Diplomdarbs
Māksla, kultūra un vēsture
Arhitektūra, dizains
Latvijas augstskolu mājaslapu krāsu, grafisko objektu un ...-
Latvijas augstskolu mājaslapu krāsu, grafisko objektu un struktūras noformēšanas dizaina īpatnības
Diplomdarbs62 Arhitektūra, dizains, Datori, elektronika, programmēšana
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 4 | |
1. | WEB DIZAINA PAMATI | 5 |
1.1. | Datorgrafikas vēsture | 5 |
1.2. | Web lapas dizains un struktūra | 5 |
1.3. | WEB galvenā lapa | 7 |
1.4. | Navigācija un pogas kā daļa no dizaina | 7 |
1.5. | WEB lapas satura nozīme | 8 |
1.6. | WEB lapas telpiskās attiecības | 9 |
1.6.1. | Formu uztvere | 9 |
1.6.2. | Forma un izmērs | 11 |
1.6.3. | Krāsa un izmērs | 11 |
1.6.4. | Tekstūra un izmērs | 12 |
1.7. | Grafiskie objekti | 12 |
1.7.1. | Taisnes | 13 |
1.7.2. | Taisnstūri | 13 |
1.7.3. | Apļi un noapaļojumi | 14 |
1.8. | Teksta, šrifta un fona attiecības | 14 |
1.9. | Logotipi | 17 |
1.10. | Reklāmas baneri | 18 |
1.11. | Animācija un skaņa | 19 |
1.12. | Mājaslapas lietojamības likumi un principi | 20 |
1.13. | Web lapas elementu proporcijas | 21 |
1.13.1. | Vienlīmeņa elementi | 22 |
1.13.2. | Dažāda līmeņa elementi | 22 |
1.13.3. | Elementu izvietošanas un teksta blīvums web lapā | 23 |
1.14. | Krāsu apraksts un to pielietošana | 23 |
1.14.1. | Krāsu pielietošana | 24 |
1.14.2. | Krāsu trijstūris un krāsu nokrāsa | 25 |
1.14.3. | Krāsu izšķirtspēja un krāsu modeļi | 26 |
1.14.4. | Krāsu aplis | 29 |
1.14.5. | Galvenās krāsas | 30 |
1.14.6. | Krāsu kombinācijas | 30 |
1.14.7. | Plakankrāsa | 31 |
1.14.8. | Ģeometriskas un fotogrāfiskas tekstūras | 32 |
1.15. | Datorgrafikas veidi | 33 |
1.15.1. | Rastra grafika | 33 |
1.15.2. | Vektorgrafika | 37 |
1.15.3. | Fraktāla grafika | 38 |
SECINĀJUMI | 39 | |
2. | LATVIJAS AUGSTSKOLU MĀJASLAPU IZPĒTE | 40 |
2.1. | Pētījuma objekta un metožu raksturojums | 40 |
2.2. | Augstskolu mājaslapu atšķirības | 40 |
2.3. | Augstskolu mājaslapu navigācijas ērtums | 41 |
2.4. | Pirmās lapas pārskatāmība | 44 |
2.5. | Augstskolas „vizītkarte” | 45 |
2.6. | Krāsu pielietojums mājaslapās | 46 |
2.7. | Dizains vai informācija? | 47 |
2.8. | Animācija un skaņa | 50 |
2.9. | Pašreklāma augstskolas mājas lapās | 51 |
SECINĀJUMI | 53 | |
NOBEIGUMS | 54 | |
KOPSAVILKUMS | 55 | |
LITERATŪRA | 61 | |
ANOTĀCIJA | 63 | |
PIELIKUMS | 66 |
NOBEIGUMS
Kopumā augstskolu pakalpojumu saraksts mājas lapās ir viegli pieejams, atrodoties pirmajā lapā, kas redzams, atverot augstskolas mājas lapu. Pārsvarā visas augstskolas savu pakalpojumu sarakstu iedala dažādās pakalpojumu grupās, kurās iekļauj konkrētus pakalpojumu un piedāvājumu aprakstus. Dažāda ir šo sarakstu pārskatāmība un saprotamība. Pakalpojumu saraksts un visa informācija, kas tajā pieejama ir mājas lapu svarīgākā sastāvdaļa, jo internets ir ļoti nozīmīgs faktors studentu sasaistē ar augstskolu, jo mājas lapā var iegūt visu nepieciešamo sākotnējo informāciju par jebkuru augstskolas piedāvājumu.
