Diplomdarbs
Māksla, kultūra un vēsture
Reliģija
Krāslavas rajona katoļu baznīcu sakrāla glezniecība-
Krāslavas rajona katoļu baznīcu sakrāla glezniecība
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Ievads | 3 | |
1.DAĻA. | Teorētisks ieskats Latgales dievnamu mākslas sakrālā telpā | 6 |
1.1. | Latgale katoļu zemju mākslas tradīciju lokā | 6 |
1.2. | Kristīgā tēla un ikonu rašanās | 11 |
1.3. | Jezuītu ideoloģiska ietekme sakrālās mākslas estētisko pušu izpētē | 14 |
1.3.1. | Jezus Habemus Socium (JHS) zīme | 17 |
1.4. | Garīgo ordeņu, oficiālās garīdzniecības un mecenātu ieguldījums dievnama būvniecības jomā | 18 |
1.5. | Baznīcas cēlēju un iekārtotāju personālijas | 22 |
1.5.1. | Mākslas darbu pasūtītāji | 30 |
2.DAĻA. | Krāslavas rajona katoļu baznīcu mākslas analīze | 32 |
2.1. | Krāslavas baznīcas un tās laikmetīgais arhitektūras un mākslas konteksts | 32 |
2.2. | Krāslavas Sv. Ludvika baznīcas altāri | 37 |
2.2.1. | Centrs | 37 |
2.2.2. | Svētās Marijas altāris | 38 |
2.2.3. | Labas puses altāri | 39 |
2.2.4. | Kreisas puses altāri | 40 |
2.3. | Indricas katoļu baznīca | 41 |
2.3. | Dagdas Vissvētās Trīsvienības baznīca | 44 |
2.4. | Izvaltas baznīca | 48 |
Secinājumi | 51 | |
Izmantota literatūra | 55 | |
Pielikumi | 56 |
Runājot par 17.-18. gs. Latgali šādā kontekstā, iezīmīgākie jēdzieni, kas asociējas ar novada dzīvi, ir polonizācija un rekatolizācija. Tieši pie pēdējā no tiem jāpakavējas īpaši, ja vēlamies izprast šī reģiona sakrālās arhitektūras un mākslas vēstures veidošanās ceļus.
Latgalē tas izpaužas rekatolizācijas formā, kad, sakrītot laicīgās un baznīcas varas interesēm, novadā atjaunojas un nostiprinās Romas katoļu baznīcas pozīcijas. Tiek dibinātas draudzes, celtas baznīcas, izveidots un darbību uzsāk vietējais garīgais seminārs. Reformācijas periodā un tam sekojošajos karadarbības un citu kataklizmu iezīmētajos juku gados katoļu baznīcas ietekme bija vājinājusies, par to liecina ne vien Latgales luterāņu draudžu uzskaitījums 17-I8. gs. (saglabājušās tikai kādas 8-9 katoļu baznīcas), bet arī šajā laikā jezuītu dokumentos sniegtās ziņas par šīs teritorijas pamatiedzīvotāju tradīcijām, seno pagānisko ticējumu noturību un ļaužu piekoptajiem rituāliem.
Rekatolizācijas procesa redzamākā daļa ir katoļu dievnamu celtniecība.Tiesa, ne vienmēr laicīgās varas lēmumi ir pietiekami radikāli un to izpildītāji - īpaši aizrautīgi. To apliecina 1679. gada Grodņas un 1683. gada Varšavas saeimu lēmumi par katoļu baznīcu stāvokli un celtniecību Latgalē un to nepilnīgā un gausā izpilde. Taču tieši šai laikā, īpaši I8. gs., Latgalē tie arhitektūras un mākslas darbi, kuri veido raksturīgākos kultūrvēstures vaibstus, kas lielā mērā ietekmē novada kultūrainavu un vidi vēl šodien. 18. gs. sociāli politiskās dzīves norises kalpo kā sava veida katalizators kultūras parādībām, un šo procesu pietiekami pārskatāmi apliecina Krāslavas katoļu baznīcas un klostera būvniecības vēsture. Tieši tāpēc tā izvēlēta detalizētākam apskatam.
No vienas puses nevar neņemt vērā tādu problēmu, kā paša pētnieka pozīcija dotajā situācijā. Var pētīt doto tēmu it kā ,,no malas”, ārpus sakrālā, ārpus baznīcas. Tāda veida metode ļauj aktīvi un kritiski izpētīt ikonas ka mākslas darbus, kā ideoloģiskās ietekmes, kā stilistiskās īpatnības , autoru kompozicionālos un koloristiskos autoru meklējumus.
No citas puses, cilvēkam, kurš tic Dievam, ir ticīgs baznīcai, dotais pētījums neļauj pilnībā objektīvi un kritiski izpētīt materiālu, kurš attiecas uz doto tēmu, jo daudzās sakrālo darbu īpatnības dievticīgs cilvēks redz savādāk, bieži vien no emocionālā skatu punkta.
Pirmais pētījuma ceļš , neapšaubāmi, ir vairāk zinātniski pamatots, tomēr bez emociju izpēte, nedos pilnīgu priekšstatu par doto izvērtējamo problēmu.
Rezultātā, es uzskatu, ka doto tēmu ir jāizskata, ejot zelta vidusceļu – starp ,,zinātnisko pieeju” un ,, emocionālo uztveri” , es domāju, ka tāda veida darbs dos visapmierinošākos rezultātus.
1.Daļa. Teorētisks ieskats Latgales dievnamu mākslas sakrālā telpā.
1. 1.Latgale katoļu zemju mākslas tradīciju lokā.
Aplūkojot glezniecības mantojuma daļu, kas saglabājusies katoļu dievnamos, hronoloģiskā secībā var izsekot atsevišķu ansambļu tapšanas vēsturei un to izveides īpatnībām, kā nozīmīgākajiem laikmeta un autora mākslinieciskās ieceres raksturotājiem. Citu grupu veido sākotnējā kontekstā saglabājušies atsevišķi gleznojumi un dažu iekārtas priekšmetu dekorējums. Šādi sagrupētā Latgales monumentāli dekoratīvās glezniecības pieminekļu hronoloģijā var saskatīt atbilstību novada arhitektūras vēsturē minētajiem dievnamu būvniecības intensīvākajiem periodiem. Tas savukārt atspoguļo Latgales likteņu vēsturiski nosacītās peripetijas kā saimnieciskajā darbībā, tā sadzīves tradīcijās un garīgajā dzīvē. …
Bakalaura darbs, aizstavs 2009.gada. Atzīme - 8 (ļoti labi). Darba saturs:Ievads; Teorētisks ieskats Latgales dievnamu mākslas sakrālā telpā;Krāslavas rajona katoļu baznīcu mākslas analīze;Secinājumi;Izmantota literatūra;Pielikumi.
- Krāslavas rajona katoļu baznīcu sakrāla glezniecība
- Kurzemes Katoļu baznīcas vēsture
- Rekreācijas resursi un kultūrvēsturiskais mantojums Alūksnes rajonā
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Vides teātris: teorija un prakse
Diplomdarbs augstskolai45
Novērtēts! -
Daugavpils izaugsmes faktori 19.gadsimtā
Diplomdarbs augstskolai49
Novērtēts! -
Korporatīva kultūra
Diplomdarbs augstskolai78
-
Latvijā notikušo bibliotekāro konferenču un kongresu tematiskā izpēte
Diplomdarbs augstskolai90
Novērtēts! -
Kultūras nozīme pirmsskolas vecuma bērnu personības attīstībā
Diplomdarbs augstskolai42
Novērtēts!