Diplomdarbs
Tehnoloģijas
Transports, sakari
ISPS Kodeksa pielietošanas tendences un uzlabošanas iespējas-
ISPS Kodeksa pielietošanas tendences un uzlabošanas iespējas
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 7 | |
SAĪSINĀJUMU UN NOSACĪTO APZĪMĒJUMU SARAKSTS | 9 | |
1. | Starptautiskā kuģu un ostu iekārtu aizsardzības kodeksa rašanas cēloņi | 10 |
1.1. | Terorisms jūrniecības industrijā | 10 |
1.1.1. | Teroristiski paņēmieni | 10 |
1.1.2. | Jūras terorisma cēloņi un mērķi | 12 |
1.1.3. | Jūras terorisma sekas | 14 |
1.2. | Pirātisma akti | 17 |
1.2.1. | Pirātisma definēšana | 17 |
1.2.2. | Pirātisma aktu analīze | 18 |
1.2.3. | Teroristisko darbību un pirātismu ierobežošanā darbības | 21 |
2. | Kuģa aizsardzība | 23 |
2.1. | Kodeksa Mērķi | 23 |
2.2. | Uzdevumi | 23 |
2.3. | Definīcijas | 23 |
3. | Aizsardzības organizācija | 25 |
3.1. | CSO (Kompānijas Aizsardzības Virsnieka) iecelšana | 25 |
3.2. | CSO Pienākumi un Atbildības | 25 |
3.3. | Atbildības | 26 |
3.4. | SSO (Kuģu Aizsardzības Virsnieka iecelšana) | 26 |
3.5. | SSO Pienākumi un Atbildības | 27 |
3.6. | Sakars ar krastu līnijas PFSO (Ostas Iekārta Aizsardzības Virsnieku) | 28 |
3.7. | Sardzes Virsnieka Pienākumi un Atbildības | 28 |
3.8. | Aizsardzības Patruļas | 29 |
3.9. | Aizsardzības Komanda | 29 |
3.10. | Automātiskās identifikācijas sistēmas | 30 |
3.11. | Aizsardzības līmeņi | 30 |
3.12. | Aizsardzības līmeņi Amerikāņu Ostām | 31 |
3.12.1. | Marsec 1.līmenis | 32 |
3.12.2. | Marsec 2.līmenis | 32 |
3.12.3. | Marsec 3.līmenis | 33 |
3.13. | Prasības, kas attiecās uz kuģa aizsardzību | 34 |
4. | ISPS Prasību realizācija uz kuģiem | 36 |
4.1. | Kuģošanas kompānijas aizsardzības virsnieks | 36 |
4.2. | Kuģa aizsardzības virsnieks | 36 |
4.3. | Starptautiskais kuģa aizsardzības sertifikāts | 38 |
4.4. | Trauksmes sistēma | 39 |
5. | Apmācības procedūras | 40 |
6. | Ieraksti un dokumentācija | 42 |
6.1. | Ieraksti | 42 |
6.2. | Informācijas adekvāta apmainīšana | 43 |
7. | Draudu noteikšana uz kuģa | 44 |
7.1. | Draudu tipi uz kuģiem | 44 |
7.1.1. | Eksplozīvas Ierīces | 44 |
7.1.2. | Nolaupīšana | 44 |
7.1.3. | Draudi kuģim | 44 |
7.1.4. | Nesankcionēta piekļūšana | 45 |
7.1.5. | Kontrabanda | 45 |
7.1.6. | Kuģa ieroča veida izmantošana | 45 |
8. | Sistēmas un aprīkojumi | 46 |
8.1. | Sistēmas un aprīkojuma apkalpošana | 46 |
8.2. | Trauksmes sistēma | 46 |
8.3. | Trauksmes sistēma aktivācijas procedūra | 46 |
8.4. | Mutiskas trauksmes | 46 |
9. | Piekļūšanas Kontrole | 47 |
9.1. | Piekļūšanas Kontroles procedūra | 47 |
9.1.1. | Marsec 1. līmenis | 47 |
9.1.2. | Marsec 2. līmenis | 47 |
9.1.3. | Marsec 3. līmenis | 47 |
10. | Kuģa aizliegtās zonas | 48 |
10.1. | Aizliegto zonu iestāde | 48 |
10.2. | Kas iekļaujas Aizliegtās zonas | 48 |
11. | Aizsardzības kontrole | 50 |
11.1. | Komunikācijas | 50 |
11.2. | Aizsardzības apgaismojums | 50 |
12. | Aizsardzības incidenta procedūras | 51 |
12.1. | Ziņošana par incidentu | 51 |
12.2. | Aizsardzības darbības | 51 |
SECNĀJUMI | 52 | |
PRIEKŠLIKUMI | 53 | |
LITERATŪRAS SARAKSTS | 55 |
IEVADS
“ISPS Kodeksa pielietošanas tendences un uzlabošanas iespējas” diplomdarba mērķis ir veikt Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa (ISPS Kodekss) pielietošanas analīzi un tās efektivitātes novērtējumu. Diplomdarba pamatmērķu sasniegšanai izvirzīti atsevišķi tam pakārtoti uzdevumi.
