Pievienot darbus Atzīmētie0
Darbs ir veiksmīgi atzīmēts!

Atzīmētie darbi

Skatītie0

Skatītie darbi

Grozs0
Darbs ir sekmīgi pievienots grozam!

Grozs

Reģistrēties

interneta bibliotēka
Atlants.lv bibliotēka
21,48 € Ielikt grozā
Gribi lētāk?
Identifikators:616435
 
Vērtējums:
Publicēts: 15.01.2010.
Valoda: Latviešu
Līmenis: Augstskolas
Literatūras saraksts: 45 vienības
Atsauces: Ir
Laikposms: 2000. - 2010. g.
SatursAizvērt
Nr. Sadaļas nosaukums  Lpp.
  ANOTĀCIJA    2
  ANNOTATION    3
  APZĪMĒJUMU SARAKSTS    5
  IEVADS    6
1.  VESELĪGA UZTURA LOMA SKOLĒNA VESELĪBAS VEICINĀŠANĀ    9
1.1.  Skolas vecuma bērnu vecumposmu īpatnības    10
1.2.  Uzturs skolas vecuma bērnu vecumā    14
1.3.  Pētījumi par skolas vecuma bērnu uztura paradumiem    17
2.  UZTURA JAUTĀJUMI MĀCĪBU PRIEKŠMETU STANDARTOS, PROGRAMMU PARAUGOS, TEMATISKAJOS PLĀNOS    22
3.  PEDAGOĢISKAIS PĒTĪJUMS    33
3.1.  Pētījuma bāzes raksturojums    33
3.2.  Pētījuma metodoloģija    33
3.3.  Pētījumā iegūtie dati un to analīze    35
  IETEIKUMI    60
  NOBEIGUMS    63
  IZMANTOTĀ LITERATŪRA UN    65
  PIELIKUMI    69
1.pielikums.  Anketas paraugs    69
2.pielikums.  Intervijas ar RTV ēdināšanas darbiniekiem    72
3.pielikums.  Intervijas ar priekšmetu skolotājiem    76
4.pielikums.  Ēdienkarte    86
Darba fragmentsAizvērt

