Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Tūrisms, viesmīlība
Kultūras tūrisms un tā attīstības iespējas Rīgā-
Kultūras tūrisms un tā attīstības iespējas Rīgā
Diplomdarbs65 Tūrisms, viesmīlība, Uzņēmējdarbība, Vēsture, kultūra
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
ANOTĀCIJA | 3 | |
АННОТАЦИЯ | 4 | |
ANNOTATION | 5 | |
IEVADS | 6 | |
1. | KULTŪRAS TŪRISMS UN TĀ BŪTĪBA | 7 |
1.1. | KULTŪRA | 7 |
1.2. | KULTŪRAS TŪRISMA VĒSTURE | 8 |
1.3. | KULTŪRAS TŪRISMS | 9 |
1.3.1. | Kultūras mantojuma tūrisms | 16 |
1.3.2. | Mākslas tūrisms | 18 |
1.3.3. | Pilsētu kultūras tūrisms | 18 |
1.3.4. | Lauku kultūras tūrisms | 21 |
1.3.5. | Mūsdienu populārais kultūras tūrisms | 21 |
1.3.6. | Sakrālais jeb reliģiskais tūrisms | 22 |
1.3.7. | Radošais tūrisms | 23 |
1.3.8. | Ētiskais tūrisms | 24 |
1.3.9. | Dzīves vērošanas un profesionālo interešu tūrisms | 24 |
1.3.10. | Gastronomiskais tūrisms | 24 |
2. | KULTŪRAS TŪRISTI | 26 |
3. | RĪGAS KĀ KULTŪRAS TŪRISMA GALAMĒRĶA KONKURĒTSPĒJA | 33 |
4. | KULTŪRAS TŪRISMA PIEDĀVĀJUMS RĪGĀ | 35 |
4.1. | RĪGAS ARHITEKTŪRA | 36 |
4.1.1. | Jūgendstils | 37 |
4.1.2. | Koka arhitektūra | 40 |
4.2. | KULTŪRVĒSTURISKIE OBJEKTI RĪGĀ | 42 |
4.3. | RĪGAS MUZEJI | 45 |
4.4. | SVĒTKI UN FESTIVĀLI RĪGĀ | 49 |
4.5. | GASTRONOMISKAIS TŪRISMS RĪGĀ | 50 |
5. | RĪGAS KULTŪRAS TŪRISMA ATTĪSTĪŠANAS INSTITŪCIJAS, NORMATĪVIE AKTI UN PROGRAMMAS | 53 |
5.1. | RĪGAS KULTŪRAS TŪRISMA ATTĪSTĪŠANAS INSTITŪCIJAS | 53 |
5.2. | NORMATĪVIE AKTI UN PROGRAMMAS KULTŪRAS TŪRISMĀ | 61 |
6. | KULTŪRAS TŪRISMA ATTĪSTĪBAS IESPĒJAS RĪGĀ | 65 |
SECINĀJUMI | 68 | |
PRIEKŠLIKUMI | 69 | |
IZMANTOTO AVOTU SARAKSTS | 70 |
Ievads
Diplomdarba temats „Kultūras tūrisms un tā attīstības iespējas Rīgā” ir aktuāls, jo kultūras tūrisms kļūst par vienu no nozīmīgākajiem tūrisma veidiem pasaulē. Pēdējo gadu laikā kultūras tūrisms ir kļuvis par vienu no visātrāk augošajām tūrisma nišām un paredzams, ka kultūras tūrisms kļūs par vienu no vadošajiem tūrisma veidiem pasaulē. Turklāt svarīgākā kultūras tūrisma mērķauditorija ir seniori un šis ir arī lielākais augošais tirgus segments tūrisma nozarē kopumā.
