Jēdziens „pašvaldības teritorijas plānojums” regulāri tiek pieminēts plašsaziņas līdzekļos, par to tiek diskutēts kā lielveikalu rindās pie kasēm, tā arī Satversmes tiesas sēdēs. Kāpēc pašvaldības teritorijas plānojums ir tik būtisks? Kādas tiesības un pienākumi ir iekļauti pašvaldības teritoriju regulējošos likumdošanas aktos? Kādas ir pašvaldības kā pārvaldes tiesības un pienākumi pašvaldības teritorijas plānojuma jautājumu izlemšanā pretstatā valsts un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēm?
Pašvaldības teritorijas plānojums ir viens no teritorijas plānojuma līmeņiem, kura īstenošanā ir būtiski ievērot procesuālo kārtību, ko nosaka Teritorijas plānošanas likums un tam pakārtotie akti.
Teritorijas plānojums nosaka teritorijas izmantošanas robežas, kas ir būtiski iegūstot zemes gabalu īpašumā vai plānojot tā attīstību, tā piemēram savrupmāju apbūves teritorijā rūpnīcas celtniecība būs neiespējama, savukārt ražošanas un rūpniecības teritorijā privātmājas celtniecības nav apspriežama.
Dzīvojot Latvijas galvaspilsētā, kā arī trīs gadus pavadot ārzemēs, vai ik dienas, sastopos ar pilsētas teritorijas attīstības plānošanas jautājumiem- jaunu ēku būvniecību, veco būvju rekonstrukciju, ceļu paplašināšanu, sabiedrības kritiku un ierosinājumiem teritorijas attīstības jomā.
Šobrīd ir spēkā jaunais Rīgas attīstības plāns, kuru sastādot bieži tika norādīts uz iepriekšējā attīstības plāna nepilnībām. Otrs pieturpunkts ir- arhitektu sūdzības par likumdošanas neatbilstību Latvijas būvniecības prakses realitātei. Šie divi jautājumi ir rosinājuši mani izpētīt teritorijas plānojuma uzstādītos aprobežojumus pašvaldības līmenī nekustamā īpašuma izmantošanai. Kas nosaka- ko un kā var celt vai renovēt, kādi likumdošanas akti nosaka nekustamā īpašuma izmantošanas iespējas un būvniecības noteikumus- šo jautājumu apskate ir mana darba izpētes objekts. Tā kā Rīga ir mana dzimtā pilsēta, izpētei par pamatu ir ņemta situāciju Rīgā.…