Pēc traģiskiem notikumiem ASV 2001. gada 11. septembra Apvienoto Nāciju Organizācija uzdeva Starptautiskajai Jūrniecības Organizācijai (IMO) izstrādāt noteikumus, kas būtu vērsti pret terorismu un veicinātu jūrniecības objektu aizsardzību. ISPS kodekss tika pieņemts 2002. gada 13. decembrī Londonā, IMO dalībvalstu Diplomātiskajā konferencē un stājies spēkā visās IMO dalībvalstīs 2004. gada 1. jūlijā.
Teroraktu skaits uz sauszemes vai gaisā ir neapšaubāmi lielāks, nekā uz jūras. Bet to sabiedriskā nozīme ir ārkārtīgi liela, un politiskais efekts katra tāda akta izdarīšanas gadījumā ir ievērojams. Pret bīstamo kravu pārvadātāj kuģiem, stacionārajām platformām, kas izvietotas kontinentālajos šelfos, mobilajām urbšanas iekārtām un citiem objektiem veikto teroraktu rezultātā izdarītie bojājumi līdztekus cilvēku upuriem var radīt smagas ekoloģiskās sekas. Atšķirībā no pirātiskiem uzbrukumiem ar izteiktiem pirātu darbības reģioniem, jūras terorisms ir mazāk izpētīts un var notikt jebkurā pasaules vietā.
Situācija pasaulē liecina, ka terorakti tiek veikti gan ostu teritorijās, iekšējos ūdeņos, teritoriālajā jūrā un atklātā jūrā. Uz jūras izdarīto teroraktu analīze liecina, ka vislielākajam draudiem kuģi ir pakļauti rajonos ar ievērojamu politisku nestabilitāti un kara aktivitāti. Ļoti aktuāla ir arī pirātisma problēma. Pirātisko un bruņoto uzbrukumu skaits kuģiem paliek nemainīgs. Tas liecina, ka pastāvošo dokumentu efektivitāte cīņā pret šim nelikumīgajām darbībām ir zema.
Lai palielinātu kuģošanas aizsardzību, vienotas starptautiskas struktūras izveide radīja ISPS kodeksu. Kodekss ir paredzēts cīņai pret terorismu, bet ir efektīvs arī pret pirātismu un bruņotiem uzbrukumiem kuģiem. Turklāt, tas ir pirmais dokuments IMO vēsturē, kas uzliek pienākumus arī ostām, jo kuģis un osta no aizsardzības viedokļa ir divas savstarpēji saistītas vienības. Izveidot vienotu, saskanīgu preventīvu pret teroristisko pasākumu sistēmu, dodot iespēju valdībām, mainoties apdraudējuma veidam vai līmenim, veikt arī attiecīgas izmaiņas atbilstoši kuģu ievainojamībai ir ISPS kodeksa ieviešanas uz kuģa nolūks.
Tas sastāv no divām sadaļām – A un B. Kodeksa A sadaļa (obligātā) ietver detalizētas aizsardzības prasības, kādas būtu jāveic valstu valdībām, ostu pārvaldēm un kuģošanas kompānijām. Otrā, B sadaļa (rekomendējošā), ietver ieteikumus, kā izpildīt A sadaļas obligātās prasības. ISPS kodekss ievieš papildus prasības dalībvalstīm, kuģošanas kompānijām un ostas iekārtām. Šāda rakstura noteikumi skārās jūrniecības industrijā iesaistīto pušu uzmanība cīņai pret terorismu pirmo reizi. Taču, neskatoties, ka ISPS kodekss darbojas jau 6 gadus, vienota jūras terorisma definīcija vēl joprojām nav noteikta.
ISPS kodeksa prasību izpilde uz kuģiem prasa ievērojamus ieguldījumus no kuģošanas kompānijām un kuģu īpašniekiem. Tomēr, neievērojot starptautiski noteiktās prasības, kuģi nevar piedalīties starptautiskās kuģošanas nodrošināšanā.
Diplomdarbā tika izpētīti ISPS kodeksa priekšnosacījumu pielietošana un uzlabošana uz kuģiem. Izvērtējums un prasību pārskats veikts lai īstenot diplomdarba mērķi.