Rīgai piemīt liels potenciāls kultūras tūrisma attīstībai, jo Rīgā ir pietiekami plašs kultūras tūrisma resursu klāsts, kas līdz šim nav pietiekami izmanots kultūras tūrisma produktu veidošanai. Temata aktualitāti arī pastiprina tas, ka 2014.gadā Rīga kļūs par vienu no Eiropas kultūras galvaspilsētām. Šis tituls Rīgas tūrisma attīstībai un ekonomiskajai izaugsmei ir ļoti nozīmīgs, jo tas sniegs iespēju popularizēt Rīgas tēlu starptautiski un var sniegt vērtīgu ieguldījumu Rīgas atpazīstamības veicināšanai un kultūras tūrisma attīstībai. Diplomdarba mērķis: izpētīt un raksturot kultūras tūrismu un tā attīstības iespējas Rīgā.
Diplomdarba uzdevumi:
• izpētīt kultūras tūrisma jēdzienu;
• izpētīt un raksturot kultūras tūristus Rīgā;
• izpētīt Rīgas kā kultūras tūrisma galamērķa konkurētspēju Eiropā;
• izpētīt esošo kultūras tūrisma piedāvājumu Rīgā;
• izpētīt institūcijas, kas nodarbojas ar kultūras tūrisma attīstīšanu Rīgā;
• izpētīt normatīvos aktus un programmas kultūras tūrismā Rīgā;
• izpētīt kultūras tūrisma attīstības iespējas Rīgā;
• apkopot secinājumus un izteikt priekšlikumus kultūras tūrisma produkta uzlabošanai Rīgā.
Uzsākot pētījumu, diplomdarba autors izvirzīja hipotēzi: kultūras tūrismam ir plašas attīstības perspektīvas Rīgā. Pētījuma noslēgumā autors nonāca pie secinājuma, kas pierāda izvirzīto hipotēzi.
Diplomdarba izstrādē izmantotās pētīšanas metodes:
• Literatūras avotu studijas;
• Statistisko datu apkopošana par kultūras tūrismu un tūristu skaitu pasaulē un Rīgā;
• Elektronisko datu bāžu, tai skaitā EBSCO izmantošana;
• Esošā Rīgas kultūras tūrisma piedāvājuma izpēte izmantojot interneta resursus, ceļvežus, bukletus;
• Padziļinātas intervijas ar 6 institūciju pārstāvjiem, kuras saistītas ar kultūras tūrisma attīstīšanu Rīgā (UNESCO LNK, Valsts aģentūra „Latvijas Institūts”, TAVA, Turisma Koordinācijas un informācijas centrs, Laikmetīgās mākslas centrs, Kultūras ministrija);
• 14 institūciju mājas lapu un normatīvo aktu, dokumentu un programmu izpēte.
1. Kultūras tūrisms un tā būtība
1.1. Kultūra
Kultūra neapšaubāmi ir tūrisma pastāvēšanas pamats. Cilvēki ceļo ne tikai, lai atpūstos un atjaunotu spēkus, bet arī, lai apmierinātu ziņkārību un vēlmi pēc dzīves dažādošanas. Cilvēki vēlas uzzināt kā dzīvo cilvēki apstākļos, kas ir atšķirīgi no viņu pašu. Šo citu cilvēku dzīves veids bieži vien ir neparastāks, izteikts caur reliģiskajiem rituāliem, apģērbu, festivāliem un svētkiem, tradicionālajiem ēdieniem, mākslu un amatniecību, mūziku un deju, folkloru un literatūru kā arī arhitektūru. Šādas kultūras izpausmes atšķir vienu cilvēku grupu vai kopienu no citas un padara dzīvi krāšņāku un interesantāku.
