1. MĀCĪBU PROCESA OPTIMIZĀCIJA, OPTIMIZĀCIJAS IESPĒJAS SĀKUMSKOLĀ
J. Babanskis ar mācību optimizāciju saprot plašu pasākumu sistēmu, kas skolotājam dod iespēju konkrētajos apstākļos sasniegt vislabākos iespējamos rezultātus. [6, 30]
Optimizēt mācību procesu, ievērojot vispārīgos mācību un audzināšanas mērķus, pedagoģiskās likumsakarības, mācību principus, katra skolēna un visas klases reālās mācīšanās iespējas un audzinātības līmeni, kā arī paša skolotāja iespējas, nozīmē noteikt attiecīgajai mācību stundai vai stundu ciklam konkrētos mācību uzdevumus, atbilstoši tiem konkretizēt mācību saturu, izvēlēties piemērotas formas un metodes (arī pareizi tās saskaņot). Tas viss kopumā rada iespēju sasniegt projektētos rezultātus paredzētajā laikā ar mācību procesa dalībnieku normālu piepūli.
J. Babanskis nosaka šādus pamatposmus, kas ir nozīmīgi mācību optimizēšanā:
1) mācību mērķu un uzdevumu konkretizēšana;
2) mācību satura konkretizēšana un tā mērķtiecīga sakārtošana;
3) mācību līdzekļu plānošana, mācību formu un metožu izvēle;
4) skolotāja un skolēnu mijiedarbības organizēšana, mācību procesa vadība;
5) mācību darbības kontroles un paškontroles regulēšana;
6) skolotāja un skolēnu gūto darba rezultātu analīze nolūkā pilnīgot mācības nākamajā ciklā
Pirmajā posmā – mācību uzdevumu noteikšanā, skolotājs:
• iepazīstas ar galvenajām prasībām, kas ietvertas mācību programmā;
• iepazīstas ar mācību grāmatas saturu un noskaidro, kā mācību un audzināšanas uzdevumus ar to var realizēt;
• konkretizē mācību uzdevumus, ievērojot skolēnu reālās mācīšanās iespējas un audzinātības līmeni, klases sastāvu un īpatnības;
• precizē mācību un audzināšanas uzdevumus, ievērojot atsevišķu audzēkņu un skolēnu grupu īpatnības.
…