Diplomdarbs
Eksaktās un dabaszinātnes
Anatomija, veselība, medicīna, higiēna
Cukura diabēta pacientu pašaprūpes izglītība-
Cukura diabēta pacientu pašaprūpes izglītība
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
IEVADS | 5 | |
1. | PAŠAPRŪPES IZGLĪTĪBAS TEORĒTISKIE PĒTĪJUMI | 10 |
1.1. | IZGLĪTĪBAS ATTĪSTĪBAS TENDENCES | 10 |
1.1.1. | IZGLĪTĪBA ILGTSPĒJĪGAI ATTĪSTĪBAI, EKOLOĢISKĀ PIEEJA | 12 |
1.1.2. | FORMĀLĀ, NEFORMĀLĀ, INFORMĀLĀ IZGLĪTĪBA MŪŽIZGLĪTĪBAS KONTEKSTĀ | 18 |
1.1.3. | HUMĀNPEDAGOĢISKĀ PIEEJA PACIENTU IZGLĪTOŠANĀ | 23 |
1.2. | PAŠAPRŪPES TEORIJA | 29 |
1.2.1. | PAŠAPRŪPES IZGLĪTĪBAS UN DZĪVES KVALITĀTES SAISTĪBA | 33 |
1.3. | CD PACIENTU UN PIEDERĪGO/APRŪPĒTĀJU MĀCĪBU PROGRAMMA | 36 |
1.3.1. | CD PACIENTU UN PIEDERĪGO/APRŪPĒTĀJU MĀCĪBU METODES | 40 |
1.3.2. | PROGRAMMAS APGUVES VĒRTĒŠANAS KRITĒRIJI | 44 |
TEORĒTISKO PĒTĪJUMU SECINĀJUMI | 46 | |
2. | CD PACIENTU PAŠAPRŪPES IZGLĪTĪBAS EMPĪRISKIE PĒTĪJUMI | 47 |
2.1. | IEVADS | 47 |
2.2. | PĒTĪJUMA NORISES VIETA | 49 |
2.3. | PIEREDZES REFLEKSIJA, NOVĒROJUMI, PACIENTA UN EKOSISTĒMAS MIJIEDARBĪBAS MODELIS | 50 |
2.4. | PACIENTU RAKSTUROJUMS | 54 |
2.5. | PROGRAMMAS IZSTRĀDĀŠANA UN ĪSTENOŠANA | 66 |
2.6. | PROGRAMMA UN TĀS ĪSTENOŠANAS IZVĒRTĒŠANA | 68 |
EMPĪRISKO PĒTĪJUMU SECINĀJUMI | 87 | |
SECINĀJUMI | 88 | |
BIBLIOGRĀFIJA | 89 | |
PIELIKUMI | 99 |
SECINĀJUMI
1. Iepazīstoties un izvērtējot literatūru par izglītības veidiem, iespējām un ekoloģisko pieeju, kā arī izvērtējot maģistratūras studiju laikā iegūtās zināšanas un atziņas, konstatēts, ka teorijām, mācību procesam un pedagoģiskās pieejas izvēlei ir nozīmīga loma pacientu aprūpē, zināšanu, prasmju apguvē un izprašanā, līdz ar to arī kvalitatīvākā pašaprūpes veikšanā, kas ir hronisku slimību viens no galvenajiem priekšnoteikumiem.
2. Latvijā nav vienotas mācību programmas. Katrā Latvijas slimnīcā un ambulatorā iestādē mācības notiek atšķirīgi, vadoties pēc vadlīnijām un medicīnas darbinieku profesionalitāti. Līdz ar to, pacienti ne vienmēr ir saņēmuši informāciju par savu slimību un veselības saglabāšanu pietiekamā daudzumā un kvalitātē.
