Diplomdarbs
Eksaktās un dabaszinātnes
Anatomija, veselība, medicīna, higiēna
Jaunākā skolas vecuma bērnu vecāku zināšanas par stājas t...-
Jaunākā skolas vecuma bērnu vecāku zināšanas par stājas traucējumiem un to profilaksi
Novērtēts!Diplomdarbs40 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācija latviešu valodā | 2 | |
Anotācija angļu valodā | 3 | |
Saīsinājumi | 4 | |
Ievads | 6 | |
1. | Literatūras apskats | 8 |
1.1. | Pētnieciskā darba teorētiskais pamatojums | 8 |
1.2. | Stājas traucējumu statistiskie dati, definējums, klasifikācija, cēloņi un sekas | 12 |
1.2.1. | Pareizas stājas un stājas traucējumu definējums | 13 |
1.2.2. | Stājas traucējumu klasifikācija | 14 |
1.2.3. | Stājas traucējumu cēloņi | 16 |
1.2.4. | Stājas traucējumu profilakses iespējas skolas medicīnas māsas darbības ietvaros | 19 |
2. | Pētniecības daļa | 23 |
2.1. | ētniecības daļas teorētiskais pamatojums | 23 |
2.2. | Pētījuma rezultāti un analīze | 24 |
Secinājumi | 44 | |
Ieteikumi | 45 | |
Izmantotā literatūra | 46 | |
Galvojums | 48 |
Secinājumi
Pēc stājas traucējumu problēmas teorētiskās izpētes un skolēnu vecāku anketēšanas, bakalaura darba autore secina:
1. Stājas traucējumi ir nopietna problēma jaunākajā skolas vecumā, kurai ir tendence izplatīties. Tam pamatā ir nepareizi bērna ieradumi attiecībā uz stāju, mazkustīgs dzīvesveids, pārlieku daudz laika tiek pavadīts skatoties TV un pie datora. Tāpēc liela nozīme ir pievēršama primārajai profilaksei.
2. Izglītības iestādes medicīnas māsas tiešajos pienākumos ietilpst profilaktisko un it īpaši izglītojošo pasākumu organizēšana, vecāku un skolotāju informēšana par iespējām veicināt bērnu veselību kopumā, tai skaitā stāju.
3. Jaunākā skolas vecuma vecāku zināšanas par bērnu stājas traucējumiem ir nepilnīgas, atsevišķos jautājumos – zemas.
4. Stājas traucējumu primāro profilaksi ir iespējams veikt, izglītojot bērnu vecākus par stājas traucējumu profilakses iespējām.
5. Vecākiem nav vienotas, adekvātas izpratnes par primārās profilakses jēdzienu, jo lielākā daļa norāda, ka veselam bērnam stājas traucējumu profilakse nav vajadzīga.
6. Lielākā respondentu daļa nav pārliecināti, ka viņu bērniem ir pareiza stāja, tomēr informāciju par stājas traucējumiem speciāli ir meklējuši tikai 5,2% aptaujāto vecāku. Neviens no bērniem neapmeklē koriģējošās vingrošanas nodarbības.
7. Lielākā daļa vecāku norāda, ka seko bērnu pareiziem sēdēšanas, gulēšanas un kustību paradumiem, bet atbildēs uz citiem anketas jautājumiem parādās, ka lielākajai daļai bērnu šie paradumi ir nepareizi, stājas traucējumus provocējoši.
8. Skolā nepieciešams veikt pārdomātu, mērķtiecīgu un sistemātisku izglītošanas darbu bērnu vecāku vidū, lai uzlabotu bērnu vecāku zināšanas par stājas traucējumiem jaunākajā skolas vecumā un primārās profilakses iespējām un nozīmi to mazināšanā un / vai novēršanā.
