Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Ekonomika
Degvielas tirgus attīstības iespējas Latvijā-
Degvielas tirgus attīstības iespējas Latvijā
Novērtēts!
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācija | 3 | |
Annotation | 4 | |
Ievads | 5 | |
1. | Resursu tirgus | 8 |
Resursi un tirgus | 9 | |
1.2. | Resursu pieprasījums | 12 |
1.3. | Resursu pieprasījuma elastība | 16 |
1.4. | Resursu piedāvājums | 16 |
1.5. | Pieprasījums un piedāvājums dabas resursu tirgū | 18 |
1.6. | Dabas resursu cena | 19 |
2. | Resursu tirgus analīze | 21 |
1.1 | Tirgus faktoru analīze | 21 |
2.2. | Tirgus iekšējās un ārējās vides analīze | 23 |
3. | Degvielas tirgus Latvijā | 25 |
2. | Degvielas tirgus raksturojums Latvijā | 25 |
3.2. | Tirgus attīstība | 30 |
3.3. | Biodegvielas tirgus raksturojums | 35 |
3.3.1. | Biodegvielas ražošana | 38 |
3.3.2. | Biodegvielas lietošanas ekonomika un citu valstu piemēri | 38 |
3.4. | Degvielas tirgus faktoru analīze | 43 |
4. | Degvielas tirgus attīstības iespējas | 58 |
3. tabula.Biodegvielas, biodegvielas un fosilās degvielas maisījumu veidu: B 5, B 30, B 100, E 5, E 85 ražošanas SVID analīze | 67 | |
Secinājumi un priekšlikumi | 74 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 78 | |
Pielikumi | 82 |
Straujais cenu kāpums naftas produktiem 2005. gada septembrī, kam sekoja ažiotāža sabiedrībā, tik pat negaidīts cenu samazinājums 2006. gada pavasarī, tad atkal lielais cenu kāpums 2008. gada pavasarī, vasarā un ekstremālais kritums rudenī veicināja autora neviltotu interesi izpētīt Latvijas degvielas tirgu kopumā, tā lielākos dalībniekus, to konkurētspēju, naftas produktu piegādātājus un patērētājus, gan valsts, gan privātajā sektorā, tirgus darbības īpatnības un konkurences padomes lomu degvielas tirgū.
Tāpat darbā tiks izpētīta biodegvielas ražošanas jaudu palielināšanas nepieciešamība, lielākie ražotāji, un tiks izpētītas degvielas tirgus attīstības iespējas tuvākajiem gadiem, kur, pēc autora domām ievērojamu lomu ieņems biodegviela, kas, jo sevišķi, šķiet svarīgi tajā laikā, kad liela daļa pasaules cīnās ar globālā piesārņojuma un sasilšanas radītajiem draudiem un sekām, kas atsaucas ne tikai uz apkārtējo vidi, bet arī uz sabiedrības veselības stāvokli kopumā. Jāpiemin gan, ka domas par šo fosilās degvielas aizstājēju dalās. Cilvēki, kam ļoti rūp globālā sasilšana, uzsver, ka pasaulei ir jācenšas pēc iespējas vairāk izmantot atjaunojamos resursus. Taču tajā pašā laikā citi oponē, ka biodegviela nemaz nav tik „tīrs” produkts, jo biodegvielas iegūšanas procesā lauksaimnieki izmanto dažādu ķīmisku mēslojumu un Lauktehniku, kas tik un tā tiek darbināta ar fosilo degvielu. No nākamā skatu punkta atkal biodegviela ir laba iespēja kļūt neatkarīgākiem no naftas un tās cenām pasaules tirgū.
Tādai mazai ekonomikai kā Latvija, kur ziņās vienmēr tik var dzirdēt, ka imports atkal ir bijis lielāks par eksportu, kas nozīmē naudas aizplūdumu, būtu sevišķi aktuāli degvielas tirgu pārorientēt uz vietējā ražojuma produktiem, jo Latvija ar naftas pārstrādi un degvielas ražošanu nenodarbojas. Bet, kā jau vienmēr, būs daudzi, kas pret to iebildīs, minot dažādus iemeslus. Arī to, ka paliks zaudētājos. Rodas arī jautājums, vai Latvijas valstij kā tādai ir izdevīgi stimulēt biodegvielas pastiprinātu ienākšanu degvielas tirgū, jo biodegvielai netiek piemērots akcīzes nodoklis.
Tāpat liela nozīme ir degvielas tirgotājiem. Tie, kas ikdienā aktīvi izmanto personīgo transportu, vai vienkārši mazliet pa logu papēta degvielas tirgotājus un to nosaukumus, pamanīs, ka Latvijas degvielas tirgū ir trīs lieli dalībnieki, kas ieņem diezgan ievērojamu tirgus daļu. Lai gan būdamas neatkarīgas organizācijas, pat daļēji ar atšķirīgiem piegādātājiem, tomēr to cenas vienmēr ir ļoti līdzīgas, kas liek aizdomāties, vai šīs kompānijas neizmanto šo dominējošo stāvokli. Var arī pamanīt, ka vietā, kur agrāk ir bijusi kāda maza privāta uzņēmēja degvielas uzpildes stacija, tagad tur slejas kāda populāra lieltirgotāja zīmola uzpildes stacija, kas liek domāt, vai lielie tirgus dalībnieki negrasās pārņemt savos grožos visu degvielas tirgu.
