Diplomdarbs
Humanitārās zinātnes
Pedagoģija
5-6 gadus vecu bērnu kreativitātes izpausme tēlotājmāksla...-
5-6 gadus vecu bērnu kreativitātes izpausme tēlotājmākslas nodarbībās pirmsskolas izglītības iestādē
Nr. | Sadaļas nosaukums | Lpp. |
Anotācija | ||
Annotation | 5 | |
Ievads | 5 | |
Pedagoģijas termiņu skaidrojošā vārdnīca | 7 | |
1. | Radošā domāšana | 8 |
1.1. | Faktori, kas ietekmē bērna radošumu | 8 |
1.2. | Radošais process | 11 |
2. | 5-6 gadus vecu bērnu attīstības īpatnības | 15 |
3. | Pirmsskolas vecuma bērnu tēlotājdarbības saturs | 18 |
3.1. | Galvenie uzdevumi mākslinieciskajās darbībās | 18 |
3.3. | Rokas vingrināšana | 20 |
3.4. | Vizuālā modelēšana | 21 |
3.5. | Aplicēšana | 23 |
3.6. | Veidošana | 24 |
4. | Skolotāju un vecāku loma bērnu kreativitātes attīstībā | 25 |
5. | 5-6 gadus vecu bērnu kreativitātes izpēte zīmēšanas nodarbībās | 30 |
5.1. | Pētījumu organizēšana un metožu izvēle | 30 |
5.2. | Priekšmetiskās vides izpēte | 31 |
5.3. | Pētījuma datu ieguve un analīze | 32 |
Nobeigums | 46 | |
Metodiskās rekomendācijas un ieteikumi pedagogiem un vecākiem bērnu kreatīvo spēju veicināšanai | 47 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 48 |
IEVADS
Manuprāt, viens no mūsdienu aktuālākiem jautājumiem ir bērnu kreatīvo spēju
veicināšana , kā arī vecāku un pedagogu izglītošana šajā jomā.
Viens no izglītības mērķiem– radīt ikvienam cilvēkam iespējas veidoties par garīgi un
fiziski attīstītu, brīvu un atbildīgu radošu kultūras personību.
Izglītības uzdevums – sekmēt nacionālās kultūras un cilvēces kultūras radoša apguvēja
un bagātinātāja izaugsmi.
Mūsu pilsētā ir daudznacionāla. Te dzīvo dažādu tautību cilvēki: latvieši, krievi,
baltkrievi, ukraiņi, ebreji, poļi. Dažreiz pretrunas starp mūsu pilsētas iedzīvotājiem radās tieši
nacionālās neiecietības dēļ. Bet ir arī jomas , kas tos cilvēkus apvieno un padara par līdzīgi
domājošiem. Tas ir kopīgas intereses par kādu no mākslas veidiem, kāda pulciņa kopīgā
apmeklēšana, kopīgais vaļasprieks. Radošie cilvēki, neraugoties uz atšķirīgām tautībām,
vienmēr atrāda kopīgo valodu.
Es strādāju ar 5-6 gadīgiem bērniem. Manā grupā arī ir dažādu tautību bērni. Es ceru, ka
attīstot bērnu kreatīvās spējas, var palīdzēt viņiem kļūt par pilnvērtīgām un radošām
personībām.
Kreatīvas spējas jāattīsta katram bērnam, jo turpmākajā dzīvē tieši radošums palīdzēs
viņiem atrast pareizo risinājumu pat vissarežģītākajos jautājumos.
Bērni šajā vecumā labprāt nodarbojas ar zīmēšanu, aplicēšanu, veidošanu. Un tieši ar
tēlotājdarbības palīdzību visvieglāk attīstīt kreatīvas spējas.
Kreativitāte ir viena no īpašībām, kas sevī ietver daudzu spēju summu. Tās īpašības
nepieciešamas katram, ikvienam speciālistam, neraugoties uz viņa iegūto kvalifikāciju, lai
spētu patstāvīgi izvirzīt mērķus un veiksmīgi tos realizēt.
„Vēl Aristotelis atzina: nodarbošanās ar zīmēšanu veicina bērna daudzpusīgo attīstību.
Par to arī rakstīja izcili pedagoģi- J.A. Komenskis, I. Pestalocijs, F. Frebelis – un daudzie mūsdienu pētnieki. Viņu darbi liecina: nodarbošanās ar tēlotājmākslu rada pamatu pilnvērtīgai saturīgai saskarsmei starp bērniem un pieaugušiem; izpilda terapeitisko funkciju, novērš bērnu uzmanību no skumīgiem notikumiem, noņem nervu saspringumu, bailes sajūtu, izsauc priecīgu noskaņojumu, pozitīvo emocionālo stāvokli. Tāpēc ir tik svarīgi iekļaut pedagoģiskā procesā dažādus tēlotājmākslas darbības, radošas darbības. Šeit jebkurš bērns spēj paradīt sevi bez jebkāda spieduma no pieauguša puses ”(7)
T. Komarova savā rakstā „ Bērnu vizuālā māksla” atzina, ka zīmēšanas un veidošanas
procesā bērns pārdzīvo dažādas emocijas; priecājas par skaisto attēlu, ir sarūgtināts, ja kaut
kas neizdodas, cenšas panākt tādu rezultātu, kas viņa apmierinātu, vai otrādi, mulst, atteicas
darboties ( šajā gadījumā ir nepieciešama pedagoga uzmanīga attieksme un palīdzība)...
