Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Ekonomika
Pievienotās vērtības nodokļa administrēšanas specifika un...-
Pievienotās vērtības nodokļa administrēšanas specifika un problēmas Latvijā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācija | 4 | |
Annotation | 5 | |
Aнотация | 6 | |
1. | Nodokļu sistēma un PVN vieta tajā | 10 |
1.1. | Nodokļu sistēmas būtība un nozīme | 10 |
1.2. | Pievienotās vērtības nodokļa vēsture un būtība | 15 |
1.3. | Nodokļu administrēšanas organizēšana | 21 |
2. | PVN administrēšanas specifika un problēmas Latvijā | 28 |
2.1. | Ar PVN apliekamie darījumi un PVN piemērošanas principi | 28 |
2.2. | Reģistrācija ar PVN apliekamo personu reģistrā | 36 |
2.2.1. | Latvijas nodokļu maksātāju reģistrācija | 38 |
2.2.2. | ES dalībvalstu un ES teritorijā nereģistrētu personu reģistrācija | 41 |
2.2.3. | Izslēgšana no PVN reģistra | 43 |
2.2.4. | Reģistrācija citu Eiropas Savienības dalībvalstu PVN reģistros | 44 |
2.3. | PVN deklarēšana un uzskaite | 45 |
2.3.1. | Apliekamo darījumu un PVN uzskaite | 46 |
2.3.2. | PVN deklarēšana | 47 |
2.4. | Preču pavadzīmju - rēķinu lietošana | 49 |
2.5. | PVN pārmaksu atmaksa | 50 |
2.5.1. | PVN pārmaksas atmaksa iekšzemes maksātājiem | 51 |
2.5.2. | PVN pārmaksas atmaksa citās valstīs reģistrētiem nodokļu maksātājiem | 57 |
2.6. | VID tematiskās pārbaudes un auditi | 60 |
3. | Ieviešamie pasākumi PVN piemērošanas uzlabošanai | 62 |
3.1. | Pašaplikšanās paplašināšana | 62 |
3.1.1. | Pašaplikšanās vietējiem darījumiem | 62 |
3.1.2. | Pašaplikšanās darījumiem ar ES valstīm | 63 |
3.2. | Ar PVN apliekamo personu reģistrācijas atvieglošana | 64 |
3.3. | VID sadarbības uzlabošana ar nodokļu maksātājiem | 69 |
3.3.1. | Sadarbība likumu normu interpretācijā un piemērošanā | 69 |
3.3.2. | Sadarbības uzlabošana, izmantojot EDS | 73 |
3.4. | Nodokļu maksātājam draudzīga nodokļu sistēma | 75 |
Secinājumi un priekšlikumi | 81 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 86 | |
GALVOJUMS | 90 |
Šī darba temats ir aktuāls, jo 2008. gada beigās tika veiktas nopietnas un iepriekš publiski neapspriestas, līdz ar to neviena negaidītas izmaiņas likumā par PVN, kas izraisīja plašu rezonansi uzņēmējdarbības vidē gan saistībā ar nodokļa likmju paaugstināšanu, gan likuma izmaiņu stāšanos spēkā jau ar 2009. gada 1. janvāri, kas bija tikai pāris dienas pēc likuma grozījumu oficiālas izsludināšanas. Tik strauja likuma grozījumu pieņemšana liek šaubīties, vai valdība rēķinās ar uzņēmējiem un tās lēmumu ietekmi uz biznesa vidi valstī, tāpēc ir nepieciešama šādas valdības rīcības izvērtēšana, problēmu, kas rodas saistībā ar PVN maksāšanu un administrēšanu, identificēšana un ieteikumu izstrāde nepilnību novēršanai. Jāpiemin, ka arī citās Eiropas valstīs valdības 2008. gadā veica izmaiņas to PVN normatīvajos aktos, kas norāda uz temata aktualitāti arī Eiropas līmenī.
Ņemot vērā to, ka ieņēmumi no PVN sastāda lielākos valsts budžeta ieņēmumus un ka izmaiņas šajā nodoklī finansiāli skar ikvienu Latvijas iedzīvotāju un uzņēmēju, šī darba mērķis ir identificēt un analizēt PVN sistēmas Latvijā problēmas un administratīvos šķēršļus, un izstrādāt priekšlikumus PVN sistēmas un Valsts ieņēmumu dienesta kā nodokļu administrācijas iestādes darba uzlabošanai.
