Diplomdarbs
Humanitārās zinātnes
Pedagoģija
Dabaszinību satura integrēšana rotaļās sporta stundās-
Dabaszinību satura integrēšana rotaļās sporta stundās
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 3 | |
1. | SĀKUMSKOLAS BĒRNU ATTĪSTĪBAS UN MĀCĪŠANĀS RAKSTUROJUMS | 5 |
1.1. | Vecumposmu iedalījums pēc Ž.Piažē | 5 |
1.2. | Otrās klases skolēnu raksturojums | 6 |
1.3. | Bērna gatavība un adaptācija skolai | 8 |
1.3.1. | Bērna gatavība skolai | 8 |
1.3.2. | Bērna adaptācija skolai | 9 |
1.4. | Mācīšanās process sākumskolā | 10 |
1.4.1. | Mācību metodes | 10 |
1.4.2. | Integrētā metode | 11 |
1.4.3. | Rotaļu metode sportā un dabaszinībās | 13 |
1.4.4. | Dabaszinību mācību priekšmeta satura apskats | 14 |
1.5. | Dabaszinību tēmu integrēšana rotaļās 2.klasē | 15 |
2. | DARBA UZDEVUMI, PĒTĪŠANAS METODES UN PĒTĪJUMA ORGANIZĒŠANA | 17 |
2.1. | Darba uzdevumi | 17 |
2.2. | Pētīšanas metodes | 17 |
2.2.1. | Literatūras avotu izpēte un analīze | 17 |
2.2.2. | Anketu aptauja | 17 |
2.2.3. | Konstatējošais eksperiments | 18 |
2.2.4. | Tests | 18 |
2.2.5. | Matemātiskā statistika | 18 |
2.3. | Pētījuma organizēšana | 19 |
3. | DABASZINĪBU SATURA INTEGRĒŠANAS ROTAĻĀS PĒTĪJUMA REZULTĀTI | 20 |
3.1. | Sporta skolotāju viedokļa izvērtējums par rotaļām ar integrētu dabaszinību saturu | 20 |
3.2. | Rotaļu kopums ar dabaszinību satura integrēšanu sporta stundās 2.klasē | 22 |
3.3. | Otrās klases skolēnu zināšanu dabaszinībās izvērtējums | 27 |
3.3.1. | Otrās klases skolēnu zināšanu dabaszinībās izvērtējums pirms eksperimenta | 27 |
3.3.2. | Otrās klases skolēnu zināšanu dabaszinībās izvērtējums pēc eksperimenta | 30 |
3.3.3. | Āgenskalna un Cēsu pilsētas Pastariņa sākumskolas, 2.klašu skolēnu testa atbilžu izvērtējums pirms rotaļu aprobēšanas | 32 |
3.3.4. | Āgenskalna un Cēsu pilsētas Pastariņa sākumskolas, 2.klašu skolēnu testa atbilžu izvērtējums pēc rotaļu aprobēšanas | 36 |
3.3.5. | Otrās klases skolēnu zināšanu dabaszinībās salīdzinājums pirms un pēc eksperimenta | 41 |
SECINĀJUMI | 43 | |
LITERATŪRAS SARAKSTS | 44 | |
PIELIKUMI | 46 | |
KOPSAVILKUMS | 50 | |
SUMMARY | 52 | |
ANOTĀCIJA | 54 | |
ANNOTATION | 55 | |
APLIECINĀJUMS | 57 |
SECINĀJUMI
1. Sporta skolotāji sporta stundu mācību procesā pielieto dažādu mācību priekšmetu satura integrēšanu rotaļās, galvenokārt tās ir dabaszinības, kuras savās sporta stundās integrē visi sporta skolotāji (100%), matemātika (60%), mūzika (50%) un latviešu valoda (30%).
Sporta skolotāju viedoklis par dabaszinību satura integrēšanu rotaļās sporta stundās 2.klasē ir pozitīvs, 100% skolotāju to atbalsta, atzīstot, ka tas tomēr prasa ļoti daudz laika, zināšanu par aktuālo dabaszinību vielu 2.klasē un resursu. Atšķirīgs ir uzskats kādam no Cēsu sporta skolotājiem, kurš uzskata, ka skolēnam sporta stundā ir jārūda savs ķermenis un veselība ar fiziskiem vingrinājumiem un uzdevumiem, rotaļu metodi izmantojot minimāli. Daļa skolotāju uzskata, ka šādas rotaļas paaugstina interesi par sporta stundām, daļa, ka ir grūti piemērot dabaszinību saturu rotaļām, tas prasa papildus darbu brīvajā laikā un zināšanas.
Vērojot sporta stundas, esam novērojuši, ka integrējot dabaszinību saturu rotaļās, tiek spēlētas tikai visiem jau zināmās rotaļas, kurās netiek saskaņots sporta un dabaszinību saturs.
