Secinājumi
Lai pilnveidotu improvizācijas prasmes jauniešiem džeza dziedāšanas apguves procesā, darba autore izanalizēja pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par jauniešu vecuma posmu. Pētījuma rezultātā var secināt:
1. Jauniešu vecuma posmā pamazām veidojas personība, notiek sava „es” meklējumi, intensīvi tiek meklēti visdažādākie veidi, lai pašapliecinātos gan sev, gan arī vienaudžu vidē. Jaunieša pedagogam ir jāņem vērā viņa psiholoģiskās īpašības un motivācija. Pedagoģiskā procesa uzdevums ir uzturēt un attīstīt jaunieša aktivitāti ar individuālu pieeju katram audzēknim.
2. Improvizācijas pamatprincipi sevī ietver konkrētas teorētiskas zināšanas par džeza mūzikas formām, harmoniskajiem paņēmieniem, kā arī zināšanas par džeza stilu īpatnībām.
3. Džeza dziedāšanas apguves process sastāv no vairākām daļām. Tā ir vokālā - balss vadīšanas tehnika, ritma izjūtas attīstīšana, stilistikas, sketa apguve un improvizācijas prasmju pilnveide. Improvizēšanas laikā notiek apzinātas domāšanas un intuitīvas rīcības mijiedarbība. Tajā tiek izmatota melodiskā, harmoniskā un ritmiskā koncepcija.
4. Veicot aptauju jauniešu un pedagogu vidū par improvizēšanas prasmju pilnveidi džeza dziedāšanas apguves procesā un analizējot aptaujas datus un pašrefleksiju, tika definētas šādas problēmas – bailes riskēt un kļūdīties, grūtības sekot līdzi akordu secībām improvizācijas laikā, kuru viens no galvenajiem iemesliem ir
tas, ka improvizācijas prasmju pilnveidei tiek veltīts par maz laika.
…