-
Naftas produktu tranzīts Latvijā
2000. - 2010. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 7 | |
1. | Latvijas makroekonomisko rādītāju izvērtējums | 9 |
1.1. | Latvijas makroekonomisko rādītāju dinamika | 9 |
1.2. | Galveno makroekonomisko rādītāju analīze Latvijā un Baltijas valstīs | 16 |
2. | Naftas produktu ietekme uz akcīzes nodokļa ieņēmumiem | 21 |
2.1. | Akcīzes nodokļa dinamikas vētrējums | 21 |
2.2. | Akcīzes nodokļa ieņēmumi no naftas produktiem | 23 |
2.2.1. | Svina nesaturošs benzīns | 25 |
2.2.2. | Dīzeļdegviela | 27 |
2.2.3. | Degvieleļļa | 28 |
2.3. | Faktori, kas ietekmē akcīzes nodokļa ieņēmumus no naftas produktiem | 31 |
3. | Multimodālo naftas pārvadājumu tranzītā variantu pētījums | 40 |
3.1. | Latvijas cauruļvadu sistēmas attīstības projektu novērtējums | 40 |
3.2. | Naftas transportēšanas maršrutu ekonomiskais salīdzinājums Baltijas reģiona | 48 |
Secinājumi un priekšlikumi | 60 | |
Literatūras saraksts | 64 |
Baltijas jūra ir tirdzniecības ceļš, ko tirgotāji vērtīgi izmanto jau simtiem gadu. Ne tikai padomju, bet jau cariskā un vēl senākas varas veicinājušas ostu, ceļu un dzelzceļu būvi, nodrošinot tieši Baltijas reģiona lomu starptautiskajā tirdzniecībā. Kopš Latvija, Igaunija un Lietuva ir neatkarīgas valstis un vairs neietilpst sabrukušās Padomju Savienības vienotā tautsaimnieciskajā kompleksā, tās sāka pāriet uz tirgus ekonomikas pamatiem un kļuva par starptautiskā kapitāla migrācijas objektu. Tirgus ekonomikas pasaule paplašinājās, radās zināms vakuums, ko dažādu valstu nacionālās firmas un transnacionālās korporācijas centās aizpildīt. Pirmajos neatkarības atjaunošanas gados starptautiskā kapitāla interese par Baltijas valstīm saistījās pirmām kārtām ar tilta lomu un tranzītkoridoru starp kādreizējo Padomju Savienības telpu (NVS valstīm) un Rietumiem. Sabrukusi Savienības plānsaimnieciskā apgādes sistēma radīja labvēlīgus apstākļus, lai lieli, būtībā bezsaimnieciski resursi kļūtu par tirdzniecības objektu starp vēl nenacionalizētām firmām NVS teritorijā un Rietumu uzņēmumiem. Latvija, kā arī pārējās Baltijas valstis, bija ideāls starpnieks šajos darījumos, jo labi pārzināja Austrumu tirgu ar tā specifiskām postpadomju attiecībām un vecajām tradīcijām.
Pagājušā gadsimta beigās iesāktā un padomju laikos izveidotā Baltijas tirdzniecības – transporta infrastruktūra ir precīzu zinātnisku aprēķinu rezultāts, vadoties no ekonomiskās efektivitātes kritērija un kravu transportēšanas izmaksu minimizācijas.
Pēc starptautiskās tirdzniecības teorijas pamatlicēja, skotu ekonomista Ādama Smita uzskatiem, ekonomikā pastāv divi svarīgi kritēriji, kāpēc valstis savstarpēji tirgojas ar precēm un pakalpojumiem:
1.Ekonomisko resursu sadales nevienmērīgums starp valstīm. Pastāv būtiska atšķirība dažādu pasaules valstu nodrošināšanā ar ekonomiskiem resursiem.
Mūsdienās viss ļoti ātri mainās un atbilstoši notiek izmaiņas atsevišķu valstu ekonomisko resursu kvantitātē un kvalitātē. Taču īpašie apstākļi rada vienai valstij priekšrocības salīdzinājumā ar citām valstīm noteiktu preču un pakalpojumu ražošanā. Tādējādi pastāv priekšrocības, kuras nosaka valsts ģeogrāfiskais novietojums, klimatiskie apstākļi, darba resursi, kapitāls un ražošanas tehnoloģija. Atkarībā no tā, kādas ir priekšrocības, valsts specializējas noteiktu preču ražošanā un pakalpojumu sniegšanā.
Latvijas izdevīgajam ģeogrāfiskajam novietojumam ir liela nozīme visā pasaulē, it īpaši attīstoties starptautiskiem integrācijas procesiem Eiropā. Aizvien lielāks skaits valstu aktīvāk izmanto Baltijas reģiona tirdzniecības ceļus. Tādējādi Baltijas jūra ir kļuvusi par svarīgu mezglu Eiropas transporta sistēmā, ar kuru palīdzību nodibināti kontakti starp austrumiem un rietumiem, ziemeļiem un dienvidiem. Baltijas jūras reģiona transporta sistēmas izmantošana sniedz nozīmīgu ekonomisko efektu gan valstīm, gan komercstruktūrām, kas veic kapitālieguldījumus tās attīstībai.…
Transports un sakari ir svarīga valsts tautsaimniecības pakalpojumu sektora nozare. Latvijas izdevīgais ģeogrāfiskais novietojums sekmē ekonomisko sakaru paplašināšanos starp kaimiņvalstīm un ietekmē arī transporta nozares attīstību valstī. Ņemot vērā minēto ģeogrāfisko aspektu, Latvijā ir nozīmīga nozare – tranzīts, kas savukārt nosaka tālāku satiksmes ceļu un sakaru sistēmu attīstību. Pēdējo gadu transporta nozares statistiskie dati liecina, ka Latvijā pieaug tranzīta kravu pārvadājumi un līdz ar to īpatnējais svars kopējā kravu apgrozījumā. Tā kā kravu struktūrā dominē energonesēji, tad diplomdarbā ir veikts tieši naftas produktu tranzīta attīstības nosacījumu pētījums, balstoties galvenokārt uz šo kravu tranzīta attīstību dažādos variantos.
- Naftas produktu tranzīts Latvijā
- Starptautisko konteineru pārvadājumu organizēšana
- Transporta nozares novērtējums un attīstības perspektīvas Latvijā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Transporta nozares novērtējums un attīstības perspektīvas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai67
-
Starptautisko konteineru pārvadājumu organizēšana
Diplomdarbs augstskolai58
Novērtēts! -
Latvijas Republikas tranzītpakalpojumu tirgus analīze
Diplomdarbs augstskolai52
-
AS "Ventspils tirdzniecības osta" darbības pilnveidošana
Diplomdarbs augstskolai66
-
SIA "Ostas termināls" darbība un vieta tirgū
Diplomdarbs augstskolai71