Diplomdarbs
Tehnoloģijas
Datori, elektronika, programmēšana
Lēmumu atbalsta sistēmas izstrāde svešvalodu mācīšanai pi...-
Lēmumu atbalsta sistēmas izstrāde svešvalodu mācīšanai pielietojamo datorprogrammu izvēlei
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 7 | |
1. | Daudzkritēriju lēmumu analīzes metožu apraksts | 9 |
1.1. | Leksikogrāfiskā kritēriju salīdzināšanas metode | 11 |
1.2. | Nosvērtās summas metode | 12 |
1.3. | Pāru salīdzināšanas metode | 13 |
1.4. | Secinājumi | 14 |
2. | Svešvalodu mācīšanai pielietojamo datorprogrammu apraksts | 15 |
2.1. | Hot potatoes | 15 |
2.2. | TexToys | 18 |
2.3. | WebQuestions 2 | 19 |
2.4. | Telos Language Partner Pro (TLP Pro) | 20 |
2.5. | QuizFaber | 22 |
2.6. | Teaching Templates Quiz Maker | 23 |
2.7. | C-Test Creator | 24 |
2.8. | Question Tools Editor Suite | 25 |
2.10. | Secinājumi | 33 |
3. | Lēmumu analīzes metožu pielietojums | 34 |
3.1. | Programmatūras izvēle sākumskolas audzēkņiem | 35 |
3.1.1. | Leksikogrāfiskās kritēriju salīdzināšanas metodes realizācija | 35 |
3.1.2. | Nosvērtās summas metodes realizācija | 39 |
3.1.3. | Pāru salīdzināšanas metodes realizācija | 41 |
3.2. | Programmatūras izvēle vidusskolu audzēkņiem | 45 |
3.2.1. | Leksikogrāfiskās kritēriju salīdzināšanas metodes realizācija | 45 |
3.2.2. | Nosvērtās summas metodes realizācija | 48 |
3.2.3. | Pāru salīdzināšanas metodes realizācija | 49 |
3.3. | Programmatūras izvēle pensijas vecuma cilvēkiem | 53 |
3.3.1. | Leksikogrāfiskās kritēriju salīdzināšanas metodes realizācija | 53 |
3.3.2. | Nosvērtās summas metodes realizācija | 56 |
3.3.3. | Pāru salīdzināšanas metodes realizācija | 58 |
3.4. | Rezultāts | 62 |
SECINĀJUMI | 64 | |
LITERATŪRA | 66 |
IEVADS
Mūsdienās, attīstoties informācijas tehnoloģiju piedāvātajām iespējām un tām ienākot arvien jaunās dzīves sfērās un nozarēs, ir novērojama tendence arī mācību procesā integrēt dažādus jaunus tehnoloģiskos risinājumus. Svešvalodu apguves sfēra šajā ziņā nav izņēmums, pēdējos gados ir klajā nākuši vairums programmatūras rīku, kuru pielietojuma mērķis ir nodrošināt ērtas, efektīvas un datorizētas svešvalodu apguves iespējas. Pastāv zināma šo rīku klase, kas ļauj attiecīgās svešvalodas pasniedzējam veidot uzdevumus, kas tiktu pielietoti svešvalodas apguvē un padarīt izveidotos uzdevumus pieejamus tīmekļa lappušu veidā, lietojot Internetu. Pateicoties šādām datorprogrammām uzdevumus saturošās tīmekļa lappuses ir iespējams veidot praktiski bez jebkādām programmēšanas zināšanām, jo tiek nodrošināts automātisks html failu ģenerēšanas process.
Jāatzīst, ka svešvalodu apmācībai pielietojamo programmu klāsts ir diezgan plašs un funkcijas, kuras iespējams realizēt, izmantojot šī programmas, var būt katrai programmai atšķirīgas. Tāpat ļoti dažādas mēdz būt lietotāju grupas, kam veidojamie uzdevumi ir paredzēti un, likumsakarīgi, katrai no šīm grupām ir savas specifiskas prasības pret to, kāda tipa uzdevi tām ir nepieciešami. Tātad rodas problēma izvēlēties konkrētu programmu, kas vislabāk apmierinās konkrētas lietotāju grupas vajadzības. Šo problēmu iespējams risināt piemērotākās programmas izvēlei izmantojot daudzkritēriju lēmumu analīzes metodes. Jāpiebilst, ka lēmumu zinātne ir salīdzinoši jauna mūsdienu zinātnes nozare, kas pamazām sāk ieņemt arvien nozīmīgāku lomu daudzās dzīves jomās, it īpaši biznesa un menedžmenta sfērā. Viena no visplašāk izplatītajām šīs zinātnes nozarēm ir tieši daudzkritēriju lēmumu analīze, kas ļauj noteikt labāko problēmas risinājumu pēc vairākiem kritērijiem.
