Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Mārketings, reklāma
Netradicionālā mārketinga loma mūsdienu uzņēmumā-
Netradicionālā mārketinga loma mūsdienu uzņēmumā
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
ANOTĀCIJA | 3 | |
ANNOTATION | 4 | |
IEVADS | 5 | |
1. | Tradicionālie mārketinga veidi un pasākumi uzņēmuma darbībā | 8 |
1.1. | Mārketinga veidu no pieprasījuma viedokļa novērtējums | 9 |
1.2. | Mārketinga pasākumu kompleksa (mārketinga mix) novērtējums | 14 |
2. | Alternatīvā mārketinga pieeju novērtējums | 22 |
2.1. | Saskarsmes mārketings | 23 |
2.2. | Partizānu mārketings | 25 |
2.3. | Vīrusu jeb virālais mārketings | 28 |
2.4. | „No mutes mutē” mārketings | 34 |
2.5. | Provokatīvais mārketings | 40 |
2.6. | Sociālie tīkli | 41 |
3. | Netradicionālās reklāmas ietekme uz mūsdienu patērētāju | 46 |
3.1. | Radošuma un oriģinalitātes faktora ietekmes analīze | 47 |
3.2. | Sabiedrības attieksme pret netradicionālajām mārketinga metodēm | 53 |
3.3. | Alternatīvā mārketinga nozīme mūsdienu uzņēmumā | 55 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 57 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS | 60 | |
PIELIKUMI | 62 |
IEVADS
Vērojot mūsdienu uzņēmumu komunikāciju ar sabiedrību, esošajiem un potenciālajiem klientiem, bieži jāsecina, ka tā ir uzspiedoša, vienpusēja un nepatiesa. No vienas puses - uzņēmuma mērķis ir pārdot pēc iespējas vairāk produkcijas, iegūt lielāku peļņu un tam nepieciešama augstas kvalitātes kārdinoša reklāma. Lai arī šādā veida reklāmas parasti tiek demonstrētas televīzijā, nenoliedzami arī citos medijos tiek izmantots klasisks, samērā bezpersonisks vienvirziena vēstījuma nodošanas veids. Kā piemēru varu minēt vadošu autoražotāju, sadzīves preču, alkohola un arī pārtikas ražotāju reklāmas. Tās ir visnotaļ iespaidīgas, krāšņas, vilinošas un mēģina aizskart kādu no skatītāja vajadzībām. Šāda veida reklāmām bieži cauri spīd uzspīlētā vajadzība, nepieciešamība un unikalitāte, kas bieži nav patiesa. Mediji rada ļoti sarežģītu procesu, kura mērķis ir nodot individualizētu vēstījumu konkrētam pircējam. Nenoliedzami, pasaules mēroga zīmoli joprojām iegūst no šāda veida reklāmām, tikai ieguvums nav salīdzināms ar atsaucību pirms vairākiem desmitiem gadu. Šāda reklāma nonāk pie meklētā mērķpircēja, bet nenonāk līdz potenciālajam mērķpircējam. Visām pārējām, ar vēstījuma mērķauditoriju nesaistītām, auditorijām reklāma neko neizteiks un būs lieka informācija – tik plašā un vispārīga, tādejādi neefektīva. Reklāmas izvietošana lielos mērogos plašā masu mediju klāstā, atmaksāsies uzņēmumiem, kuri pārdod masu patēriņa preces vai sniedz masai nepieciešamos pakalpojumus. Tomēr šādi reklāmas vēstījumi ir vērsti uz konkrētu produktu. Patērētāju vairāk nomāc tradicionālās, „uzmācīgās” reklāmas masu medijos, kas nepārtraukti mēģina viņu pārliecināt par dažādu preču un pakalpojumu unikālajām īpašībām utt. Mūsdienu patērētājs arvien vairāk sāk ignorēt šāda veida reklāmas un tajās sniegto informāciju, tajā pašā laikā arī pazaudē uzticību precei, pakalpojumam un informācijas patiesumam. No otras puses – patērētājs ir noderīgs ne tikai vienreizējai sadarbībai. Lielāks ieguvums būs uzņēmumam, kas pratīs izprast savu klientu, ieinteresēt to un piesaistīt viņa interesi un vajadzības ilgtermiņā. Uzņēmumu reklāmas pārstāvji vairs nespēj panākt vēlamo rezultātu ar klasisku reklāmu, tādēļ sacenšas ar jauniem izgudrojumiem, jaunievedumiem, tehniku un metodēm. Lai patērētājs, topošais klients noticētu reklāmai, uzklausot simtiem to veidus dienā, sāktu tai ticēt un vēl atsauktos, nepieciešams kas nebijis un nepieredzēts.