Piedāvājumu saraksts un tā informācija bieži vien ir noteicošais, vai studenti izvēlēsies konkrētas augstskolas, vai to meklēs citā augstskolā tikai tā iemesla dēļ, ka kaut kas nav saprasts, vai nav bijusi iespēja iegūt informāciju. Piedāvājumu saraksta novietojums un informācijas saturs augstskolu mājas lapās atšķiras, un šāda veida informācijas ieguve un saprotamība vislielākajā mērā ietekmē apmeklētāju skaitu. Mājas lapu lietotājiem bez īpašām pūlēm ir jāvar atrast visu sev nepieciešamo.
Diemžēl Latvijā nav nekādu institūciju vai cilvēku grupu, kas mudinātu aktīvi un publiski izmantot web lapu standartus izstrādes procesā, izskaidrojot, kādēļ tie ir nepieciešami un vērtīgi. Tāpēc arī klienti (līdz ar to arī izstrādātāji) nejūt vajadzību ieviest web lapu izstrādes standartus.
KOPSAVILKUMS
Web dizains nav tikai mājaslapas izstrāde, kas labi izskatās uz ekrāna. Dizains mājas lapai nozīmē ne tikai vizuālu pievilcību, bet arī funkcionalitāti.
Ļoti daudz mājaslapas ir pārblīvētas ar grafikas elementiem, kas gala rezultātā izskatās pēc krāšņa žurnāla vāka. Tādas lapas, protams, izskatās ļoti krāsaini un skaisti, tomēr tās nav praktiskas. Mājas lapas dizains ir tas, kas izceļ mājas lapu simtiem citu mājas lapu vidū. Tāpat ir būtiski, lai mājas lapas dizainā būtu atpazīstama konkrētā augstskola, tā grafiskais stils un citos materiālos (bukletos, reklāmās, sludinājumos) izmantotie elementi, augstskolas stilistika.
Vienlaikus ir jāņem vērā arī fakts, ka web mājas lapas dizains pēc būtības ir industriālais dizains – tas apvieno estētiskās un funkcionālās prasības, kas tiek izvirzītas mājas lapai. Tam ne tikai ir jāizskatās labi un atbilstoši vizuālās identitātes prasībām, bet arī jānodrošina ērta piekļuve galvenajam – mājas lapas saturam.
Kļūt par profesionālu web dizaineri, lasot grāmatas, nav iespējams. Ja HTML apgūšanai un web lapas projektēšanai var uzrakstīt instrukciju, kuru izpildot soli pa solim, tiks sasniegts labs rezultāts, tad dizaina izstrādei vajadzīgs talants, radoša iztēle un mākslinieciskā gaume.
Darba gaitā tika apskatīti, izlasīti un izanalizēti daudzi literatūras avoti, kā arī interneta resursi. Apskatot un izanalizējot vairākus informācijas resursus, netika atrasts neviens, kur būtu plaši izklāstīta, tieši man vajadzīgā tēma. Tomēr kopumā informācijas ir pietiekoši daudz.
Zināmas grūtības sastādīja, materiālu tulkošana latviešu valodā. Jo informācijas nav gandrīz nekādas. It īpaši, ja runa ir par web-dizainu. Atrastās informācijas avoti latviešu valodā bija par krāsu simboliku, datorgrafiku (par formātiem, grafiskajiem redaktoriem un datorgrafikas veidiem). Bija grūti tajā nozīmē, ka latviešu valodā nevar atrast tēmas specifisko terminoloģiju.