Zīmējumos, veidošanā, aplikācijā (jau vecākas grupās) parādās fantastiskie tēli, pasakas
varoņi, pilis, burvīgā daba. Un šajā situācijā pedagoga pozitīvā attieksme pret bērna iniciatīvu
un radošumu- svarīgs stimuls viņa kreativitātes attīstībā. ( 7)
Daudzreiz es novēroju, kā dažu skolotāju un vecāku bērna darbu negatīvais novērtējums
izraisa neatgriezeniskās sekas. Bērns kļūst nedrošs, savos darbos pārstāj eksperimentēt, gaida no skolotāja un vecākiem noradījumus darba izpildīšanai, viņa radošas spējas gandrīz izzūd.
Tieši tas man ļoti uztrauca, man gribētos šajā situācijā kaut ko mainīt.
Es uzskatu, ka kritiskā attieksme pret jebkuru bērnu domu vai darbību neļauj viņiem
radoši domāt un strādāt.
Šajā darbā centos precizēt visus faktorus, kas ietekmē uz bērnu kreatīvām spējām,
apkopot metodiskās rekomendācijas un ieteikumus pedagogiem un vecākiem bērnu
kreatīvo spēju veicināšanai, veicot pētījumu noskaidrot kā skolotāju un vecāku attieksme
un radoša vide ietekmēs uz bērnu kreatīvām spējām.
Pētījuma objekts: 5-6 gadus vecu bērnu kreativitātes izpausme.
Pētījuma priekšmets: tēlotājmākslas nodarbību process pirmsskolas iestādē.
Pētījuma mērķis: izpētīt u veicināt bērnu kreativitātes izpausmes.
Pētījuma hipotēze: ja skolotāji un pieaugušie veidos radošu vidi un pozitīvu attieksmi
pret bērnu, tas veicinās bērnu kreativitāti.
Pētījuma uzdevumi:
1) izpētīt visus faktorus, kas ietekmē bērnu kreatīvās spējās;
2) apkopot metodiskus ieteikumus vecākiem un pedagogiem 5-6 gadus vecu bērnu
kreativitātes veicināšanā tēlotājmākslas nodarbībās PII.…
Darba ievadā tiek dots problēmas raksturojums, pamatota tēmas izvēle un izvirzīts darba mērķis, uzdevumi. Teorētiskajā daļā veikta pedagoģiskās un metodiskās literatūras analīze par 5-6 gadus vecu bērnu kreativitātes izpausmēm un to veicināšanu, apkopotas un analizētas Roberta Fišera, Birutas Frīdenbergas, Valentīnas Hibneres, atziņas. Praktiskajā daļā, izmantojot kreativitāti veicinošas rotaļas un organizējot radošo vidi, veikta kreativitātes izpausmes izpēte 5-6 gadus veciem bērniem zīmēšanas nodarbībās pirmsskolā. Pētījuma hipotēze ir apstiprinājusies. Šajā darbā centos precizēt visus faktorus, kas ietekmē uz bērnu kreatīvām spējām, apkopot metodiskās rekomendācijas un ieteikumus pedagogiem un vecākiem bērnu kreatīvo spēju veicināšanai, veicot pētījumu noskaidrot kā skolotāju un vecāku attieksme un radoša vide ietekmēs uz bērnu kreatīvām spējām.
- 5-6 gadus vecu bērnu kreativitātes izpausme tēlotājmākslas nodarbībās pirmsskolas izglītības iestādē
- Dzimumaudzināšana pirmsskolas vecumā
- Kompozīciju principu izmantošana
-
Tu vari jebkuru darbu ātri pievienot savu vēlmju sarakstam. Forši!Sensoro spēju un runas vienotība bērnu intelektuālā attīstībā 5 – 6 gadus veciem bērniem
Diplomdarbs augstskolai68
-
Pirmsskolas vecuma bērnu pašizjūtas attīstība bērnu nama apstākļos
Diplomdarbs augstskolai45
-
Rotaļas izmantošana 6-7 gadu vecu bērnu socializācijā
Diplomdarbs augstskolai43
Novērtēts! -
5-6 gadus vecu bērnu saskarsmes grūtības pirmsskolas izglītības iestādē un to mazināšanas iespējas
Diplomdarbs augstskolai72
Novērtēts! -
Ritma izjūtas ietekme uz 5-7 gadus vecu bērnu fizisko īpašību attīstība
Diplomdarbs augstskolai42
Novērtēts!