Mūsdienu komunikācijā ar savu patērētāju un sabiedrību kopumā, uzņēmumam jābūt atvērtam un neierobežotam savās idejās un realizācijā. Jāsaprot, ka vecie likumi, paņēmieni, standarti un stratēģijas ir jāizmanto kā papildinājums jaunām metodēm un paņēmieniem. Daļēji tas nozīmē, ka standarti ir jāaizmirst un viss jāsāk no jauna. Nenoliedzami, jauninājumi satur lielu risku par to, ka sabiedrība, kas pieradusi pie visa redzētā, standartizētā un neitrālā, varētu nesaprast un nepieņemt kaut ko alternatīvu. Jauninājumi lielākoties sākotnēji izsauc pretēju reakciju, caur kuru bieži nāk atklāsme - tas mani pārsteidza, tādēļ tas mani piesaista!
Mārketinga nozares problēmas aktualitāte mūsdienās saistīta ar preču tirgus pārpilnību, operatīvu jaunu ideju ģenerēšanu un nepārtraukto patērētāju prasību augšanu, kā arī ar pieaugošo konkurenci. Ļoti būtisks fakts ir patērētāja personiskās īpašības. Mūsdienu patērētāju ir grūti pārsteigt. Uzņēmēji pēta kopsakarības starp mārketinga aktivitātēm un patērētāju reakciju uz tām, tādejādi nosakot segmentus, kuriem strādāt un metodes, ar kurām panākt vajadzīgo reakciju. Netradicionāls mārketings ir instruments, ar kuru mūsdienu uzņēmējs pārspēj to, ko patērētājs sagaida.
Par bakalaura darba tēmas nozīmīgumu liecina bieži redzamie neveiksmīgie centieni ar klasiskajām metodēm panākt optimālāko rezultātu. Mārketinga klasisko paņēmienu efektivitātes samazināšanās un patērētāju neitrālā noskaņojuma pieaugums pret tradicionālajām mārketinga aktivitātēm, piemēram, reklāmu, arvien palielinās. Reklāma tiek uztverta kā svarīgākā uzņēmuma panākuma atslēga, un kā instruments, ko izmanto, lai iepazīstinātu ar uzņēmuma precēm un pakalpojumiem esošos un potenciālos klientus.
Mūsdienu informācijas laikmetā patērētājam izvēlēties par labu kādai precei vai pakalpojumam kļūst arvien grūtāk, jo uz viņu pa visiem informācijas kanāliem (radio, televīzija, prese, internets) tiek piegādāts liels informācijas apjoms. No vienas puses tas atvieglo viņa pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesu. No otras puses – informācijas apjoms ir tik liels un tas satur daudz nevajadzīgas informācijas.
Viens no nozīmīgākajiem mārketinga uzdevumiem un uzņēmuma veiksmes faktors ir komunikācija ar esošajiem un potenciālajiem klientiem. Latvijas uzņēmumi bieži aprobežojas ar tradicionālām mārketinga aktivitātēm vai sabiedriskajām attiecībām. Tomēr realitāte rāda, ka klasiskās mārketinga aktivitātes vairs nesniedz gaidīto efektivitāti un tā nav pielīdzināma efektivitātei Latvijā pirms vairākiem gadiem. Mūsdienu uzņēmuma mērķis ir rast citas pieejas, veidus, kā piekļūt patērētājam un nodot tieši viņam sūtīto vēstījumu. Šāds veids ir netradicionāls, patērētājam nepierasts mārketings, kurš ietver jaunas mārketinga pieejas un veidus.
Izejot no tēmas aktualitātes, bakalaura darba mērķis ir novērtēt netradicionālā mārketinga lomu mūsdienu uzņēmuma darbībā, izpētīt inovatīvu mārketinga pasākumu lietderību, analizējot šī brīža situāciju nozares tirgū un izstrādāt priekšlikumus uzņēmuma mārketinga darbības rezultātu uzlabošanai.
