajām metodēm ir reversā nodokļa piemērošana, kad par nodokļa nomaksu budžetā ir atbildīgs preču vai pakalpojumu saņēmējs, jo tā pilnībā izslēdz iespēju, ka pārdevējs negodprātīgi patur no pircēja saņemto PVN.
6. Latvijā šobrīd apgrieztā jeb reversā nodokļa maksāšanas kārtība ir piemērota šādām nozarēm – kokmateriālu, metāllūžņu, datortehnikas, graudaugu un dārgmetālu piegādē, kā arī būvniecības pakalpojumiem.
…
Maģistra darbs PIEVIENOTĀS VĒRTĪBAS NODOKĻA KRĀPŠANAS PROBLĒMA UN IESPĒJAMIE RISINĀJUMI CĪŅAI AR TO Krāpšanās ar pievienotās vērtības nodokli ir izplatīta un nopietna problēma ne tikai Latvijā, bet visā Eiropas Savienībā, jo saskaņā ar pētījumu par PVN plaisu jeb iztrūkumu ES, kas veikts pēc Eiropas Komisijas pasūtījuma, tiek konstatēts, ka ik gadu ES budžets zaudē ap 150 miljardiem EUR, un būtiskākā zaudējumu daļa veidojas tieši krāpšanas un izvairīšanās rezultātā. Latvijas gadījumā valsts budžets ik gadu zaudē aptuveni 500 miljonu EUR neiekasētā PVN veidā. Tā kā PVN ieņēmumi veido nozīmīgāko ieņēmumu daļu budžetā, PVN krāpšanas ir būtisks drauds valsts finansēm. Problēmas aktualitāti pamato tas, ka PVN krāpšanas rada ne tikai milzīgus zaudējumus valstu budžetiem, bet arī veicina tirgus izkropļošanos, negodīgu konkurenci un ēnu ekonomikas pieaugumu, tātad negatīvi ietekmē visu tautsaimniecību kopumā un kavē valsts ekonomikas attīstību izaugsmi. Pašreizējā situācija nepārprotami liecina, ka tā ir nopietna problēma visas Eiropas Savienības līmenī. Fakts, ka Latvija pēdējos gados regulāri papildina to nozaru sarakstu, kurām tiek piemērota reversā jeb apgrieztā PVN maksāšanas kārtība, norāda, ka problēma tiešām pastāv un valsts mēģina ar to cīnīties. Tā kā PVN ir neatsverama loma budžeta ieņēmumu ģenerēšanā, ir nepieciešami pasākumi, kas novērstu un nepieļautu PVN sistēmas negodprātīgu izmantošanu. Analizējot dažādus PVN krāpšanas gadījumus, ir iespējams konstatēt potenciālos cēloņus un tādā veidā gūt priekšstatu par iespējamajiem aizsardzības pasākumiem. Darba hipotēze – PVN krāpšanas cēlonis ir PVN regulējuma ļaunprātīga izmantošana un riski, ko rada likumdošanas nepilnības. Maģistra darba mērķis – pamatojoties uz aktuālajiem normatīvajiem aktiem, pētījumiem, literatūru, nodokļu ekspertu un konsultantu publikācijām, nodokļu administrāciju publicēto informāciju, apkopot sastopamākos PVN krāpšanas veidus un noteikt to iespējamos cēloņus.
- Pievienotās vērtības nodoklis Latvijā, tā raksturojums un analīze, un pilnveidošana
- Pievienotās vērtības nodokļa būtība, aprēķināšana un iemaksas kārtība valsts budžetā
- Pievienotās vērtības nodokļa krāpšanas problēma un iespējamie risinājumi cīņai ar to
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Pievienotā nodokļa ietekme uz LR budžetu
Diplomdarbs augstskolai60
-
Nodarbinātības un bezdarba problēma Latvijā
Diplomdarbs augstskolai41
Novērtēts! -
Pievienotās vērtības nodoklis Latvijā un Eiropas Savienības dalībvalstīs, tā uzskaites īpatnības Latvijas uzņēmumu grāmatvedībā
Diplomdarbs augstskolai55
Novērtēts! -
Pievienotās vērtības nodokļa attīstība Latvijā
Diplomdarbs augstskolai57
Novērtēts! -
Pievienotās vērtības nodokļa piemērošana autotransporta pakalpojumu jomā SIA “R****ra”
Diplomdarbs augstskolai41