Kvalifikācijas darba “Pašapkalpošanās prasmju apguve bērniem pirmsskolas izglītības
1. posmā” autore ir Xxxxxx Xxxxxx.
Pētījuma mērķis ir teorētiski un empīriski pētīt trīs gadus vecu bērnu pašapkalpošanās
prasmju apguves veicināšanas pedagoģiskās iespējas pirmsskolas izglītības iestādē sadarbībā
ar ģimeni.
Vadoties no pētījuma mērķa, darbā tika pētīta un analizēta pašapkalpošanās prasmju
būtība bērniem pirmsskolas izglītības pirmajā posmā trīs gadu vecumā. Autore apkopoja un
analizēja teorētiskās atziņas par pedagoģisko līdzekļu, paņēmienu nozīmi bērnu
pašapkalpošanās prasmju attīstībā. Autore guva svarīgu atziņu, ka par bērna pašapkalpošanās
prasmju apguvi pirmsskolas izglītības pirmajā posmā nav atbildīgs tikai pirmsskolas izglītības
skolotājs. Šajā procesā ļoti liela nozīme ir bērnu vecāku atsaucībai un sadarbībai ar skolotājiem,
lai kopīgi sekmētu trīs gadus veca bērna pašapkalpošanās prasmes. Bērna pašapkalpošanās
prasmju attīstībā liela nozīme ir dažādu metožu, pedagoģisko līdzekļu un paņēmienu
pielietošanai, piemēram, rotaļām, vingrinājumiem, pārrunām, bērnu grāmatām, ilustrācijām,
attēliem, video, multiplikācijas filmām, padomiem, ieteikumiem, atzinībām u.c..
Trīs gadu vecumā bērns sāk apgūt mazos mājas darbiņus un pamata pašapkalpošanās
prasmes, tomēr katrs bērns ir individuāls, un arī vecāku dzīvesveids atšķiras – tāpēc vecums,
kurā bērns apgūst kādu prasmi, var būt atšķirīgs. Pašapkalpošanās prasmju veidošanā un mājas
pienākumu pildīšanā galvenais nav jautājums par to, kas bērnam ir jāiemāca, bet gan tas, kā
māca, jo bērnam jāsaprot dziļākā darbības jēga, lai apgūtā prasme ir jēgpilna arī pēc tam, kad
darbiņš ir padarīts.…