9. Stājas traucējumu izplatību ir iespējams mazināt un ierobežot tikai ar pārdomātu, sistemātisku, kompleksu darbu, iesaistot tajā bērnu vecākus, skolotājus, pašus bērnus, nepieciešamības gadījumā – arī citus veselības aprūpes speciālistus.
Ieteikumi
Lai vairotu jaunākā skolas vecuma bērnu vecāku zināšanas un izpratni par stājas traucējumiem un to profilaksi, bakalaura darba autore piedāvā šādus ieteikumus:
1. Izstrādāt konkrētu darbības programmu, kas paredz skolas medicīnas māsas, klases audzinātāju un bērnu vecāku sadarbības modeli stājas traucējumu konstatēšanā un kā primārās, tā sekundārās profilakses nodrošināšanai.
2. Sekmēt, lai divas līdz trīs reizes nedēļā skolās valsts vai pašvaldība organizētu apmaksātas ārstnieciskās vingrošanas stundas skolēniem, kurās varētu nodarboties bērni ar stājas traucējumiem vai noslieci uz tiem.
3. Rast iespēju izveidot sižetu par skolēnu pareizu stāju, sēdēšanu, skolas somu nēsāšanu un atkārtoti demonstrēt to TV.
4. Izstrādāt bukletus par pareizu ķermeņa stāju, sēdēšanu skolas solā vai pie datora un izsūtīt šos materiālus visām Latvijas skolām pietiekošā daudzumā.
5. Katru gadu veikt skolēnu stājas pārbaudes, kur piedalītos ne tikai medicīnas māsa, bet arī ārsts.
6. Motivēt skolotājus regulāri sekot, vai skolēni pareizi sēž skolas solā vai pie datora, kā arī sekot pareizai skolas somu nēsāšanai.
7. Sniegt informāciju skolēniem un viņu vecākiem par pieļaujamo skolas somas svaru attiecīgajā vecumā un par bērna stāju vai sēdēšanas pozu.
8. Audzināšanas un veselības mācības stundās pārrunāt ar pašiem skolēniem par stāju, stājas traucējumiem, to cēloņiem un sekām.
Ieteikumi vecākiem:
• Nodrošināt bērnam ergonomiski pareizi iekārtotu darba vietu: regulējamu pēc augstuma krēslu, adekvātu apgaismojumu ar gaisa avotu no kreisās puses.
• Sekot līdzi un nepieļaut, ka bērns ilgstoši atrodas vienā pozā (ilgi sēdēt).
• Stingri ievērot dienas kārtību (skola, pastaigas, sports, miegs).
• Nodrošināt bērnam pilnvērtīgu uzturu, bagātīgu ar vitamīniem, kā arī aktīvu atpūtu.
• Veikt ortopēda profilaktiskās apskates, lai savlaicīgi noskaidrotu iespējamos stājas traucējumu iemeslus, no kā ir atkarīga ārstēšanas taktikas izvēle un tās sekmīgums.
• Iesaistīt bērnus sporta nodarbībās. Speciālos, stāju koriģējošos vingrinājumus ir noderīgi apvienot ar peldēšanu, skriešanu pa smiltīm, riteņbraukšanu. Nevēlami būtu sporta veidi ar asimetrisko noslogojumu un pārmērīgām slodzēm uz muguru, piemēram, teniss, svarcelšana, bokss.
• Atcerēties, ka stājas traucējumi nav iemesls, lai atbrīvotu bērnu no sporta stundām.