Izvirzītā mērķa sasniegšanai darbā tiks risināti šādi uzdevumi:
izpētīt valsts ieņēmumu un nodokļu sistēmas teorētiskos pamatus;
identificēt un analizēt procedūras un problēmas, kas saistītas ar PVN maksāšanu;
analizēt Valsts ieņēmumu dienesta darba nepilnības saistībā ar PVN administrēšanu;
izstrādāt priekšlikumus identificēto PVN administrēšanas problēmu risināšanai un novēršanai.
Pētījuma objekts un priekšmets
Pētījuma objekts ir pievienotās vērtības nodokļa sistēma un tās administrēšana Latvijā, PVN sistēmu veidojošie elementi un to atbilstība Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kā arī uzņēmējdarbības administratīvie šķēršļi.
Pētījuma priekšmets ir PVN administrēšanas sistēmas uzlabošanas un atsevišķu uzņēmējdarbības administratīvo šķēršļu novēršanas iespējas.
Izmantotās pētījuma metodes
Darbā ir izmantotas kvalitatīvās un kvantitatīvās pētījumu metodes, tai skaitā ekonomiskās analīzes un statistiskās analīzes metodes.
Darbs ir sagatavots MS Office Word programmatūrā, aprēķinos izmantojot MS Excel. Darbā izmantotie dati iegūti no interneta, kā arī no publicētiem (grāmatas, žurnāli u.c.) un nepublicētiem (autores darbavietas nepublicētie materiāli) informācijas avotiem.
Izmantotā literatūra un avoti
Darbā izmantoti Latvijas un ārvalstu informācijas avoti, tai skaitā Latvijas un citu valstu zinātnieku un ekonomistu teorētiskie pētījumi par nodokļu sistēmu un tās efektivitāti, starptautiski (Pasaules Bankas Doing Business 2009 ziņojums, Pasaules Ekonomikas foruma The Global Competitiveness report 2008-2009, starptautiskās auditorkompānijas KPMG veiktais globālais pētījums) un Latvijā veikti pētījumi un to rezultāti, Eiropas Komisijas Nodokļu un muitas jautājumu mājaslapā sniegtā informācija, Eiropas Savienības normatīvie akti, piemēram, direktīvas, kā arī Latvijas nodokļu normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi. Autore izmantojusi arī informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta, Finanšu ministrijas un plašsaziņas mediju informācijas avotiem. …
Darbā izpētīta nodokļu sistēmas teorija, efektīvas nodokļu sistēmas un administrācijas priekšnosacījumi, un šī informācija analizēta Valsts ieņēmumu dienesta darbības kontekstā. Autore ir arī izpētījusi un izanalizējusi ar pievienotās vērtības nodokli un tā administrēšanu saistītās procedūras, kas ietver Latvijas un ārvalstu apliekamo personu reģistrāciju Latvijas ar PVN apliekamo personu reģistrā, PVN deklarēšanu un uzskaiti, t.sk. VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā, PVN pārmaksu atmaksu Latvijas un ārvalstu apliekamām personām, un ar tām saistītās problēmas, izstrādājot priekšlikumus identificēto problēmu un nepilnību novēršanai un risināšanai, par pamatu ņemot Latvijā un ārvalstīs veiktus pētījumus, personīgo pieredzi un datus no publiski pieejamiem informācijas avotiem. Darba rezultāti ir izmantojami, lai praktiski uzlabotu VID kā nodokļu administrācijas darbu, padarot to efektīvāku un labvēlīgāku nodokļu maksātājiem. Ieviešot autores priekšlikumus, tiktu samazināts dažādu administratīvo procedūru radītais slogs uz nodokļu maksātājiem saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa administrēšanu, uzskaiti, deklarēšanu un maksāšanu un kas uzlabotu kopējo uzņēmējdarbības vidi Latvijā.
- Eiropas Savienības struktūrfonda administrēšanas un ieviešanas sistēma Latvijā
- Pievienotās vērtības nodokļa administrēšanas specifika un problēmas Latvijā
- Struktūrfondi un to administrēšanas sistēma Latvijā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Struktūrfondi un to administrēšanas sistēma Latvijā
Diplomdarbs augstskolai64
-
Eiropas Savienības struktūrfonda administrēšanas un ieviešanas sistēma Latvijā
Diplomdarbs augstskolai51
Novērtēts! -
Akcīzes nodokļa ietekme uz Latvijas Republikas budžetu
Diplomdarbs augstskolai52
-
Akcīzes nodokļa administrēšana VID
Diplomdarbs augstskolai62
-
Akcīzes nodokļa administrēšana VID
Diplomdarbs augstskolai70