-
Bērnu grāmatu dizaina grafiskās iespējas
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācija | 3 | |
Ievads | 5 | |
1. | Grāmatu grafikas un ilustrāciju vēsturiskie aspekti | 7 |
1.1. | Latviešu bērnu grāmatu grafika | 9 |
1.2. | Bērnu grāmatu grafika ārpus Latvijas robežām | 13 |
2. | Ilustrāciju nozīme bērnu grāmatās | 15 |
3. | Ietekumi māksliniekiem veidojot un vecākiem pērkot grāmatu bērniem | 19 |
3.1. | Kā ieinteresēt bērnu grāmatu lasīšanā | 25 |
4. | Pētnieciskā daļa | 28 |
4.1. | Grāmatu analīze | 29 |
4.2 | Intervijas ar māksliniecēm Gundegu Muzikanti, Indru Sproģi un Ilzi Dambi | 39 |
Secinājumi | 57 | |
5. | Radošā darba apraksts | 59 |
5.1. | Bērnu grāmatas izveides ideju stadija | 60 |
5.2. | Teksta rediģēšana | 61 |
5.3. | Grāmatas ilustrāciju skiču stadija | 62 |
5.4. | Grāmatas ilustrāciju izveide | 66 |
5.5. | Darba lapu izveide | 68 |
5.6. | Grāmatas vāka izveide | 70 |
5.7. | Planšetu izveide | 72 |
5.8. | Grāmatas izdošanas ekonomiskie aprēķini | 74 |
1.pielikums. | Bērnu zīmētās ilustrācijas | 77 |
2.pielikums. | Atsevišķu tēlu skices | 84 |
3.pielikums. | Ilustrāciju skices | 89 |
4.pielikums. | Grāmatas ilustrācijas | 100 |
5.pielikums. | Grāmatas vāka variācijas | 102 |
6.pielikums. | Izanalizēto grāmatu saraksts | 108 |
7.pielikums. | Intervijas jautājumi | 128 |
8.pielikums. | Planšetes | 129 |
Secinājumi
Meklējot atbildes uz pētījuma jautājumu, kādas ir būtiskākās tendences un kā attīstījusies bērnu spēļu grāmatu ilustrāciju grafika laika posmā no 1990. gada līdz mūsdienām, tika izdarīti šādi secinājumi:
1. Uzdevumu grāmatās, kas paredzētas pirmskolas vecuma bērniem, pārsvarā ir melnbaltas ilustrācijas un lieli burti;
2. Galvenie izmantotie tēli ilustrācijās ir dzīvnieki, cilvēki, priekšmeti un tiek izmantotas sadzīviskas tēmas, kas bērniem viegli saprotamas;
3. Laika posmā no 1990. gada līdz mūsdienām mainījusies ir izdoto grāmatu kvalitāte;
4. Ilustrācijas kļuvušas krāsainākas, spilgtākas;
5. Ja agrāk visas ilustrācijas tika zīmētas ar roku, tad tagad ir iespēja izmantot datorus un ilustrācijas veidot tikai ar datora palīdzību;
6. Sakarā ar grāmatu izdošanas kvalitātes uzlabošanos, māksliniekiem ir iespēja veidot komplicētākas ilustrācijas un grāmatu dizainu;
7. Mūsdienās grāmatām ir iespēja pievienot klāt vizuālo un audiālo materiālu, piemēram, uzlīmes, mūzikas diskus, grāmatas ar skaņu efektiem u.t.t.;
8. Neeksistē „ideālā” grāmata bērniem – kas patiks vienam nepatiks otram;
9. Ilustrētāja un maketētāja darbs agrāk bija nodalīts, ilustratoram nebija iespējas pašam izvēlēties kur un kādā fontā novietot tekstu. Šobrīd ir attīstījusies laba sadarbība starp ilustratoru/mākslinieku un maketētāju, kas nāk par labu grāmatas dizainam.
10. Mākslinieces Gundega Muzikante, Indra Sproģe un Ilze Dambe apgalvo, ka jaunās mūsdienu tehnoloģijas ir uzlabojušas bērnu grāmatu vizuālo noformējumu: var tikt mainīts burtu šrifts, tiek izmantotas košākas krāsas, kvalitatīvāks grāmatu izejmateriāls (kartons, plastika, papīrs u.c.);
11. Lai arī mūsdienās tehnoloģijas – datori, telefoni, planšete ieņem stabilu vietu bērnu interešu jomā, tomēr grāmatas vieta bērna audzināšanā, izglītošanā un attīstībā ir saglabājusies un saglabāsies arī turpmāk.…
Diplomdarbā „Bērnu grāmatu dizaina grafiskās iespējas” tiek pētīta problēma, kā, sakarā ar tehnoloģiju ienākšanu (planšetēm, datoriem, telefoniem), izveidot grāmatu, lai tā piesaistītu bērna uzmanību. Darba mērķis bija gūt ieskatu bērnu grāmatu literatūras piedāvājumā un gūt atbildi uz izvirzīto pētījuma jautājumu – kādas ir būtiskākās tendences un kā attīstījusies bērnu grāmatu ilustrāciju grafika laika posmā no 1990. gada līdz mūsdienām, un, izmantojot darbā gūtos secinājumus un informāciju, izstrādāt bērnu grāmatu. Darba teorētiskajā daļā tika apskatītas bērnu grāmatas no vēsturiskā aspekta, tika pētīta ilustrāciju nozīme bērnu grāmatās un kādi nosacījumi jāievēro grāmatas veidošanā bērniem. Empīriskajā daļā tika apkopotas 50 bērnu grāmatas – izdotas no 1990. gada līdz mūsdienām un veikta to analīze pēc izstrādātajiem kritērijiem. Otra pētījuma daļa tika veikta ar intervēšanas metodi. Tika intervētas 3 Latvijā zināmas bērnu grāmatu mākslinieces – Gundega Muzikante, Indra Sproģe un Ilze Dambe. Pētījuma rezultātā tika secināts, ka pamatā bērnu grāmatu ilustrācijas nav būtiski mainījušās, taču to grafiskais risinājums ir uzlabojies sakarā ar jauno tehnoloģiju pielietojumu. Māksliniekiem ir iespēja veidot multifunkcionālas grāmatas, pievienojot klāt audio ierakstus, smaržas un taustes materiālus u.t.t. Tika secināts, ka „ideālā” grāmata neeksistē – kas patiks vienam, nepatiks otram, tāpēc māksliniekiem jābūt daudzpusīgiem, lai apmierinātu visu mazo lasītāju vēlmes un intereses. Pētījuma radošajā daļa tika izveidota ilustrēta bērnu grāmata, kas ietver autores māksliniecisko skatījumu. Radošā darba līdzautore – Māra Ruņģe.
- Bērnu grāmatu dizaina grafiskās iespējas
- Eko dizaina priekšrocības
- Funkcionāla dizaina risinājumi lietusmētelim
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Kompozīciju principu izmantošana
Diplomdarbs augstskolai43
Novērtēts! -
Impresija. No ziemas līdz pavasarim
Diplomdarbs augstskolai51
Novērtēts! -
Sakrālie motīvi Krētas mākslā 1700.-1450.g.p.m.ē.
Diplomdarbs augstskolai40
-
Origami kā mākslas veida izpēte un tā integrācijas iespējas dažādās mācību jomās
Diplomdarbs augstskolai36
-
Fotogrāfija un glezniecība
Diplomdarbs augstskolai30