Mūsdienās cilvēks arvien vairāk cenšas izprast pasauli sev apkārt un sevi. Zinātne ir nonākusi tik tālu, ka tā spēj izskaidrot, to kā notiek vissarežģītākie procesi. Cilvēks ne tikai izzina visu sev apkārt, bet savu iekšējo, jūtu un garīgo pasauli.
Cilvēka jūtu pasaule, kas zinātnē uzņēmusi ļoti straujus apgriezienus nāk klajā ar jaunām teorijām. Cilvēce ir nonākusi savā attīstībā tik tālu, ka tā spēj skaidrot cilvēka iekšējās izjūtas un pierādīt to, kāpēc mēs jūtamies tieši tā un ne savādāk, kāds ir emociju mehānisms. Zinātnieki arī piedāvā praktiskas zināšanas, kuras ikkatrs var izmantot savas iekšējās dzīves sakārtošanai, kontrolēšanai un plānošanai. Vieno no šīm teorijām ir emocionālā inteliģence, kuras ietvertās komponentes var praktiski noderēt katram no mums dažādās dzīves situācijās, vai tās ir attiecības ģimenē, sevis motivēšana skolas darbu paveikšanai, vai gatavošanās sporta sacensībā.
Mēs katrs esam dažādi. Katram cilvēkam piemīt noteikts personisko iezīmju kopums, jeb temperaments. Iezīmes, kas mūs raksturo saskarsmē ar citiem cilvēkiem, emocionalitātē, aktivitātē utt., kas sasaucoties ar emocionālo inteliģenci ir īpašības, komponentes, prasmes, kas ir svarīgas, lai dzīvē gūtu panākumus.
Noteiktam temperamenta tipam piemīt emocionālās inteliģences īpašības, kas ir attīstītākas, vai pretēji, ne tik attīstītas.
Sportā mūsdienās tiek daudz runāts par psiholoģisko sagatavotību un nereti sacensības rezultātus, tieši, vai netieši ietekmē emocionālā gatavība, vai tas būtu pēdējo sekunžu metiens basketbolā, vai piespēlēšana hokejā, komandas spēle volejbolā, vai emocionāla noturība šaušanā.
Pētījuma hipotēze – Ja personības psiholoģiskajās iezīmēs dominē ekstraversija un emocionāla noturība, tad šādam sportistam ir raksturīgas izteiktas emocionālā inteliģences komponentes.
Pētījuma mērķis – studentu personības iezīmju un emocionālās inteliģences saistības izvērtējums.
Pētījuma uzdevumi:
1.Noteikt emocionālās inteliģences pašvērtējumu LSPA 3. kursa studentiem (sportistiem).
2.Noteikt personības iezīmju izvērtējumu LSPA 3. kursa studentiem (sportistiem).
3.Izvērtēt savstarpējās saistības starp personības dominējošajām iezīmēm un emocionālās inteliģences pašvērtējumu.
Pētījuma objekts – Personības pilnveides process.
Pētījuma priekšmets – Personības iezīmes un emocionālās inteliģence.
Pētījuma subjekts – LSPA 3. kursa studenti (LSPA studenti, kuri nodarbojas ar sportu. Turpmāk tekstā „studenti”).
Aizstāvēšanai tiek izvirzīts – personības iezīmju un emocionālās inteliģences savstarpējā saistības izvērtējums LSPA 3. kursa studentiem (sportistiem).
Atslēgas vārdi – Emocionālā inteliģence, temperaments, personības iezīmes.…