…
Sabiedrības labklājība ir atkarīga no tās locekļu veselības. Cilvēki, kuriem ir laba veselība, var efektīvi funkcionēt, viņiem piemīt konstruktīva un radoša enerģija, viņiem ir piepildīta dzīve un viņi var sekmēt savas ģimenes un sabiedrības labklājību. Veselība ir viens no tautas ilgspējīgas attīstības priekšnosacījumiem. Veselība paver iespēju būt aktīviem sabiedrībā, radot iespēju sociālam un ekonomiskam uzplaukumam valstī. Veselība ir tā, kas ļauj cilvēkam izpausties un realizēties. Bērnu un pusaudžu vecums ir vispateicīgākais laiks, lai liktu pamatus gan labam veselības stāvoklim, gan zināšanām par veselīga dzīvesveida vešanu. Tomēr jau bērnībā bieži vien veidojas veselības traucējumi. Veselības traucējumi ir dažādi – redzes traucējumi, hroniskās saslimšanas u.c. Mūsdienās aizvien izplatītāki kļūst bērnu stājas traucējumi. Stājas traucējumi bērniem mūsdienās ir ļoti aktuāla problēma un tās ignorēšana var radīt nopietnas mugurkaulāja deformācijas, piemērām skolioze. Stājas defekti veicina starpskriemeļu disku priekšlaicīgu deģeneratīvu izmaiņu attīstību un rada nelabvēlīgus apstākļus vēdera dobuma un krūšu kurvja orgānu funkcionēšanai. Īpaši aktuāli tas ir jaunākajā skolas vecumā, kad bērns uzsāk skolas gaitas. Mācību process skolā ir saistīts ar regulāru smagumu nēsāšanu – skolas somu vidējais svars pārsvarā pārsniedz pieļaujamos 2,5 – 3,5 kilogramus (līdz 9 gadu vecumam). Savukārt nodarbības bērni ilgstoši sēž solā, ne vienmēr ievērojot pareizu pozu. Mājās populārākais brīvā laika pavadīšanas veids bērniem ir televīzijas pārraižu skatīšanās vai darbošanās ar datoru. Šīs nodarbes ir saistītas ar sēdošu pozu, un neparedz kustību aktivitātes. Tas viss veicina stājas traucējumu veidošanos. Bērna, secīgi arī pieaugušā veselība lielā mērā ir atkarīga no pareiza mugurkaula stāvokļa, jo tas tieši ietekmē ne tikai cilvēka stāju, gaitu, sēdēšanu, bet arī var kļūt par somatisko saslimšanu izraisošu faktoru. Ja stāja nav pareiza, tad tiek traucēta arī iekšējo orgānu darbība, tie tiek saspiesti. Pieauguša cilvēka dzīves kvalitāte lielā mērā būs atkarīga no tā, vai bērnībā savlaicīgi tiks veikta stājas korekcija, ko ir iespējams veikt jaunākā skolas vecumā vispārizglītojošās skolās; tas pozitīvi ietekmētu bērnu veselību kopumā. Tomēr, lai nodrošinātu bērniem primāro stājas traucējumu profilaksi, ļoti liela nozīme ir tam, cik gatavi iesaistīties ir bērnu vecāki. Tāpēc ir svarīgi izpētīt bērnu vecāku zināšanas par stājas traucējumiem un to profilaksi.
Pielikumu nav.
- 3-4 gadīgu bērnu atmiņas attīstības īpatnības
-
Jaunākā skolas vecuma bērnu vecāku zināšanas par stājas traucējumiem un to profilaksi
Diplomdarbs40 Anatomija, veselība, medicīna, higiēna, Pedagoģija
- Sensoro spēju un runas vienotība bērnu intelektuālā attīstībā 5 – 6 gadus veciem bērniem
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!3-4 gadīgu bērnu atmiņas attīstības īpatnības
Diplomdarbs augstskolai62
Novērtēts! -
Sensoro spēju un runas vienotība bērnu intelektuālā attīstībā 5 – 6 gadus veciem bērniem
Diplomdarbs augstskolai68
-
Pirmsskolas vecuma bērnu pašizjūtas attīstība bērnu nama apstākļos
Diplomdarbs augstskolai45
-
Bērnu emocionālā sagatavotība skolai un emocionālie faktori, kas iespaido mācīšanos
Diplomdarbs augstskolai46
-
Kultūras nozīme pirmsskolas vecuma bērnu personības attīstībā
Diplomdarbs augstskolai42
Novērtēts!