2. Izstrādājām rotaļu kopumu ar integrētu dabaszinību saturu (10 rotaļas ar variantiem) un aprobējām to sporta stundās 2.klasē.
Secinājām, ka bērniem patīk sporta stundas, kurās iekļautas rotaļas ar dabaszinību tēmām, šajās stundās viņi piedalījās ar prieku un aizrautību.
Piedāvāto rotaļu kopumu sporta skolotāji varētu izmantot savā darbā ar 2.klases skolēniem, lai skolēni pilnveidotu gan sportā nepieciešamās zināšanas un prasmes, gan vienlaicīgi apgūtu dabaszinību tēmas.
3. Mūsu izstrādātais un sporta stundās aprobētais rotaļu kopums paaugstināja skolēnu zināšanu līmeni, par to liecina rezultātu apkopošana pirms un pēc veiktā pētījuma. Pirms pētījuma Āgenskalna sākumskolā augstāko līmeni - apgūts ieguva 7% skolēnu, bet pēc - 63% skolēnu. Līdzīgi arī Cēsu pilsētas Pastariņa sākumskolā, kur pirms pētījuma augstāko līmeni testā ieguva 18%, bet pēc – 59% skolēnu. Āgenskalna sākumskolā ir novērojams lielāks zināšanu pieaugums.
Hipotēze ir apstiprinājusies - Sporta stundās, integrējot rotaļās dabaszinības, skolēni vienlaicīgi pilnveido sportā nepieciešamās zināšanas un prasmes, un sekmīgi apgūst dabaszinību tēmas.
…
Mūsdienās mācību procesā ir aktuāla starpdisciplinārā jeb starppriekšmetu saikne, kas apvieno divus vai vairākus priekšmetus jeb disciplīnas. Šāda saikne pastāv arī starp sporta un dabaszinību stundām. Sportā var integrēt dažādus mācību priekšmetus, piemēram, matemātiku, valodas, mūziku un dabaszinības. Integrācija (izglītības sistēmā) - mācību kursa, kura saturs un metodes ievērojami pārsniedz norobežota priekšmeta ietvarus, iekļaušana izglītības programmā (Zeltiņa, 2011). Dabaszinātņu cikla priekšmetu integrācija skolēniem sola ne tikai iegūt motivētāku priekšstatu par reālajām dabaszinātņu problēmām, bet kalpo arī viengabalaināka pasaules uzskata veidošanai. Tas īpaši nozīmīgi ir mūsdienās, kad dažādu faktoru ietekmē sabiedrībā samazinās izglītības dabaszinātniskās komponentes nozīme (Gedrovics, 2000). Integrētā mācību satura apguve sekmē prasmju attīstīšanu saskaņā ar reālo bērna pieredzi, ikdienas situāciju un konkrētajiem mācību uzdevumiem. Tā veicina aktīvu un vispusīgu pieeju mācību un audzināšanas procesam, ļauj bērniem attīstības un mācību procesā izmantot dažādus avotus un sekmē tādu mācību norisi, kur mērķis, līdzekļi, process un rezultāts ir savstarpēji cieši saistīti, un visi šie komponenti ir vienlīdz svarīgi. Bērniem kustības un rotaļas atmiņā saglabājas labāk nekā attēli no grāmatām, tādēļ 2.klases sporta stundās, dabaszinību integrēšanā, kā galveno nolēmām izmantot rotaļu metodi. Tā kā rotaļa sākumskolas vecumā bērnam ir galvenā darbība, caur kuru mācīties, tad izvirzījām hipotēzi, ka dabaszinību apgūšana būs veiksmīgāka. Savā darbā nolēmām pārbaudīt šo teoriju, sporta stundās piedāvājot rotaļas ar integrētiem dabaszinību elementiem, kas varētu uzlabot bērnu zināšanas dabaszinībās 2.klasē.
- Dabaszinību satura integrēšana rotaļās sporta stundās
- Sporta stundu aktualitāte 5–9.klašu skolēniem
- Traumu cēloņi sporta stundās
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Sporta kluba attīstības iespējas
Diplomdarbs augstskolai55
-
Izturības attīstīšana basketbola spēles apguvē sporta stundās
Diplomdarbs augstskolai46
Novērtēts! -
Tēmas "Patērētājzinības" integrētā mācību satura izveide mājturībā pamatskolā
Diplomdarbs augstskolai74
-
Rotaļas elementi 4-5 gadus veciem bērniem - skaitīšana un skaita jēdzienu apguve
Diplomdarbs augstskolai48
-
Radošas personības attīstīšanas iespējas sporta stundās
Diplomdarbs augstskolai43