Diplomdarbs
Uzņēmējdarbība un tiesības
Ekonomika
Brīvās ekonomiskās zonas, to attīstības tendences-
Brīvās ekonomiskās zonas, to attīstības tendences
Novērtēts!
2000. - 2010. g.
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Apzīmējumu saraksts | 6 | |
Ievads | 7 | |
1. | Brīvās ekonomiskās zonas jēdziens | 10 |
1.1. | Brīvo ekonomisko zonu vispārējs iedalījums | 10 |
1.2. | Brīvo ekonomisko zonu mērķi un darbības priekšnosacījumi | 12.lpp. |
1.3. | Saimniecisko saistību sistēma starp zonu un valsts ekonomiku | 14.lpp. |
1.4. | Brīvo ekonomisko zonu veidi | 16 |
1.4.1. | Tirdzniecības zonas | 16 |
1.4.2. | Noliktavu un tranzīta zonas | 17 |
1.4.3. | Brīvās muitu zonas | 17 |
1.4.4. | Brīvās tirdzniecības zonas | 18 |
1.4.5. | Brīvostas | 19 |
1.4.6. | Eksporta – ražošanas zonas | 21 |
1.4.7. | Kompleksās zonas | 23 |
1.4.8. | Brīvās zinātniski tehniskās zonas | 24 |
1.4.9. | Starptautiskās zonas | 28 |
1.4.10. | Pierobežas zonas | 29 |
1.4.11. | Speciālās ekonomiskās zonas | 30 |
2. | Brīvās ekonomiskās zonas pārējā pasaulē | 33 |
2.1. | Ziemeļamerikas brīvās ekonomiskās zonas | 33 |
2.2. | Dienvidamerikas brīvās ekonomiskās zonas | 34 |
2.3. | Āzijas un Āfrikas brīvās ekonomiskās zonas | 35 |
3. | Brīvās ekonomiskās zonas kaimiņvalstīs un pārējā Eiropas teritorijā | 37 |
3.1. | Brīvās ekonomiskās zonas Eiropas teritorijā | 37 |
3.2. | Lietuvas brīvās ekonomiskās zonas | 41 |
3.2.1. | Klaipēdas brīvā ekonomiskā zona | 42 |
3.2.2. | Šauļu brīvā ekonomiskā zona | 42 |
3.2.3. | Kauņas brīvā ekonomiskā zona | 43 |
3.3. | Igaunijas brīvās ekonomiskās zonas | 43 |
3.3.1. | Mūgas brīvā ekonomiskā zona | 44 |
3.3.2. | Valgas brīvā ekonomiskā zona | 44 |
4. | Brīvo ekonomisko zonu attīstība Latvijas ekonomikā | 46 |
4.1. | Brīvo ekonomisko zonu metodoloģija | 46 |
4.2. | Liepājas speciālā ekonomiskā zona | 48 |
4.2.1. | Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izveide un tās raksturojums | 48 |
4.2.2. | Liepājas speciālās ekonomiskās zonas darbības analīze | 49 |
4.3. | Rēzeknes speciālā ekonomiskā zona | 52 |
4.4. | Ventspils brīvosta | 55 |
4.4.1. | Ventspils brīvostas izveide un tās raksturojums | 55 |
4.4.2. | Ventspils brīvostas darbības analīze | 56 |
4.5. | Rīgas brīvosta | 59 |
4.5.1. | Rīgas brīvostas izveide un tās raksturojums | 59 |
4.5.2. | Rīgas brīvostas darbības analīze | 60 |
4.6. | Latvijas brīvo ekonomisko zonu ietekme reģionos | 62 |
Secinājumi un priekšlikumi | 65 | |
Pateicības | 69 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 70 |
Ekonomiskās pārmaiņas Latvijā, kas saistītas ar iestāšanos Eiropas Savienībā, pieprasa mērķtiecīgu ekonomiskās sistēmas prioritāšu noteikšanu. Šobrīd, risinot Latvijas ekonomikas problēmas, valdība konfliktē gan savstarpēji, gan arī ar Eiropas Savienības standartiem. Kad 20.gs. beigās Latvijā tika izveidotas četras brīvās ekonomiskās zonas (Rīgas un Ventspils brīvostas, Liepājas un Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas), bija dažādi varianti par to mērķiem, uzdevumiem un perspektīvām.
