SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI:
Bakalaura darba ietvaros tika izpētīta informācija par ECB noteiktajām sistemātiski svarīgajām maksājumu sistēmām, pamatojoties uz izmantoto literatūru un interneta resursiem, tika veikta maksājumu sistēmu darbības analīze. Darba beigās tika pieminēti ECB nākotnes izaicinājumi, gan tādi, ko vēlas ieviest pati ECB, gan par jaunākajām tehnoloģijām, kuras ECB vēl tikai testē. Autore, veicot sistemātiski svarīgo sistēmu analīzi, nonāk pie šādiem secinājumiem:
1. Apstrādātās vērtības ziņā TARGET2 ir viena no lielākajām maksājumu sistēmām pasaulē. Salīdzinot ar maksājumu sistēmām Fedwire, CHIPS un CHAPS, TARGET2 2017. gadā ierindojas 2. vietā aiz Fedwire (TARGET2- 432’781 mljrd. EUR; Fedwire- 600’874 mljrd. EUR). Maksājumu skaita ziņā TARGET2 ir 3. vietā ar 89.3 milj. veikto maksājumu). Tas arī padara šo sistēmu par vienu no sistemātiski svarīgākajām sistēmām Eiropā un pasaulē.
2. TARGET2 veikto maksājumu skaits no 2012. gada līdz 2017. gadam nedaudz samazinājās (2012. gadā – 90.7 milj., 2017. gadā – 89.3 milj.), bet tajā pašā laikā CHIPS veikto maksājumu skaits palielinājās (2012. gadā – 97.1 milj., 2017. gadā – 112.6 milj.). Lai gan 2017. gadā TARGET2 vērtība arī samazinājās, tā bija par 113’515 mljrd. EUR lielāka nekā CHIPS maksājumu vērtība.
3. 2017. gadā TARGET2 no kopējās LVPS satiksmes (vērtība – EUR) ieņem 90%, kas ir 433 triljoni EUR. Bet apjoma ziņā ieņem 63% no kopējās maksājumu skaita plūsmas. 2017. gadā 99.8% gadījumos maksājumu apstrāde notika ātrāk kā 5 minūtēs. TARGET2 apgrozījums sasniedz eiro zonas IKP (kas ir 11 triljoni EUR) ātrāk kā 7 dienās. Nacionālajām centrālajām bankām, kuras nav ieviesušas eiro, arī ir iespējams piedalīties TARGET2 sistēmā, kas veicina norēķinus eiro.
4. TARGET2 apstrādātā maksājumu vērtība no 2016. līdz 2017. gadam samazinājās par 3%, tas ir izskaidrojams ar T2S migrācijas beigu posmu, kad dalībniekiem tiek izveidoti jauni konti T2S un norēķini vairs netiek veikti caur RTGS kontu TARGET2. Bet maksājumu skaits 2017. gadā salīdzinājumā ar 2016. gadu ir palielinājies par 1.64%, sasniedzot 89.3 milj. maksājumu. Šo pieaugumu būtībā sekmēja klientu un starpbanku maksājumi, kas pieauga un 2017. gadā ieņēma 57% un 23% no TARGET2 pakalpojumiem.
…