Šī bakalaura darba mērķis ir, izmantojot daukritēriju lēmumu analīzes metodes, noteikt programmatūru, kas būtu vispiemērotākā svešvalodas mācīšanai pielietojamo uzdevumu izveidei trīs dažādām lietotāju grupām. Šajā darbā apskatītās lietotāju grupas ir: sākumskolu audzēkņi, vidusskolu audzēkņi, kā arī pensijas vecuma cilvēki. Katrai no šīm grupām ir savas specifiskas prasības pret to, kāda veida uzdevumi tām ir paredzēti, tā, piemēram, gados jaunākajiem sākumskolu audzēkņiem ir nepieciešami interaktīvi uzdevumi, kuros iekļauti dažādi uzmanību piesaistoši attēli, animācijas un skaņas efekti, kā arī uzdevumi, kurus pildot būtu nodrošināta vārdu krājuma paplašināšanas iespēja. Vidusskolu audzēkņiem nepieciešami gramatikas uzdevumi, kā arī uzdevumi, kuros iekļauts darbs ar gariem tekstiem, savukārt pensijas vecuma cilvēkiem ir nepieciešams nodrošināt uzdevumu saskarni dzimtajā valodā, kā arī dažādas palīdzības funkcijas.
Šī bakalaura darba izstrādes gaitā ir veikts darbs ar literatūras avotu analīzi, aprakstot daudzkritēriju lēmumu analīzes metodes un nosakot, kuras lēmumu analīzes metodes var tikt izmantotas, lai noteiktu, kāda ir vispiemēroākā programmatūra svešvalodu mācīšanai pielietojamo uzdevumu izveidei katrai no trim apskatītajām lietotāju grupām. Ir apskatītas astoņas populārākās uzdevumu veidošanas datorprogrammas, raksturoti to darbības principi un funkcijas, kā arī nodemonstrēta uzdevumu veidošanas programmas darbība, veicot uzdevuma izveidi. Ir realizētas trīs lēmumu analīzes metodes vislabākās programmas noteikšanai, katrai no lietotāju grupām.
Bakalaura darbs ir strukturēts trijās daļās. Pirmajā daļā, kas sastāv no četrām apakšnodaļām, ir veikts bakalaura darbā izstrādes gaitā realizēto daudzkritēriju lēmumu analīzes metožu apraksts. Otrā daļa sastāv no desmit apakšnodaļām, kurās ir apskatīta visu darba izstrādes gaitā izmantoto uzdevumu veidošanas programmu darbība un nodemonstrēta uzdevuma izveide ar vienu no aprakstītajām programmām. Trešā darba daļa satur četras apakšnodaļas, kurās ir demonstrēta lēmuma analīzes metožu realizācija, kā rezultātā ir noteiktas piemērotākās datorprogrammas uzdevumu veidošanai katrai no trijām apskatītajām lietotāju grupām. Darba noslēgumā ir iekļauti secinājumi par darba izstrādes gaitā paveikto, kā arī izmantoto literatūras avotu saraksts.
…
Šajā bakalaura darbā ir apskatītas vairākas svešvalodu apmācībai izmantojamās datorprogrammas, kā arī noteikts, kuras no apskatītajām programmām ir piemērotākas attiecīgajām lietotāju grupām (sākumskolu audzēkņi, vidusskolu audzēkņi, pensijas vecuma cilvēki). Piemērotākās programmatūras noteikšana tika realizēta izmantojot daudzkritēriju lēmumu analīzes metodes (leksikogrāfiskā kritēriju salīdzināšana, nosvērtā summa, pāru salīdzināšana).
- Internetā ievietojamo JAVA appletu izstrāde mācību līdzekļiem
- Lēmumu analīze informācijas tehnoloģijas projekta izstrādē
- Lēmumu atbalsta sistēmas izstrāde svešvalodu mācīšanai pielietojamo datorprogrammu izvēlei
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Lēmumu analīze informācijas tehnoloģijas projekta izstrādē
Diplomdarbs augstskolai71
-
Loģisko programmēšanas valodu iespējas deduktīvo datu bāzu izstrādē
Diplomdarbs augstskolai66
Novērtēts! -
Daudzu ieeju - daudzu izeju sakaru sistēmas
Diplomdarbs augstskolai41
-
Informācijas sistēmas izstrāde noliktavas saimniecības projektēšanai
Diplomdarbs augstskolai94
-
P2P sistēmu izstrāde JXTA platformā
Diplomdarbs augstskolai87