Diplomdarbs
Eksaktās un dabaszinātnes
Ģeogrāfija
Jelgavas rietumu daļas aizsardzība pret applūšanu-
Jelgavas rietumu daļas aizsardzība pret applūšanu
Novērtēts!
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
1. | Speciālo terminu uzskaitījums un atšifrējums | 10 |
2. | Ievads | 12 |
3. | Objekta apraksts | 16 |
4.1. | Jelgavas pilsētas vēsturiskais apskats | 16 |
4.2. | Klimatiskais raksturojums | 17 |
4.3. | Ģeoloģiskais raksturojums | 18 |
4.4. | Svētes upes hidroloģiskais raksturojums | 19 |
4.5. | Jelgavas vides kvalitāte | 20 |
4.6. | Nepieciešamo pasākumu raksturojums | 22 |
4.7. | Jelgavas pilsētas saimnieciskie dienesti | 23 |
4. | Agrāk izstrādātā Jelgavas pretplūdu kompleksa vērtējums mūsdienu skatījumā | 24 |
5.1. | Paredzētie aizsargdambji | 24 |
5.2. | Paredzētās sūkņu stacijas | 25 |
5. | Hidroloģiskie aprēķini | 29 |
6.1. | Vasaras – rudens plūdu maksimālā caurplūduma aprēķins | 29 |
6.2. | Gada vidējā caurplūduma aprēķins | 30 |
6.3. | Sūknētavu caurplūduma aprēķini | 30 |
7. | Lietusūdeņu apjomu aprēķini | 32 |
7.1. | Svētes upes maksimālie līmeni | 32 |
7.2. | Lietus noteces aprēķins | 32 |
7.3. | Lietus noteces tilpums | 33 |
7.4. | Minimālās notekūdeņu caurplūdes | 34 |
8. | Aizsargdambji | 35 |
9. | Sūknētavas | 38 |
9.1. | Miezītes ceļa sūknētava. Sūkņu izvēle un aprēķini | 39 |
9.2. | 6. līnijas sūknētava. Sūkņu izvēle un aprēķini | 44 |
9.3. | Sūknētavu automatizācija un tālvadība | 47 |
10. | Hidrotehniskās būves | 48 |
10.1. | Caurtekas | 48 |
11. | Lietusūdeņu attīrīšana | 50 |
11.1. | Lietusūdeņu uzkrāšanas dīķis – mitrājs | 50 |
11.1.1. | Nostādināšanas baseina vietas izvēle | 50 |
11.1.2. | Nostādināšanas baseinu uzraudzība un tīrīšana | 51 |
11.2. | Lietusūdeņu apstrāde | 52 |
11.2.1. | Mehāniskā tīrīšana | 52 |
11.2.2. | Horizontālais smilšu un nogulšņu uztvērējs | 53 |
12. | Ekspluatācija | 54 |
12.1. | 6.līnijas sūknēšanas hidromezgla ekspluatācija | 54 |
12.2. | Miezītes ceļa sūknēšanas hidromezgla ekspluatācija | 54 |
12.3. | Dambju ekspluatācija | 55 |
12.4. | Sūknētavu uzraudzība, kontrole | 55 |
12.5. | Vaļējā nosusināšanas tīkla un caurteku ekspluatācija | 57 |
13. | Aizsargdambju un sūknētavu būvniecība | 59 |
13.1. | Aizsargdambju būvdarbi | 59 |
13.2. | Miezītes sūknētavas būvdarbi | 59 |
13.3. | 6.līnijas sūknētavas būvdarbi | 60 |
13.4. | Būvdarbu izmaksas | 61 |
14. | Apkārtējās vides aizsardzība | 63 |
15. | Noslēgums | 68 |
16. | Izmantotā literatūra | 70 |
17. | Pielikumi | 72 |
Jelgavas pilsētas vēsturiskais apskats
1265. gadā Livonijas ordeņa mestrs Konrāds no Monheimas uz salas Lielupes kreisajā krastā pavēlēja celt pili, kur ordeņa brāļiem patverties no zemgaļiem. Ap 14. gs. vidu pie pils jau izveidojās apmetne, bet vietējo iedzīvotāju valodas apritē parādījās nosaukums Jelgava. Šī vārda izcelsme saistāma ar latviešu valodu – ar vārdu ‘jelgs’, kas apzīmēja zemu, mitru vietu. 1573. gadā Gothards Ketlers Jelgavai piešķīra pilsētas tiesības.