1. Starptautiskā kuģu un ostu iekārtu aizsardzības kodeksa1 rašanas cēloņi
1.1. Terorisms jūrniecības industrijā
Par spīti spēkā esošajai bruņojuma kontroles līgumu sistēmai, kuras uzdevums ir ierobežot masu iznīcināšanas ieroču vai to nesēju izplatību, tie tomēr nonāk arvien vairāk valstu un pat nevalstisku veidojumu rīcībā, tādējādi radot risku starptautiskajai aizsardzībai un stabilitātei.
Kā risks starptautiskajai stabilitātei un aizsardzībai ir vērtējama starptautiskā terorisma izplatība, kas var izpausties arī kā politisks terorisms. Šajā jomā negatīvas iezīmes ir vērojamas pēdējos gados - teroristisko grupu bīstamību palielina notiekošie globalizācijas procesi, kā rezultātā par terorisma upuri var kļūt jebkura pasaules valsts. Rūpīgi plānotas, tehniski nodrošinātas un ar iespējamu pieeju ķīmiskajiem, bioloģiskajiem un kodolieročiem teroristiskās aktivitātes rada jaunus draudus pasaulei. Starptautiskajam terorismam raksturīga globāla tīkla izveide un teroristisko organizāciju vadības decentralizācija, kas apgrūtina valstu iespējas pilnībā novērst teroristu aktivitātes. 2001. gada 11. septembra traģiskie notikumi ASV pievērsa nopietnu sabiedrības uzmanību terorisma jautājumiem.
Pirmais starptautiskā terorisma vilnis, kura sākumu rietumu analītiķi datē ar 1968. gadu, satrauca daudzas pasaules valstis ar virkni neskaitāmu teroraktu, kas bija vērsti galvenokārt pret aviolīnijām un gaisa transportu. Pēc tam, kad valstiskās un komerciālās aviokompānijas īstenoja virkni aizsardzības pasākumu civilajā aviācijā, par teroristu mērķiem kļuva lidostas, diplomātiskās misijas, politiskas un biznesa organizācijas, kā arī daudzu valstu Drošības dienesti. Terorisma ierobežošanas pasākumi, īpaši gaisā un uz sauszemes, liek teroristiem meklēt jaunus un mazāk aizsargātus objektus.
Paredzams, ka tuvākajā nākotnē starptautiskais terorisms akcentēs savu uzmanību uz daudz pieejamākiem jūrniecības industrijas objektiem - ostām un kuģiem. Pēdējo gadu laikā nav novērojams ļoti straujš teroristisko akciju skaita pieaugums uz jūrniecības objektiem, lai gan atsevišķi terorakti bija novērojami dažādos pasaules reģionos. Tomēr terorisma problēmu pētījumu materiālos tiem nebija pievērsta uzmanība, līdz ar to arī šīs problēmas analīze netika veikta pienācīgā līmenī.
…
Diplomdarba mērķis ir veikt Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa (ISPS Kodekss) pielietošanas analīzi un tās efektivitātes novērtējumu. Diplomdarbā ir izstrādāti šādi jautājumu: ISPS kodeksa rašanās un ieviešanas priekšnosacījumu izpēte; ISPS kodeksa mērķu definēšana un struktūras izpēte; ISPS kodeksa prasības, kas saistošas kuģiem, analīze; Kuģa aizsardzības organizācija; ISPS kodeksa pielietošanas efektivitātes novērtējums; Diplomdarbs sastāv no anotācijas latviešu un angļu valodā, satura rādītāja, ievada, 12 nodaļām un apakšnodaļām, secinājumiem un priekšlikumiem. Diplomdarbā ir 56 lapaspuses un 7 attēli. Latvijas Jūras akadēmija (LJA).
Darbā ir gramatikas kļūdas.
- ISPS Kodeksa pielietošanas tendences un uzlabošanas iespējas
- Transporta nozares novērtējums un attīstības perspektīvas Latvijā
- Ventspils ostas nozīme Latvijā kā Baltijas reģiona tranzītvalstī
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Ventspils ostas nozīme Latvijā kā Baltijas reģiona tranzītvalstī
Diplomdarbs augstskolai58
Novērtēts! -
Transporta nozares novērtējums un attīstības perspektīvas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai67
-
Loģistikas sistēmas izveide uzņēmumā
Diplomdarbs augstskolai75
-
Starptautisko konteineru pārvadājumu organizēšana
Diplomdarbs augstskolai58
Novērtēts! -
Preču sadales mezgla punktu izvietojums
Diplomdarbs augstskolai80
Novērtēts!