Protams, katram komersantam ir savi plāni, kuri ir vērsti uz peļņas palielināšanu un, parasti, tie arī tiek turēti komercnoslēpumā. Tas tirgus ekonomikā ir normāli. Naivi būtu gaidīt, ka lielie degvielas tirgotāji atteiktos no saviem plāniem palielināt savu tirgus daļu, peļņas daļu un ietekmi tirgū, jautājums ir par to, lai tas notiktu likumdošanas normu, tai skaitā Konkurences likuma, ietvaros.
Ir saprotami, ka tēma, kura būtiski ietekmē ekonomiku un arī iedzīvotāju maciņus, rosina meklēt vainīgos pēc katrām nevēlamām vai negaidītām pārmaiņām tirgū.
Pētījuma mērķis
Izanalizēt Latvijas degvielas tirgus attīstību un attīstības iespējas.
Pētījuma priekšmets
Latvijas degvielas tirgus.
Pētījuma objekts
Resursu tirgus un tā loma mūsdienu tirgus ekonomikā.
Hipotēze
Latvijas degvielas tirgus nākotnes attīstības pamats ir biodegviela.…
Nodots RSU 2009. gadā. Atzīme - 6! Droši vien nebūs daudz tādu, kurus neinteresētu situācija degvielas tirgū. Pat tie, kuri nebrauc ar auto, saprot, ka degvielas cenu izmaiņas var ietekmēt nebūt ne tikai autovadītāju dzīves līmeni, sabiedriskā transporta izmaksas, bet arī ekonomiskās norises valstī kopumā. Sabiedrībā bieži vien izskan nepatika par atkal notikušu cenu kāpumu kādā preču grupā, piemēram, pārtikai vai kosmētiskajiem līdzekļiem. Un, nav jābūt lielam tirgus speciālistam, lai saprastu, ka šo cenu pieaugums ir radies tikai no degvielas cenu pieauguma. Jau kopš pašiem naftas un degvielas tirgus pirmsākumiem ir būtiski cēlies ekonomikas pieaugums un ekonomiskā aktivitāte, jo tieši nafta un tās produkti ir padarījuši cilvēku dzīvi mobilāku, kustīgāku un ērtāku. Agrāk cilvēkiem bija savi dārzi, savi ciemati un pilsētas, un reti kad bija tā, ka kāds devās kaut kur tālu prom. Ja bija šāds gadījums, tad tas biju uz ļoti ilgu laiku. Piemēram, Havaju salas, kas atrodas pasaules otrā pusē agrāk bija iespējams sasniegt tikai pēc nedēļām ilgas ceļošanas, kas noteikti prasīja ļoti lielus izdevumus. Taču mūsdienās šis attālums ir veicams vienas dienas laikā un ir finansiāli pieejams ekonomiski aktīviem cilvēkiem. Tas viss ir pateicoties tehnoloģiskai attīstībai un degvielas ekonomiskai izmantošanai. Cilvēki neapzinās, ka ir kļuvuši atkarīgi no degvielas. Kas notiktu, ja vienā dienā visi benzīntanki būtu slēgti, nekursētu sabiedriskais transports? Sāktos masveida haoss, jo uz veikaliem vairs nevarētu aizvest preces, cilvēki nevarētu nokļūt darbā, viss pamazām apstātos un novestu pie bada, netīrības un vēlāk izdzīvotu tikai tie, kas ikdienā neizmanto degvielas piedāvāto komfortu un iespējas. Mūsdienās nafta, pareizāk sakot, naftas produkti, ir visas ekonomikas pamats. Ja padomā, cik daudz katra lieta, katrs pārtikas produkts ir ticis transportēts līdz nonācis pie patērētāja, tad šis skaitlis kilometru izteiksmē nav mazs. Un tas viss pateicoties tādiem produktiem kā benzīns un dīzeļdegviela.
- Degvielas tirgus attīstības iespējas Latvijā
- Kredītresursu tirgus attīstības perspektīvas Latvijā
- Latvijas mazo ostu jahtu tūrisma attīstības iespējas
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Latvijas mazo ostu jahtu tūrisma attīstības iespējas
Diplomdarbs augstskolai52
-
Kredītresursu tirgus attīstības perspektīvas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai66
-
Elektroniskā komercija – tās attīstības iespējas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai72
-
Mazo un vidējo uzņēmumu attīstības iespējas un problēmas Latvijā
Diplomdarbs augstskolai47
-
Latvijas nekustamā īpašuma tirgus attīstības tendences
Diplomdarbs augstskolai68
Novērtēts!