Latvijā tā pat kā jebkuras citas valsts politikas īstenošana valsts mērogā realizējas kā izpildvaras institūciju darbība, izstrādājot likumprojektus, noteikumus, instrukcijas un citus normatīvos aktus, kas veido darbības nosacījumus attiecīgajā jomā, veidojot finansējuma pieprasījumus valsts budžetam un realizējot dažādus projektus attiecīgās politikas ieviešanai. Izpildvaras institūcijās koncentrējas arī plaša informācija par esošo situāciju un problēmām attiecīgajā jomā, tāpēc no Ministru kabineta efektīvas un atbildīgas rīcības vislielākajā mērā ir atkarīgs tas, vai pastāvošajām problēmām tiek meklēti risinājumi, kā arī cik adekvāti un efektīvi tie ir.
Saskaņā ar mūsu valsts pamatlikumu, Latvijas Republikas Satversmi, Latvijā pastāv likumdošanas vara, kura pieder Saeimai, izpildvara, kuru īsteno Ministru kabinets, un tiesu vara, kuru īsteno tiesas. Nacionālajā līmenī izpildvara pieder Ministru kabinetam, kas to īsteno ar valsts pārvaldes institūciju palīdzību. Tas ir viens no galvenajiem valsts politikas veidotājiem un virzītājiem gan ārējās un drošības politikas jomā, gan arī sociālās politikas jomā.
Izpildvaras funkcionēšana tiek balstīta uz normatīvajiem aktiem, to pieņemšanā, grozīšanā un regulēšanā. Šis process ir nepārtraukts, normatīvie akti tiek grozīti, laboti un pielāgoti gan Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem gan mūsdienu sabiedrības vajadzībām.…