3. Apkopojot un izanalizējot CD pacientu sniegtās atbildes uz jautājumiem un novērojot pacientus darbībā, tika konstatēts, ka nepieciešams komplicēts uz profilaksi un veselības saglabāšanu virzīts mācību materiāls, kurš ne tikai sniegtu informāciju, bet attīstītu arī izpratni par slimību, tās komplikācijām un veidiem, kā slimības attīstību un komplikācijas aizkavēt. Tātad, ievērot veselīgu dzīvesveidu un propagandēt to apkārtējiem.
4. Analizējot programmu un tās īstenošanas rezultātus, konstatēts, ka programma darbojas labi. Lielākā daļa pacientu pēc programmas savas zināšanas bija uzlabojuši dažādos pašaprūpes veikšanai svarīgos jautajumos un kopā ar jaunu zināšanu un prasmju iegūšanu ceļas arī pacientu pašvērtējums, uzlabojas dzīves kvalitāte.
5. Apkopojot un izvērtējot pacientu un ekspertu atbildes un ieteikumus, konstatēts, ka programma jāpapildina un jāuzlabo. Daži eksperti, endokrinologi un medicīnas profesori ir piekrituši padalīties ar savām zināšanām un padomiem, lai programmu un mācību materiālu uzlabotu. Daži ieteikumi, jau ir ņemti vērā, programma un mācību materiāls tika papildināti ar profesores Gaļinas Biksones ieteikumiem attiecībā uz medikamentozo aprūpi.
6. Ņemot vērā apkopotos datus, liela daļa pacientu (16 no 21), tāpat kā ekspertu (4 no 5) priekšroku dod praktiskām darbībām, kas ir svarīgi, tomēr nepietiekami, kvalitatīvai pašaprūpei. Apskatot CD pacientu skaitlisko pieaugumu, jāsecina, ka pašreizējā apmācība ir nepietiekama. Ir jāveicina ne tikai CD mācību programmu ieviešana praksē, bet visas sabiedrības neuzspiesta izglītošana, sākot jau ar skolu.
7. Nepieciešama personāla tālākizglītība par zināšanu un prasmju sniegšanu pacientiem.
8. Nepieciešama veselības mācības izpēte skolās.
…
Pirmajā darba daļā ir apskatītas izglītības attīstības tendences un veidi, ekoloģiskā un humānpedagogiskā pieeja izglītībā, Dorotejas Oremas pašaprūpes teorija, CD pacientu dzīves kvalitāte, cukura diabēta pašaprūpes izglītība un mācību prorgammas izveides principi. Otrajā darba daļā ir analizēti eksperimentālā pētījuma rezultāti. Atspoguļota autores pieredzes refleksija, interpretēti iegūtie rezultāti, izstrādāti secinājumi un ieteikumi. Darba novitāte, zinātniskais un praktiskais devums – izstrādāts CD pacienta un ekosistēmas mijiedarbības modelis. Teorētiski pamatots un aprobēts, preventīvs mācību komplekss CD pacientiem, ar mērķi palielināt dzīvildzi un paaugstināt dzīves kvalitāti. Adresāti: cukura diabēta pacienti, pacientu piederīgie kā aprūpētāji, medicīnas māsas un māsu palīgi.
- 2.tipa cukura diabēts un tā profilakse
- Cukura diabēta pacientu pašaprūpes izglītība
- Māsas izglītojošais darbs terapijas - neiroloģijas nodaļās
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Māsas izglītojošais darbs terapijas - neiroloģijas nodaļās
Diplomdarbs augstskolai35
-
2.tipa cukura diabēts un tā profilakse
Diplomdarbs augstskolai38
Novērtēts! -
Ārsta palīga profilaktiskā darba virzieni jauniešu reproduktīvās veselības izglītībā
Diplomdarbs augstskolai38
-
D.Oremas teorijas pielietojums bronhiālās astmas pacientu aprūpē
Diplomdarbs augstskolai75
-
DZĪVES KVALITĀTE PACIENTIEM AR NIERU TRANSPLANTĀCIJU
Diplomdarbs augstskolai45