Secinājumi pierāda arī to, ka Latvijas augstskolu mājaslapu dizains un arī navigācija, lielā mērā ir gaumes jautājums.
Lai gan visās apskatītajās Latvijas augstskolu mājaslapās atrodamā informācija ir līdzīga, jo tās visās tomēr ir viens mērķis – izglītības popularizēšana, un to piedāvājumi, aktualitātes, jaunumi atšķiras, lielākoties, tikai niansēs un atkarībā no augstskolas darbības specifikas. Jau pēc pirmo lapu izpētes vien var pateikt, cik dažādas ir mūsu augstskolas, un cik dažāda ir to pieeja topošajiem un esošajiem studentiem un sevis reklamēšanai.
Daļai augstskolu sākumlapa ir ļoti vienkārša, pārskatāma un ērti lietojama, jo te norādītas tikai galvenās mājas lapā atrodamās sadaļas, valodas izvēle, meklētājs, bet otrai daļai augstskolu būtu jāpārdomā, kā atvieglot nepieciešamās informācijas atrašanu studentam, kas varbūt pirmo reizi aplūko šo augstskolas adresi.
…
Bakalaura darbā ir pētīts, kādas ir un vai atšķiras Latvijas augstskolu mājaslapās izmantotās krāsas, grafiskie objekti un struktūra. Analizētas mājaslapu dizaina un struktūras prasības un īpatnības, ņemot vērā visdažādākos aspektus: dizaina telpiskās attiecības, formu, krāsu, tekstūru, šriftu un tekstu, kompozīcijas vienotību, kontrastu un dinamiku. Augstskolas ir ieinteresētas sniegt par sevi pēc iespējas plašāku nepieciešamo informāciju. Lai arī katrai augstskolai ir sava mājaslapa, un tās kopumā ir savā starpā ļoti līdzīgas pēc sniegtās informācijas satura, tomēr arī augstskolu mājaslapas ir veidotas ar mērķi piesaistīt pēc iespējas vairāk studentu, tādēļ arī neiztikt bez mārketinga aktivitātēm. Izpētot dažādās augstskolu mājaslapas, salīdzināju un izvērtēju, kuru augstskolu mājaslapas ir esošajiem un potenciālajiem studentiem visērtākās un piedāvā nepieciešamo informāciju. Uz manu veikto pētījumu vistiešāk attiecas neformālie testi ar lietotājiem, kuri palīdz labāk izprast Latvijas augstskolu mājaslapu efektivitāti un to trūkumus. Darbs tika novērtēts kā teicams. Tas uzrakstīts gramatiski pareizā latviešu valodā. Darbā izmantots ļoti plašs literatūras saraksts, atsauces, kā arī kopsavilkums un anotācija 3 valodās.
-
A/S “Hansabanka” elektroniskie norēķini
Diplomdarbs79 Ekonomika, Datori, elektronika, programmēšana, Bankas, finanses, vērtspapīri
- Elektroniskā komercija – tās attīstības iespējas Latvijā
-
Latvijas augstskolu mājaslapu krāsu, grafisko objektu un struktūras noformēšanas dizaina īpatnības
Diplomdarbs62 Arhitektūra, dizains, Datori, elektronika, programmēšana
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Elektroniskā komercija – tās attīstības iespējas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai72
-
A/S “Hansabanka” elektroniskie norēķini
Diplomdarbs augstskolai79
-
E-pārvaldes ieviešanas problēmas Latvijas pašvaldībās
Diplomdarbs augstskolai64
Novērtēts! -
Latvijas tūrisma uzņēmumu mājas lapu analīze
Diplomdarbs augstskolai94
Novērtēts! -
Interneta resursu zīmola veidošana Latvijā
Diplomdarbs augstskolai58
Novērtēts!