Cilvēki bieži vien ceļo arī ar mērķi redzēt pasaules nozīmīgakos vēstures un arhitektūras pieminekļus, tādus kā Angkoru Kambodžā, Tadžmahalu Indijā, Lielo Ķīnas mūri Ķīnā, Kolizeju Itālijā, arheoloģisko izrakumu vietas u.c., kas ietilpst vēsturiskajā pasaules kultūras mantojumā. Tas nozīmē, ka kultūra izpaužās divos aspektos: mūsdienu cilvēka dinamiskajā dzīvē un pagātnes liecībās. Ir arī tādi tūristi, kas ceļo ar mērķi piedalīties reliģiskajos un nereliģiskajos festivālos, apmeklēt mākslas un muzeju izstādes, mūzikas pasākumus (operu, koncertus, tradicionālās tautas dejas u.c.) kā arī teātrus. Eiropas tūrisma operatori piedāvā šādus ceļojumus ar tādiem nosaukumiem kā „mākslas brīvdienas” vai „izglītojošas brīvdienas” [92., 4. lpp.]. Visas šīs iepriekšminētās tūrisma aktivitātes ietver kultūras elementus, tādēļ, lai varētu izskaidrot kultūras tūrisma būtību un tā nozīmīgumu, nepieciešams izprast to, kas ir kultūra.
Pasaulē pastāv dažādas kultūras definīcijas, tomēr Pasaules kultūras konferencē, kas norisinājās Meksikā, 1982.gadā, tika pieņemta kultūras definīcija, kas tiek lietota visos nozīmīgākajos starptautiskajos kultūrpolitikas dokumentos. Šo kultūras definīciju ir atbalstījušas 190 ANO dalībvalstis, 2003.gadā pieņemot Apvienoto Nāciju Izglītības, Zinātnes un Kultūras Organizācijas (UNESCO) Vispārējo deklarāciju par kultūras daudzveidību [35., 4. lpp.]. Saskaņā ar šo definīciju kultūra plašākajā nozīmē ir visu to īpašo garīgo, materiālo, intelektuālo un emocionālo īpašību kopums, kas raksturo kādu sabiedrības grupu vai kopienu. Tā ietver ne tikai mākslu un literatūru, bet arī dzīves veidu, cilvēka svarīgākās pamattiesības, vērtību sistēmu, tradīcijas un uzskatus. Kultūra cilvēkiem sniedz iespēju saprast un pieņemt sabiedrības morāles un uzvedības normas, cilvēcību un saskatīt patiesās vērtības. Caur kultūru cilvēks sevi izpauž, rada mākslas darbus, kā arī atklāj un uzlabo savas nepilnības [87., 1. lpp.].
…
Diplomdarbs veidots 6 nodaļās. Pirmajā nodaļā autors izpētīja kultūras tūrisma jēdzienu un tā lomu starptautiskajā tūrisma tirgū. Otrā nodaļa tika veltīta kultūras tūristu raksturojumam pasaulē un Rīgā. Trešajā nodaļā autors izpētīja Rīgas kā kultūras tūrisma galamērķa konkurētspēju. Ceturtajā nodaļā autors izpētīja esošo kultūras tūrisma piedāvājumu Rīgā. Piektā nodaļa tika veltīta institūciju un normatīvo aktu, programmu izpētei. Sestajā nodaļā autors izpētīja kultūras tūrisma attīstības iespējas Rīgā. Pētījuma rezultātā autors secināja, ka Rīgai ir iespējas un resursi, kā arī plašas perspektīvas šī tūrisma veida attīstībai.
Pielikumu nav.
- Klientu attālinātās apkalpošanas sistēmu analīze un attīstības iespējas
-
Kultūras tūrisms un tā attīstības iespējas Rīgā
Diplomdarbs65 Tūrisms, viesmīlība, Uzņēmējdarbība, Vēsture, kultūra
- Mazo un vidējo uzņēmumu attīstības iespējas un problēmas Latvijā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Klientu attālinātās apkalpošanas sistēmu analīze un attīstības iespējas
Diplomdarbs augstskolai54
-
Mazo un vidējo uzņēmumu attīstības iespējas un problēmas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai47
-
Atpūtas kompleksa "Minhauzena Unda” darbības izvērtējums un attīstības iespējas
Diplomdarbs augstskolai58
Novērtēts! -
Individuālā uzņēmuma G nākotnes attīstības iespējas
Diplomdarbs augstskolai54
-
Oriflame attīstības iespējas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai49
Novērtēts!