Darba mērķa sasniegšanai tika izstrādāti šādi uzdevumi:
1.) izpētīt teorētiskās atziņas netradicionālā mārketinga veidošanā un ieviešanā;
2.) netradicionālā mārketinga veidu novērtējums;
3.) sniegt ieskatu inovatīvu ideju ieviešanai uzņēmuma mārketinga pasākumos, ņemot vērā kopējās tendences nozares tirgū;
4.) veikt aptauju un sniegt datu apkopojumu par patērētāju attieksmi pret inovatīvām mārketinga metodēm;
5.) sniegt secinājumus un priekšlikumus par alternatīvā mārketinga nozīmi mūsdienu uzņēmumā.
…
Vērojot mūsdienu uzņēmumu komunikāciju ar sabiedrību, esošajiem un potenciālajiem klientiem, bieži jāsecina, ka tā ir uzspiedoša, vienpusēja un nepatiesa. No vienas puses - uzņēmuma mērķis ir pārdot pēc iespējas vairāk produkcijas, iegūt lielāku peļņu un tam nepieciešama augstas kvalitātes kārdinoša reklāma. Lai arī šādā veida reklāmas parasti tiek demonstrētas televīzijā, nenoliedzami arī citos medijos tiek izmantots klasisks, samērā bezpersonisks vienvirziena vēstījuma nodošanas veids. Kā piemēru varu minēt vadošu auto ražotāju, sadzīves preču, alkohola un arī pārtikas ražotāju reklāmas. Tās ir visnotaļ iespaidīgas, krāšņas, vilinošas un mēģina aizskart kādu no skatītāja vajadzībām. Šāda veida reklāmām bieži cauri spīd uzspīlētā vajadzība, nepieciešamība un unikalitāte, kas bieži nav patiesa. Mediji rada ļoti sarežģītu procesu, kura mērķis ir nodot individualizētu vēstījumu konkrētam pircējam. Mārketinga nozares problēmas aktualitāte mūsdienās saistīta ar preču tirgus pārpilnību, operatīvu jaunu ideju ģenerēšanu un nepārtraukto patērētāju prasību augšanu, kā arī ar pieaugošo konkurenci. Ļoti būtisks fakts ir patērētāja personiskās īpašības. Mūsdienu patērētāju ir grūti pārsteigt. Uzņēmēji pēta kopsakarības starp mārketinga aktivitātēm un patērētāju reakciju uz tām, tādējādi nosakot segmentus, kuriem strādāt un metodes, ar kurām panākt vajadzīgo reakciju. Netradicionāls mārketings ir instruments, ar kuru mūsdienu uzņēmējs pārspēj to, ko patērētājs sagaida. Izejot no tēmas aktualitātes, bakalaura darba mērķis ir novērtēt netradicionālā mārketinga lomu mūsdienu uzņēmuma darbībā, izpētīt inovatīvu mārketinga pasākumu lietderību, analizējot šī brīža situāciju nozares tirgū un izstrādāt priekšlikumus uzņēmuma mārketinga darbības rezultātu uzlabošanai. Darba mērķa sasniegšanai tika izstrādāti šādi uzdevumi: 1.) izpētīt teorētiskās atziņas netradicionālā mārketinga veidošanā un ieviešanā; 2.) netradicionālā mārketinga veidu novērtējums; 3.) sniegt ieskatu inovatīvu ideju ieviešanai uzņēmuma mārketinga pasākumos, ņemot vērā kopējās tendences nozares tirgū; 4.) veikt aptauju un sniegt datu apkopojumu par patērētāju attieksmi pret inovatīvām mārketinga metodēm; 5.) sniegt secinājumus un priekšlikumus par alternatīvā mārketinga nozīmi mūsdienu uzņēmumā. Lai sasniegtu darbā izvirzīto mērķi, bakalaura darba autors izmantos teorētiskās, aptaujas analīzes un statistiskās analīzes metodes. Darba mērķa sasniegšanai autors analizē teorētisko literatūra latviešu, angļu un krievu valodās, kā arī aktuālo informāciju interneta vietnēs – rakstus un publikācijas.
- Mārketinga plāns
- Netradicionālā mārketinga loma mūsdienu uzņēmumā
- Reklāmas veidošanas īpatnības uzņēmumā AS "Laima"
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Mārketinga plāns
Diplomdarbs augstskolai48
-
Reklāmas veidošanas īpatnības uzņēmumā AS "Laima"
Diplomdarbs augstskolai67
Novērtēts! -
Rentabilitātes paaugstināšana tirdzniecības uzņēmumā SIA "XXX"
Diplomdarbs augstskolai62
-
SIA "Trigers" mārketinga vides analīze
Diplomdarbs augstskolai72
-
Mārketinga komunikāciju plāns SIA "AVG grupa"
Diplomdarbs augstskolai50