1616. gadā Jelgava kļuva par apvienotās Zemgales un Kurzemes hercogistes galvaspilsētu un pilsēta sāka strauji attīstīties. Savu augstāko saimniecisko rosību sasniedza hercoga Jēkaba laikā ( 1642. – 1681. g.), kurš uzsāka pils un pilsētas nocietināšanu ar vaļņiem, ierīkoja ūdensvadu – Jēkaba kanālu (atradies tagadējās Dambja ielas vietā). Kanāls savienoja Svēti un Driksas atteku, lai pilsētniekus apgādātu ar dzeramo ūdeni. Ar jauno kanālu tika likti pamati Jelgavas ūdensvadam. Atsevišķiem namiem ūdeni pievadīja pa urbtu priežu cauruļu tīklu. Šo kanālu izmantoja arī tirgotāji, lai no kuģiem pievestu preces noliktavām un veikaliem.
Dzeramā ūdens kvalitāte ap 1860. gadu bija kļuvusi slikta, jo kanāla uzraudzība par tīrību bija atslābusi – kanāls netika pienācīgi tīrīts. Vietējie iedzīvotāji bija to laiduši caur oglēm un smilšakmeni, kamēr ūdens bija kļuvis lietojams. Kanāls piegādāja dzeramo ūdeni līdz 1879. gadam, kad ierīkoja centralizēto ūdensvadu.
19. gs. Beigās no Driksas puses hercoga Jēkaba kanālu aizbēra un paslēpa zem ielas bruģa. Pēc pirmā pasaules kara šis ūdensceļš pilnīgi zaudēja savu nozīmi. To pārbūvēja pilsētas netīrā ūdens novadīšanai.
1931. gadā pārplūda milzīgas platības no Jelgavas līdz Bauskai. Satiksme ar Jelgavu bija pārtraukta, bet pa ielām varēja pārvietoties tikai laivās. Tam par iemeslu bija vēlais pavasaris, jo plūdi sākās tikai 18. aprīlī.
1944. gadā Jelgavas pilsēta gandrīz tika nopostīta, un pēc 2. pasaules kara sāka to atjaunot – pārplānoja pilsētas ielas, cēla rūpniecības objektus un dzīvojamos masīvus.
Ņemot vērā daudzu gadu pieredzi ir jābūt gataviem ar iespējami mazākiem zaudējumiem pārlaist plūdus nākotnē. Šis ir viens no galvenajiem jautājumiem, kas tiek risināti šajā projektā.
3.2. Klimatiskais raksturojums
Jelgavas pilsēta atrodas Viduslatvijas zemienē Lielupes palienē, to stipri ietekmē Baltijas jūra un Rīgas līcis. Tādēļ klimats ir mēreni kontinentāls, samērā sauss un silts. Ziemas mēnešu vidēja temperatūra ir – 5.5°C, vasarā + 17°C. Absolūtā mitruma maksimums ir novērojams jūnijā, bet minimums – februārī. Gadā ir 150 – 155 apmākušās dienas un 170 – 180 dienas ar atmosfēras nokrišņiem.
…
Objekta apraksts; Hidroloģiskie aprēķini; Aizsargdambji; Sūknētavas; Hidrotehniskās būves; Lietusūdeņu attīrīšana; Ekspluatācija; Apkārtējās vides aizsardzība utt..
- Jelgavas rietumu daļas aizsardzība pret applūšanu
- Kanalizācijas sistēmas attīstības problēmas Jelgavas pilsētā
- Tūrisms un tā ietekme uz Jelgavas rajona attīstību
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Kanalizācijas sistēmas attīstības problēmas Jelgavas pilsētā
Diplomdarbs augstskolai86
-
Tūrisms un tā ietekme uz Jelgavas rajona attīstību
Diplomdarbs augstskolai58
-
Zemes izmantošana Jelgavas rajona Vircavas pagastā
Diplomdarbs augstskolai56
-
Kultūras un dabas pieminekļu izvietojums un aizsardzība Zemgales reģionā
Diplomdarbs augstskolai38
-
Īpaši aizsargājamās dabas teritorijas kā īpašuma tiesību aprobežojums
Diplomdarbs augstskolai57