IEVADS
Bērni ir tie, kas veidos mūsu valsts nākotni, kļūs par speciālistiem dažādās dzīves jomās. Tāpēc valsts, vecāku un skolotāju pienākums ir rūpēties, lai bērni augtu veseli, pilnvērtīgi attīstītos kā fiziski, tā arī garīgi.
Viens no galvenajiem veselību ietekmējošiem faktoriem ir uzturs. No uztura kvalitātes ir atkarīga bērnu attīstība, veselība un darbaspējas. Nepietiekams un nesabalansēts uzturs aizkavē bērnu augšanu un attīstību, mazina organisma pretestības spējas slimībām. Skolas vecuma bērniem ir iespēja izvēlēties uzturu, taču informācija par to, kas vēlams, kas ne, ne vienmēr ir pietiekama, tādēļ noteicējiem jābūt vecākiem un skolai.
Skolas uzdevums ir skolēnus nodrošināt ar zināšanām un prasmēm, kādas nepieciešamas, lai izprastu uztura nozīmi, spētu izvēlēties veselīgu uzturu un ievērot veselīga uztura ieteikumus, kuri balstīti uz uzturzinātnes atziņām.
Veselīga uztura paradumus skolēni sāk apgūt pamatskolā sociālo zinību, bioloģijas un mājturības stundā. Piemēram, stundās korektā formā tiek runāts par aptaukošanos un ķermeņa masas indeksu, bet mājturībā — par kalorijām un dienas ēdiena devām. Vidusskolā šīs zināšanas tiek padziļinātas un vairāk doti praktiski uzdevumi, kur tiek vairāk izkoptas prasmes un iemaņas, līdztekus zināšanām.
Diplomdarba autori dziļāk izpētīt uztura tēmas iekļaušana mācību saturā pamudināja apstāklis, ka, lai gan uztura tēma ir iekļauta mācību priekšmetu programmās, kas apgūta gan pamatskolā, gan padziļināti vidusskolā, tomēr problēmas, kas saistītas ar aptaukojošo bērnu īpatsvaru un to bērnu skaitu, kam ir vielmaiņas traucējumi, ir aktuāla mūsdienu sabiedrības problēma. Pēc pašreizējiem statistikas datiem, 2005. un 2006. gadā Valsts sabiedrības veselības aģentūras veiktajā pētījumā par veselību ietekmējošajiem paradumiem atklāts, ka gandrīz 7% aptaujāto Latvijas skolēnu no 11 līdz 15 gadu vecumam ir palielināta ķermeņa masa, bet gandrīz 1% ir aptaukošanās. Daudz satraucošāki dati, kas tika atklāti Latvijas vispārizglītojošo skolu pirmklasnieku vidū (2007./2008.mācību gads), liecina, ka Latvijā 21,5% septiņgadīgu bērnu ir lieka ķermeņa masa, ieskaitot aptaukošanos. Tāpēc arī darba autore nolēmusi noskaidrot vai izglītošana par uztura jautājumiem ir pietiekoša un skolēni pielieto šīs zināšanas dzīvē. Tiks pētīts, kādas zināšanas par uztura jautājumiem tiek skaidrotas un pasniegtas skolēniem, cik daudz mācību stundas tam tiek atvēlētas, analizējot mācību programmas, standartu un salīdzinot tās ar skolotāju tematiskajiem plāniem.
Šī darba veikšanai darba autore plāno izmantot daudzveidīgu literatūru, lai pilnīgāk varētu izprast un izanalizēt doto problēmu.
Darba autore galvenokārt izmanto Andersones R. grāmata „Izglītības un mācību priekšmetu programmas”, jo autore visuzskatamāk ir apkopojusi literatūru par izglītību un mācību saturu, kā arī mācību priekšmetu standartus, programmu paraugus, ko ir izstrādājusi Izglītības un zinātnes ministrija (IZM); Rīgas Teikas vidusskolas (RTV) tematiskos plānus; Sabiedrības veselības aģentūras (SVA) veiktos pētījumus par skolēnu veselību ietekmējošiem paradumiem, Puškareva „Attīstības psiholoģija un „Ievads veselības mācībā”, autora kolektīva „ Veselības grāmata” u.c.
Darba autore plāno veikt aptaujas skolēnu vidū, uzzināt viņu viedokli par veselīgu uzturu. Tāpat veikt intervijas ar priekšmetu skolotājiem un skolas ēdināšanas darbiniekiem.
Tāpēc savā diplomdarbā esmu izvirzījusi mērķi un uzdevumus.
Mērķis: noskaidrot tēmas „veselīgs uzturs” iekļaušanas iespējas pamatskolas un vidusskolas mācību saturā.
Pētījuma jautājumi:
1. Kāds ir apskatāmo jautājumu apjoms par veselīgu uzturu pamatskolas un vidusskolas mācību priekšmetu standartos un priekšmetu programmu paraugos?
2. Kādi ir skolēnu ēšanas paradumi un kas tos ietekmē?

Mērķa īstenošanai tiek izvirzīti šādi uzdevumi:
• Izpētīt teorētisko literatūru par pētāmo problēmu;
• Izpētīt reglamentējošos dokumentus;
• Noskaidrot skolēnu un skolotāju viedokli par uztura jautājumiem, izmantojot aptaujas metodi;
• Izvērtēt Rīgas Teikas vidusskolas (RTV) skolēnu ēšanas paradumus;
• Analizēt un izvērtēt RTV ēdnīcas ēdienkarti;
• Apkopot, analizēt un izvērtēt pētījumā gūtos rezultātus;
• Izstrādāt ieteikumus par uztura jautājumiem pamatizglītības un vidējās izglītības mācību priekšmetos.

Pētīšanas metodes:
• Pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze;
• Dokumentu analīze;
• Anketēšana, intervija;
• Kvantitatīvā pētīšanas metode.

Pētījuma bāze: Rīgas Teikas vidusskola, 5.,8.,10. klašu skolēni, kopējais skaits – 193 respondenti, 5 priekšmetu skolotāji – veselības mācības, sociālo zinību, bioloģijas, dabaszinības, mājturības un tehnoloģijas.

Pētījuma struktūra: ievads, trīs nodaļas, nobeigums, izmantotās literatūras un avotu saraksts, anotācijas latviešu un angļu valodā, pielikums.

Autora komentārsAtvērt
Parādīt vairāk līdzīgos ...

Atlants

Izvēlies autorizēšanās veidu

E-pasts + parole

E-pasts + parole

Norādīta nepareiza e-pasta adrese vai parole!
Ienākt

Aizmirsi paroli?

Draugiem.pase
Facebook

Neesi reģistrējies?

Reģistrējies un saņem bez maksas!

Lai saņemtu bezmaksas darbus no Atlants.lv, ir nepieciešams reģistrēties. Tas ir vienkārši un aizņems vien dažas sekundes.

Ja Tu jau esi reģistrējies, vari vienkārši un varēsi saņemt bezmaksas darbus.

Atcelt Reģistrēties