Brīvo ekonomisko zonu un ar tām saistīto problēmu aktualitāti nosaka:
iestāšanās Eiropas Savienībā, līdz ar to joprojām nav skaidra ES attieksme pret šiem investīciju veicinošajiem instrumentiem;
vajadzība izstrādāt pamatojumu, autoraprāt, atsevišķa likuma nepieciešamībai katrai zonai atsevišķi;
vajadzība efektīvi izmantot brīvās ekonomiskās zonas kā investīciju piesaistes mehānismus;
tuvojošais brīvo ekonomisko zonu darbības termiņa izbeigums, kurā valsts institūcijām nāksies izvērtēt to darbību un efektivitāti, kā arī izlemt par to darbības turpināšanu vai arī preferenciālā statusa anulēšanu.
Brīvajām ekonomiskajām zonām ir vairāki galvenie mērķi:
investīciju piesaiste ražošanas attīstīšanai;
vāji attīstīto reģionu pilnveidošana;
bezdarba līmeņa samazināšana;
jaunāko tehnoloģiju piesaistīšana.
Neraugoties uz augšminētajiem mērķiem, Latvijas valdība, autoraprāt, nepamatoti uzskata, ka brīvās ekonomiskās zonas nav pilnībā darbojušās pēc noteiktajiem mērķiem, tādēļ, lai, viņasprāt, atvieglotu zonu pārvaldi, 2001.gada 27.julijā ir pieņemts likums „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās”, kas piešķir zonām vienotu statusu.
Lai sāktos pilna ekonomiskā efekta realizācija brīvajā ekonomiskajā zonā, ir jāpaiet ~3 gadiem kopš dibināšanas brīža. Autoraprāt, Latvijas valdība, 2001.gada vasarā, izvērtējot zonu darbību, nav pievērsusi pietiekami lielu uzmanību Krievijas krīzes ietekmei uz Latvijas ekonomiku, īpaši Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas gadījumā. …
Plašākais šāda veida pētījums par BEZ Latvijā. Šī pētījuma mērķis ir veikt Latvijas brīvo ekonomisko zonu līdzšinējās darbības analīzi, kā arī noskaidrot citu pasaules valstu pieredzi ekonomisko zonu izveidē un uz tā pamata izteikt priekšlikumus Latvijas BEZ attīstīšanai nākotnē. Šis pētījums var tikt izmantots atbildīgajām institūcijām izvērtējot BEZ līdzšinējo darbību, kā arī veidojot to nākotnes attīstības politiku.
- Brīvās ekonomiskās zonas, to attīstības tendences
-
Latvijas ziedu tirgus konkurentspējas un attīstības iespēju analīze ES tirgus ietvaros
Diplomdarbs74 Starptautiskās organizācijas, Mārketings, reklāma, Ekonomika
- Mazo un vidējo uzņēmumu attīstības problēmas un risinājumi
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Latvijas ziedu tirgus konkurentspējas un attīstības iespēju analīze ES tirgus ietvaros
Diplomdarbs augstskolai74
Novērtēts! -
Mazo un vidējo uzņēmumu attīstības problēmas un risinājumi
Diplomdarbs augstskolai47
-
Liepājas lidostas attīstības perspektīvu tehniski – ekonomiskais novērtējums
Diplomdarbs augstskolai75
Novērtēts! -
SIA "Ceplīši" vieta Latvijas tūrisma tirgū, konkurence un attīstības stratēģija
Diplomdarbs augstskolai62
Novērtēts! -
Baltijas vērtspapīru tirgus un tā attīstības tendences
Diplomdarbs augstskolai95
Novērtēts!