SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Secinājums:
Latvijas nodokļu administrēšanas sistēma ir veidojusies uz iepriekšējo gadu pieredzes un to veido valstu konsultācijas par nodokļu sistēmu.
Priekšlikums:
Lai paaugstinātu indivīdu dzīves līmeni Latvijā, nepieciešams veikt radikālas izmaiņas nodokļu piedziņas sistēmā, kas sekmētu nodokļu apjoma ieplūšanu valsts budžetā un attīstītu Latvijas tautsaimniecību.
Secinājums:
Nodokļu administrēšana ir ievērojami pilnveidota pēdējos gados, taču joprojām vērojamas nepilnības.
Priekšlikums:
Lai sasnigtu valsts mērķus, nepieciešama:
- no administrēšanas struktūras puses nodokļu veiksmīga novērtēšana, iekasēšana, resursu izlietošana;
- objektīva nodokļu administrēšanas iestāžu darbības novērtēšana;
- nodokļu iekasēšanas vienkāršošana;
- sīkāko nodokļu nemaksātāju kotrole;
- nodokļu maksātāju patiesas informācijas sniegšana gan rakstiskā, gan elektroniskā veidā.
Secinājums:
Finansu reformas gaitā veidojas budžeta deficīts, kas nodokļu administrācijas kļūdu dēļ veido:
- nodokļu parādus;
- nodokļu nemaksāšanu.
Izvairīšanās no nodokļu maksāšanas, veicina krāpšanu un korupciju, ko ļoti grūti novērst to neredzamā rakstura dēļ.
Priekšlikums:
Nodokļu maksāšanas stimulēšanai lietderīgi izveidot vienotu sistēmu, kas, ja tiek palielināts nodokļu maksāšanas apmērs, optimāli samazina nodokļu likmes zināmā periodā. Nodokļu sistēmai jābūt pamatotai ar ekonomisku izdevīgumu, kad nodokļus maksāt ir izdevīgāk nekā izvairīties no to nomaksas.
Secinājums:
Nodokļu administrācija, pirmkārt, vēršas pie lielo nodokļu nemaksātājiem, atstājot novārtā uzņēmumus ar salīdzinoši nelielo parādu. Līdz ar to šie uzņēmumi netiek informēti par izveidojušos parādu un nodokļu administrācija vēršas jau ar lielāku parādu piedziņas summu.
Priekšlikums:
Nodokļu administrācijai nepieciešams informēt visus nodokļu nemaksātājus par parādiem, lai tie laicīgi tiktu nomaksāti un neveidotos pārpratumi.
…